Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en Macbook Pro 15" värd idag? (folksam)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-12-04 21:29

hej har en macbook pro 15" inköpt 2011-04-27

som folksam vill veta vad dagens inköps pris är idag vet ej om den säljs mer.

macbook pro 15" 2,2ghz i74 gb750 gbradeon hd 6750msd thunderbolt.

så står det på kvittot. nypris va då 19.995 macforum göteborg

eftersom man ska uppge detta när gör anspråk från folksam

Senast redigerat 2012-12-05 20:19

Om du vill ha svar på frågor skall man inte lägga dessa i köp/sälj då dessa forumderlar endast kan läsas!

Vad gäller försäljningsvärde brukar ju Mac2Sell lyftas fram: Mac2Sell - Argus, Evaluation, Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Occasion

Ursprungligen av Mac2Sell:

Din dator är en

• MacBook Pro unibody 15 tum

• Intel Quad Core i7

• 2,20 GHz

• 4096 / 750 Gt / SuperDrive

Mac2Sell beräknad pris för din dator är:
13.080 SEK inkl moms

Nypris på motsvarande MBP idag torde motsvara denna modell (billigaste i7 med 4GB RAM och utan högupplöst matt skärm eller ännu mer höguplöst retina-skärm): MacBook Pro

Konfigurerad med 750 GB HD på Apple Store: Konfigurera - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av Apple Store:

15 tum: 2,3 GHz

• 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7

• 4 GB 1 600 MHz minne

• 750 GB hårddisk (5 400 varv/min)

• Intel HD Graphics 4000

• NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne

18.775,00 kr

Om du ska uppge ett motsvarande nypris så får du jämföra pris på typ motsvarande basmodell då och nu, eller mellanmodell då och nu etc. Du bör kunna få en bättre deal av försäkringsbolaget då. Jag har till exempel fått min iPhone ersatt på försäkringen 2 ggr, men det har båda gångerna varit ett generationsskifte emellan. Skulle vara surt att få en nästan ny iPhone 4 ersatt med en ny 4:a när det har kommit ut en 4S som kostar samma som 4:an gjorde.

Vad är det för fel på datorn? Är det avstängningsproblematiken?

Ursprungligen av swag:

...kanske kan admin flytta min fråga eftersom jag inte säljer eller köper den

Det är ganska meningslöst att lägga in såna kommentarer i en tråd. Moderatorerna läser inte alla inlägg som skrivs på forumet. Det är väldigt stor risk att de aldrig ser den där uppmaningen.

Om du har ett sånt önskemål till moderatorerna, gör en rapportering av tråden i stället.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-05 09:14

Jag fick nyttja försäkringsbolaget för en 2008MBP (basmodell), jag gick på vad nypriset var för en ny basmodell.
Din är den uppgraderade modellen ser det ut som? Gå på motsvarande ny nu.
Säger de något borde du kunna hävda att nuvarande basmodell har mindre grafikminne (och hårddisk?) än din.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-05 10:12
Ursprungligen av swag:

hej har en macbook pro 15" inköpt 2011-04-27

som folksam vill veta vad dagens inköps pris är idag vet ej om den säljs mer.

macbook pro 15" 2,2ghz i74 gb750 gbradeon hd 6750msd thunderbolt.

så står det på kvittot. nypris va då 19.995 macforum göteborg

eftersom man ska uppge detta när gör anspråk från folksam

kanske kan admin flytta min fråga eftersom jag inte säljer eller köper den

Jag är förvånad att försäkringsbolaget fråga DIG vad datorn är värd.
Har dom inte egna personer som är kapabla att göra den bedömningen eller förmågan att anlita andra?

Har fått två MacBooks utbytta på försäkringen och bägge gångerna har försäkringsbolaget tagit hand om den och gjort en bedömning.
Första datorn var ca14 månader gammal och jag fick 80% av inköpsvärdet minus självrisken.
Den andra var 9mån gammal och den fick jag 100% av inköpsvärdet minus självrisken.
Eftersom Apple hade sänkt priset på motsvarande dator så behövde jag bara lägga ut 500:- för att få en ny.

• Medlem
  • göteborg
  • 2012-12-05 11:06

Nä det va när jag skulle skriva anmälan på lappen det stig dessa frågor ang nyproduktion nuvarande pris osv

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-05 17:02

Det är normalt att man anger nypriset. Sedan brukar försäkringsbolagen räkna av en viss % beroende på ålder, förslitning etc.

Detta är mycket enkelt.

Du ska ange vad priset för motsvarande dator är idag. Nypriset för din dator har dom på kvittot så det är enkelt att ange.

Johan Tanying har ovan svarat på vad motsvarande dator är idag.

Ange det och lycka till.

• Medlem
  • göteborg
  • 2012-12-05 20:19

tackar

1
Bevaka tråden