Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac Mini ger hopp

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-12-12 15:16
Ursprungligen av hansfilipelo:

På senare år har Apple släppt stöd för en processor eller ett chipset när de släppt nytt OS. Detta för att chipsetet saknat funktioner eller för att CPUn saknat stöd för instruktionsset.

Jag har svårt att se att man gör skillnad på i5 och i7 då vissa i5 och i7 är samma chip men med olika frekvenser (i MacBook Air t ex). Prestandaskillnad är minimal och instruktionsstödet helt likvärdigt i dessa fall.

Okej, men nog har jag i alla fall lite anledning att vara fundersam? Att släppa OS-stöd för tämligen ny hårdvara är i alla fall inget kul.

Minin känns på sätt o vis som den sista hobby-Mac'en. Den är inte såå himla dyr och man kan själv utöka minne liksom byta hårddisk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-12 11:45

Är det någon här som har en Mac Mini och en Apple TV?

Skulle vilja veta om de nya Macarna fungerar med Apple TV, så som iPad och iPhone fungerar ihop med AppleTV, dvs streamar trådlöst tex SVT Play till Apple TVn och vidare till tex en Plasma. Det fungerar utan problem med iPad/iPhone för de flesta situationer, men det finns vissa situationer där SVTPlay vägrar visa ett program på iPad/iPhone och givetvis ej heller via AppleTV/Plasma pga "rättigheter" med sk mobila enheter.

Att se dessa program på en PC med Windows eller en Mac via resp webbläsare fungerar utan problem. Men mina Mac datorer jag har är för gamla att streama till en AppleTV så jag vet inte om detta fungerar.

Det fungerar alltid att ställa en Windows laptop/Mac laptop med HDMI kabel bredvid Plasman och visa dessa program - men hur smidigt är det? (Nej, jag är inte redo att skaffa en Plex etc ännu)

Det var därför jag undrar ifall tex den nya Mac Mini fungerar ihop med Apple TVn och kan visa de program som normalt ej fungerar pga rättigheter men som nu fungerar på så sätt genom att "bypass" dessa sk "rättigheter"?

Att en Mac Mini fungerar med Apple TV för "vanliga" program - det vet jag. Men det är just de program som SVTPlay känner av att man streamar via en iPad/IPhone och då vägrar (pga rättigheter via en sk "mobil device") som jag nu undrar ifall den är ok med tex en Mac Mini och skickar vidare streamingsignalen till Apple TVn?

Om ni förstår vad jag menar?


Funderar nämligen på att skaffa en ny Mac mini, ioch med deras senaste chip I dessa Mac Minis, orkar pumpa streamingsignaler till Apple TVn trådlöst. På samma sätt som de senaste MacBook och deras chip orkar göra.

Tack för hjälp och svar

Lars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-12 19:01

Det kommer att dröja några OS X-versioner innan du inte kan uppgradera dagens datorer. Just nu är det väl 5-6 år bakåt som stöds. Min "late 2006 iMac" kunde inte uppgradera till Mountain Lion som kom i somras.

När hårdvaran inte stöds av nya OS X så fortsätter de ändå att funka på den version de har. Då kan man räkna med ytterligare nåt år som det är hanterbart att ligga på "förra" versionen.

  • Medlem
  • 2012-12-12 20:52

Fast exempelvis den vita MB Late 2008 såldes fram till januari 2009 och kan bara köra Lion. Datorn var alltså drygt 3,5 år när den tappade OS-stödet. Jag tycker inte det är särskilt lång tid.

Bevaka tråden