Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pinsam fråga.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-09-23 23:19

Jag är kass på färghantering å det pinsammaste, och har problem att spara så färgen blir korrekt... ta en titt på

http://www.digitalmediacreation.se/dromfabriken/dromfabriken.png

http://www.digitalmediacreation.se/dromfabriken/d.png

och så ser ni att färgen är supermatt, varför blir det så? Jag har sparat i gif, png och jpg och det blir samma resultat, anledningen är säkert glasklar för er alla men inte för mig.

Orginalfärg är: R186 G229 G96

• Medlem
  • 2003-09-24 00:01

Kryssa ur "bädda in färgprofil" när du sparar.

Ser min bättre ut?

Jag tycker inte att din färg skiljer från hur den ser ut i Photoshop, det kanske är någon inställning på din dator?

Läste nånstans att Safari har buggig implementering av PNG som gör PNG-filer visas med fel gamma. Vet inte om det har nåt som helst med detta att göra, ville bara nämna det.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-24 01:31

Hos mig ser den färgen inte matt ut. Tog upp din bild i PhotoShop + gjorde egen bild med dina färgvärden. De är exakt samma (skiljer på 95/96 i B).

Jag vet inte var du skapat din färg. Men min erfarenhet är att PhotoShop är det klart säkraste verktyget för att ta fram färger. Det enda som är bättre är att skaffa "färg-stickor" (hos t.ex Matton).

Dock kan ju Photoshop vara felinställt. Se till att int "Proof" är igång (under View menyn).

Prova att ta upp bilden i olika program och web-browsers. Då kan du få en uppfattning om vilket program som visar fel.

Dock ser färgen bra ut hos mig och inte matt. Men det är ju naturligtvis svårt att veta hur du vill ha den...

Prova också på en annan dator. Jag brukar prova på alla jag kommer åt för att se att det ser bra ut överallt. PC, Mac, Unix osv.

Ett annat tips är att använda ett annat bildformat bara för att testa skillnader. Det är alltid lite skumt här... samma bild kan få olika nyans med olika format...

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-09-24 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Kryssa ur "bädda in färgprofil" när du sparar.

Ser min bättre ut?

Jag tycker inte att din färg skiljer från hur den ser ut i Photoshop, det kanske är någon inställning på din dator?

Din ser likadan ut, det är möjligen min Photoshop som har fel inställningar som några påpekat, nåja, nu när logan "mognat" lite i mina ögon tycker jag nästan den matta färgen som blir vid spar:ning är bättre hehe, nåja, en mer allmän fråga, vad tycker ni om logorna, är de användbara? dvs "snygga"?

vänligen
/P

1
Bevaka tråden