Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny med Aperture

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis börjat med Aperture och har tidigare kört LR. Finns en hel del saker jag gillar i Aperture men saknar lite saker som jag körde i LR. Finns de inte så byter jag tillbaka men misstänker att det bara är jag som inte hittat dem.

T.ex. Så kunde jag i LR göra ändringar i en RAW bild och sedan markera ett flertal och överföra alla ändringar till de övriga, går det i Aperture?

När jag i LR redigerade bilder i PS (CS6) så uppdaterade biblioteket automatiskt i LR men i Aperture verkar det som om jag måste importera bilderna manuellt? Har haft arbetsflödet så att jag i orginalmappen döpt till år/mån/dag sparat en mapp med namnet A3 och en Web. I dessa mappar har jag sparat högupplösta och lågupplösta bilder. I LR hamnade då även mapparna så i biblioteket men i Aperture blir det ett nytt projekt när jag importerar och det lägger sig inte som en undermapp utan som ett nytt projekt längst upp. Med mitt arbetsflöde bör det då om jag inte tänkt helt fel en massa projekt som heter A3 och Web?

I LR kunde jag även markera dåliga bilder och sedan radera alla dessa och då försvann de även från hårddisken. När jag trodde jag gjorde lika i Aperture så upptäckte jag att de fortfarande låg kvar på hårddisken? Jag valde då "Delete version", men provade även "Delete preview" med samma resultat.

Har försökt hitta bra guider eller bok på svenska men utan framgång. Har inga större problem med att programmet är på engelska men skulle gärna vilja ha en svensk vägledning.

Ursprungligen av Citronit:

T.ex. Så kunde jag i LR göra ändringar i en RAW bild och sedan markera ett flertal och överföra alla ändringar till de övriga, går det i Aperture?

Detta kallas Lift & Stamp i Aperture. Du kan använda de vanliga copy och paste tangenterna med shift+cmd. Så shift+cmd+c är Lift och shift+cmd+v är Stamp.

Ursprungligen av Citronit:

När jag i LR redigerade bilder i PS (CS6) så uppdaterade biblioteket automatiskt i LR men i Aperture verkar det som om jag måste importera bilderna manuellt?

Lightroom har tajtare integration med photoshop. Men normalt anger du Photoshop som extern redigerare i Apertures inställningar. Sen högerklickar du och väljer "redigera i Photoshop". När du sen sparar filen i PS så tas du tillbaka till Aperture och då har du en tif eller psd, beroende på dina inställningar som sparas parallellt med ditt original.

Detta känner jag inte riktigt svarar på din fråga men det är den roundtripping som Aperture erbjuder. Det finns otroligt många varianter på arbetsflöden, så det är nog ett ämne för sig...

Ursprungligen av Citronit:

I LR kunde jag även markera dåliga bilder och sedan radera alla dessa och då försvann de även från hårddisken. När jag trodde jag gjorde lika i Aperture så upptäckte jag att de fortfarande låg kvar på hårddisken?

Precis som i Findern så använder du cmd+delete för att radera filer. Dessa flyttas då först till Apertures skräpkorg. Tömmer du sen den så hamnar de i Finderns skräpkorg. Tömmer du den så är de borta. Det är lite hängslen och livrem över det hela. Men jag antar att om man nån gång oavsiktligt blivit av med bilder, så är det bra med en mellanstation.

Tack för ditt svar. Tänkte inte på att tömma papperskorgen i Aperture
Att den spar i PSD har jag märkt men tyvärr läggs inte de JPG filerna och mapparna till i Aperture som det görs i LR. I alla fall inte åt mig så som jag använder det nu

En till fråga.
Jag vill flagga bilder i Aperture, men hittar det inte? Försöker trycka "/" utan framgång. Nu kan jag ju betygsätta istället och sedan sortera, men det var lite pilligt med sorteringen. Ingen viktig grej, mest en undran.

Bumpar lite här... Har också valt att prova Aperture istället för LR och är lite vilsen.
Framför allt vill jag kunna köra helskärmsläge, men hittar då inte Adjustments? De verktyg som finns i överkant är ju bra, men var är resten?

1
Bevaka tråden