Hej på forumet!
Jag har en MacBook från andra halvan av 2008. Den har fungerat fint fram till för några månader sedan då regnbågssymbolen började dyka upp och datorn behövde tänka besvärande ofta. När symbolen dök upp frös allt utom muspekaren några minuter i stöten.
Då sparade jag alla filer av värde på en extern hårddisk, formaterade den interna hårddisken och installerade om OS X. Flyttade sedan tillbaka alla filer manuellt.
Datorn har sedan dess fungerat utan problem. Ja, det vill säga ända tills den ballade ur helt. Häromdagen när jag försökte boota dök äppelsymbolen upp mot ljusblå bakgrund. Under den snurrade en vit symbol som visar att någonting laddar. Under snurran syntes en mätare som laddade från vänster till höger. Den hann fyllas till ungefär en tiondel, började om, fylldes återigen till en tiondel och därefter stängdes datorn av.
Det här händer nu varje gång jag försöker boota på vanligt vis. Jag har provat att göra kontroll och reparation i Skivverktyg från Mac OS X-installeraren. (Där syns hårddisken, men namnet står i ljusgrått och inte i svart som övriga diskar.) Då har jag fått felmeddelande:
Ogiltig nodstruktur
Enhetskontrollen misslyckades
Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.
Försöker jag göra en avbild till en extern hårddisk får jag felmeddelande:
Kunde inte skapa "harddisk.dmg". (Input/output error)
Är det någon som vet vad det kan bero på? Rör det sig om mjukvaru- eller hårdvarufel? Finns det något sätt att återställa hårddisken eller åtminstone rädda innehållet (eller delar av det)?
Alla tips uppskattas!