Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto - backup av bilder - hur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker vänja mig vid iPhoto och utnyttja dess möjligheter. Känns dock mest som om jag retar upp mig på det som inte känns "som vanligt". Gillar inte att namnen byts vid import, t.ex. Å andra sidan vore det trevligt att enkelt kunna märka bilderna med olika kategorier t.ex. Har skilda bekanta som vill se på barn- resp. hundbilder!

Försöker nu klura ut ett enkelt sätt att snabbt ta backup på endast bildfilerna. Kan väl inte vara meningen att man antingen måste ta backup på hela iPhoto-biblioteket? Inte så lätt att "browsa" genom en bränd CD med gamla foton i så fall... Eller förväntas man att först köra en export (i och för sig kan man ju skapa en HTML-sida), men det känns onödigt att skapa kopior av alla foton ytterligare en gång bara för att iPhoto har en skum struktur. Känns otroligt bökigt att gå igenom alla iPhoto-bibliotek och dra över varje katalog för sig...

Just nu har jag svårt att släppa mitt gamla sätt att jobba med "vanliga" filmappar med bildfilerna i (som jag grupperar månadsvis) och sedan skapar index-sidor med thumbnails som bara innehåller en länk till aktuell bild. Lite irriterad att jag har dubbla kopior på disken av alla foton - men vill inte gärna släppa min gamla struktur...

Hur tar ni själva backup på bilder som ligger i iPhoto?

--M :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-04-14 22:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: Maria M:
Just nu har jag svårt att släppa mitt gamla sätt att jobba med "vanliga" filmappar med bildfilerna i

Hur tar ni själva backup på bilder som ligger i iPhoto?

--M :rolleyes:

Det är huvudanledningen till att jag inte använder mig av iPhoto.

Fortsätt som du brukar, ialla fall tills någon smartare lösning dyker upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-21 17:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Maria M:
Inte så lätt att "browsa" genom en bränd CD med gamla foton i så fall...

iPhoto librarian underlättar om du vill byta mellan flera olika iphoto mappar. En möjlighet kan ju vara att bränna ner mappar i lagom storlek och sen peka om iPhoto att läsa från CD/DVD mappen när du vill browsa arkiven.

(hmm, jag har iofs inte testat om iPhoto fixar att läsa från låsta skivor, kanske inte går...)

//mattan

iPhoto utgår från att de bilder du vill ha i iPhoto ligger på hårddisken. Har du t ex en mapp som heter "Bilder" och vill lägga in dem i iPhoto så görs kopior av alla de bilderna till en central lagringsplats.

När det gäller externa bilder, dvs bilder som man har på t ex en cd eller en flyttbar hårddisk, så har iPhoto inget stöd för det. Allt lagras centralt.

Det är version 1.0, så det blir kanske bättre, men jag skulle satsa på Cumulus eller Portfolio. De kostar visserligen, men är väldigt smidiga om just _lagringen_ av bilder är det stora problemet. Och i varje fall Cumulus stöder externa enheter.

Många av de andra coola funktionerna som finns i iPhoto klarar de däremot inte.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Testade iPhoto ett tag men blev besviken över prestandaden samt att lagringen av bildfilerna inte kunde flyttas till valfri enhet. Använder "iView Media Pro" sedan ett tag tillbaka och den har en inbyggd "back up" funktion som fungerar tillsammans med Toast.
Man måste dock skapa kataloger som stämmer överens med lagringsmediats storlek för att kunna göra en smidig back-up.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-22 04:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
När det gäller externa bilder, dvs bilder som man har på t ex en cd eller en flyttbar hårddisk, så har iPhoto inget stöd för det. Allt lagras centralt.

Jo, det såklart, men programmet ovan möjliggör enkelt byte mellan flera olika "centrala" iPhoto bibliotek. Jag har själv 6 olika bibliotek, ett aktuellt och 5 arkiv, som jag har liggande på en extern VST. Bara att peka om iPhoto när man vill browsa arkiven. Eventuellt går det med CDs oxå (se res. ovan)

//mattan

1
Bevaka tråden