Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låst iPhone - The Phonehouse

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min pappa köpte en olåst iPhone 4 med ett Tre abb åt min mor i april i år. Han bad specifikt att få en olåst telefon. Han själv har aldrig haft en låst telefon.

Idag när jag sätter i ett telia sim så får jag besked att den är låst iaf.
På kvitto står inget om låst telefon.
Har googlat och läst mig till att Apple inte säljer sina telefoner olåsta med abb. Andra säger att det är operatörerna som låser dem.

Kan någon tala om för mig vad som gäller så jag har lite kött på benen när jag går in till TPH imorgon.

Kan jag kräva att han låser upp telefonen på plats utan avgift? (Vet att det ska skickas efter kod från Apple, men det är snart gjort)
Men eftersom den förra säljaren lurat på pappa en låst telefon ändå, så bör den kostnaden att låsa upp hamna på THP?

Väldigt tacksam för snabba och korrekta svar!

Bara Apple säljer olåsta officiellt, på Apple .
Ni får väl ta ett snack med The Phonehouse och se hur det går.

Okej. Som jag misstänkte. Inget säljaren dock informerade om.

Ska bli spännande att se om TPH har känsla för kundservice.

Ursprungligen av sladdisa:

Okej. Som jag misstänkte. Inget säljaren dock informerade om.

Ska bli spännande att se om TPH har känsla för kundservice.

Ärligt talat så tycker jag inte att detta har så mycket med känsla för kundservice att göra. En butikssäljare får höra så pass många historier att det är svårt att faktiskt ta någon på allvar om man kommer och säger att "ni sa att telefonen inte är operatörslåst". För det finns ju i stort sett ingenting som faktiskt styrker att ni har fått detta löfte av den som sålde enheten.

Är säljare själv. Dock inte inom samma bransch. Men har man lite känsla för yrket då ser man iaf till att kunden går relativt nöjd därifrån.

Om dem nu inte kan hjälpa mig att låsa upp telefonen så är det önskvärt att säljaren ändå gör sitt bästa för att få mig nöjd och ffa återkommande.

Kommer en kund till mig med reklamation, problem etc då är mitt mål att få kunden positivt överraskad, så att denne talar med andra i termer om; vilken god service jag fick.

Liten stad + dåligt rykte = stängd butik.

Ursprungligen av keptang:

Bara Apple säljer olåsta officiellt.

Det finns olåsta på CDON och NetOnNet (och säkert på andra ställen också).

Officiellt? Vad innebär det, rent konkret? Menar du att de "officiella" har några fördelar gentemot de "inofficiella" (utöver den lilla prisskillnaden på ca 300 kr)?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns olåsta på CDON och NetOnNet (och säkert på andra ställen också).

Officiellt? Vad innebär det, rent konkret? Menar du att de "officiella" har några fördelar gentemot de "inofficiella" (utöver den lilla prisskillnaden på ca 300 kr)?

Det är inte vad tråden handlar om men..

Du bör veta vad det betyder.
Kan du vänligen peka ut vart Apple hänvisar mig att köpa en olåst iPhone 5 förutom från Apple själva? Apple - Försäljningsställen

Eller varför inte Digital inn som är en Premium Reseller säljer olåsta iPhone 5 på sin hemsida?
Vissa företag sysslar med gråimport, andra mer seriösa företag gör det inte.

Utan att ha det skriftligt från Phone House så kan det bli svårt för er att hävda att säljaren sa att telefonen såldes utan operatörslåset. Ord kommer att stå mot ord och du får hoppas att butiken är tillmötesgående.

Dom skulle kunna vara extremt snälla och bjuda på upplåsningen men rent krasst så säljer inte PhoneHouse olåsta telefoner.

Tror faktiskt aldrig att dom gjort det.

Apple iPhone Mobiltelefoner - Vi har alla färger och modeller i lager

Finns inga olåsta på deras hemsida. Finns det inte idag fanns det inte för ett år sedan heller.

Det kostar 350:- att låsa upp den för övrigt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-21 00:45

3:s regler, vid abonnemangstecknande, är att telefonen skall brukas i 12 månader innan den kan låsas upp. Hade den köpts kontant (med 3Kontantkort) så har man möjlighet att låsa upp den direkt för 350:-. Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet, tror inte ens Phone House kan låsa upp den om dom försöker då det hanteras av 3:s kundtjänst som bara kommer hänvisa till ovanstående information.

Försök få återköp pga. fel information, att de låser upp den kommer de nog inte göra. Enklare för dem att köpa tillbaka mobilen av din far.

olåst = Apple Store!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-21 12:54
Ursprungligen av wilhelmsson:

Försök få återköp pga. fel information, att de låser upp den kommer de nog inte göra. Enklare för dem att köpa tillbaka mobilen av din far.

olåst = Apple Store!

Är nog dock ganska svårt 8 månader efter inköp.

Det är inte vad tråden handlar om...

Mitt svar är inte mer offtopic än det inlägg jag svarade på, så ovanstående kommentar var rejält onödig.

Du bör veta vad det betyder.

Jag ville veta din definition, därför att jag var lite nyfiken på varför det skulle spela någon roll att du poängterar det där med "officiell".

För det där med officiell och inofficiell har ingen som helst betydelse utanför vår "Apple-nörd-sfär". Den "vanlige konsumenten" har ingen aning om detta, utan han ser att det finns många ställen som säljer olåsta.

Så för gemene man är det inte bara Apple som säljer olåsta. Det var det jag ville bemöta.

1
Bevaka tråden