Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Airport Express

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-12-25 09:49

Finns det liknande produkter som Airport Express fast utan wouter-delen, dvs egentligen bara en airplay-enhet?

Vi ska bygga hus till våren och kommer ha högtalare i taket i 4 rum där jag kommer dra kablarna till ett centralt skåp.
Min tanke där är att ha en multikanalsförstärkare och 4 mottagare för ljud från mobiler/surfplattor.

Alternativen som finns då är Sonos (som blir väldigt dyrt, men är bra) eller förlita sig på Airplay. Dock behöver jag ju inte hela funktionaliteten i en airport express, finns det någon annan produkt man kan använda här med samma funktionalitet?

Funderar lite på om det kan bli problem att man sätter 4 airport express på samma ställe (eftersom de har inbyggd wlan router(?) som jag inte behöver).

Optimala vore ju en multi-rums-förstärkare med inbyggd airplay för varje separat zon, men det är nog för mycket att drömma om

Hur ska du skicka Airplay till enheterna om dessa inte har WiFi? Med kabel?

Du kan stänga av WiFi på dina Airport Express.
Ett annat alternativ är att du använder Apple TV, men det verkar onödigt (och dyrare).

Något riktigt bra alternativ finns inte till Airport Express.

Ursprungligen av dhanjel:

Finns det liknande produkter som Airport Express fast utan wouter-delen, dvs egentligen bara en airplay-enhet?

Vi ska bygga hus till våren och kommer ha högtalare i taket i 4 rum där jag kommer dra kablarna till ett centralt skåp.
Min tanke där är att ha en multikanalsförstärkare och 4 mottagare för ljud från mobiler/surfplattor.

Alternativen som finns då är Sonos (som blir väldigt dyrt, men är bra) eller förlita sig på Airplay. Dock behöver jag ju inte hela funktionaliteten i en airport express, finns det någon annan produkt man kan använda här med samma funktionalitet?

Funderar lite på om det kan bli problem att man sätter 4 airport express på samma ställe (eftersom de har inbyggd wlan router(?) som jag inte behöver).

Optimala vore ju en multi-rums-förstärkare med inbyggd airplay för varje separat zon, men det är nog för mycket att drömma om

Det känns som att du själv nämner det du är ute efter - Sonos. Sonos är fantastiskt när man har flera zoner och det faktum att enheterna själva strömmar musiken sparar på batterierna i dina iOS-enheter samt ger en större flexibilitet när man kontrollerar musiken. Vill man slå igång musiken via iPhonen när man kommer hem och sedan lite senare byta låt via macen man sitter vid är det inga problem.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-12-25 10:22

Ja jag kommer dra trådat nätverk till platsen där det ska stå, så det finns inget behov av wlan-delen.
Kanon att man kan stänga av det, då är det ju inget egentligt problem!

Tror du/ni det är en vettig lösning i övrigt eller ska man slänga ut massa pengar på sonos? Airplay är ju smidigt och behöver man en ny "källa" så kan man ju bara köpa en ipod touch eller en begagnad ipad.

Det beror på vilka krav du har på flexibilitet / ljud och budget.

Väljer du Airplay så kan du också använda Apple TV's att skicka ljud/bild till i huset på samma sätt som du använder dina Airport Express.
Ett och samma tillvägagångssätt, det är rätt så smidigt.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-12-25 10:32

Ska användas för "bakgrundsljud" mest i kök, tvättstuga och badrum så vill inte lägga för mycket.
Kör mac mini som htpc med airserver också så det blir hyffsat integrererat. Blir kanske en ATV3 till andra vardagsrummet om det kommer nåt bra pris.

Enda nackdelen är att frugan har en Galaxy S3, men hon har å andra sidan en iPad med så det borde inte vara något problem.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-25 10:57

Det finns blåtandsmottagare som man kan sätta i iPod-dockor. Finns även för att koppla till stereo.
Dessvärre finns det inte som AirPlay mottagare.

Ursprungligen av dhanjel:

Det är inga problem. En får agera router, för resterande inaktiverar man routingen så att de är i bryggläge (görs i AirPort-verktyget). Det går alltså bara fint att streama till de andra via wifi, men ska du ändå till att bygga hus så tycker jag du bör passa på att dra kabel.

Citat:

Som andra redan påpekat så är nog Sonos en lämplig lösning. Eller något liknande - själv kör jag med Linn DS, som ju är helt suveränt men får Sonos att framstå som billigt

Raspberry Pi verkar annars vara ganska poppis som billig AirPlay-mottagare, för den som är beredd att kavla upp ärmarna lite. 350 spänn per styck är väl synnerligen facilt.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-12-25 12:24

Testade raspberry pi för ett tag sedan, tyckte det var sådär. kändes inte helt klockrent.

ska se om man kan hitta någon begagnad express och testa lite med, samt gå och pilla lite på sonos.

kanske är värt att ta sonos trots alls, man kan ju börja med en eller två och sen utöka allt eftersom ekonomin stabiliseras efter bygget

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-25 22:08

Squeeze finns ju också, men jag har dålig koll på dem sedan Logitech tog över. Men den strömmar nog bara från ett centralt iTunesbibliotek (även om man kan använda iOS som fjärrkontroll).

Squeezebox lades dessvärre ned i höstas.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-26 22:21
Ursprungligen av Samuel K:

Squeezebox lades dessvärre ned i höstas.

Jo, och ersattes med UE, vilket jag inte har testat...

• Medlem
  • 2012-12-26 00:15

Fyra APE känns som kaffepengar om budgeten spänner över ett helt husbygge.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-12-26 10:50

Jo fast det är otroligt lätt att hela tiden tänka " det kan vi ju ta det dyrare alternativet, det är ju bara ett par tusenlappar". det gör rätt stor skillnad i slutändan

och eftersom detta bara är för bakgrundsljud/radio i kök/badrum osv så vill jag inte lägga överdrivet mycket, men samtidigt så vill jag inte ha skräp. det ska bara fungera helt enkelt. blir lösningen för dyr väntar jag hellre lite med elektronikbiten och bara drar kablarna.

Det här är anledningen till att man uppfann transistorapparaten en gång i tiden...

• Medlem
  • Växjö
  • 2013-01-05 15:35

Det är i princip samma sak.

Det här kan bli intressant, dock en dyrare lösning:

Behringer announces OMNI series AirPlay speakers and connecting receiver amps

1
Bevaka tråden