Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server på en MacMini

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God fortsättning alla kära 99are.

Jag har sökt på siten och på Apple Support men inte hittat någon bra hjälp så jag frågar här.

Jag har en MBP där jag nu köpt Serverprogramvaran från Appstore för jag vill lära mig mer om servrar och har massa domäner som jag gärna skulle leka med. Problemet är att jag även har MBP som arbetsdator och därför är det ju inte optimalt att ha en dator som inte är uppkopplad jämt som server. MEN jag har en MacMini lite äldre med OSX 10.5. Ursäkta om det här är en jäkligt dum fråga, men jag lär mig inte annars. Minin är alltid uppkopplad, kan jag på något sätt använda Serverprogramvaran på min MBP till att göra Minin till en webserver eller måste jag hitta Server programvaran till 10.5, vilket både verkar vara dyrt och svårt. Jag vill helt enkelt (i en perfekt värd) koppla upp min MBP gå in i Server-programvaran och välja min mac-mini och lägga till och ta bort inställningar osv.

Jag har försökt vara så tydlig jag kan, även om det blev rörigt :).

Du berättar inte vilken server-version du har köpt, men jag gissar att det är 10.8 (eller kanske 10.7).

Den kan du självklart inte använda på en dator med 10.5.

Men om du uppgraderar din mini till samma version, och använder samma Apple-id, så borde du kunna hämta ner din köpta serverprogramvara till minin.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du berättar inte vilken server-version du har köpt, men jag gissar att det är 10.7 eller 10.8.

Den kan du självklart inte använda på en dator med 10.5.

Men om du uppgraderar din mini till samma version, och använder samma Apple-id, så borde du kunna hämta ner din köpta serverprogramvara till minin.

Jag har 10.8, min mini klarar tyvärr inte av 10.8, det var min första förhoppning, gränsen går vid 10.5. Försöker hitta någon bra lösning till Minin.

Om den är så gammal (G4?), så finns det nog inte så många vägar att välja på.

Det finns en del 10.5 Server till salu på eBay, tex den här:
Apple Mac OS x V10 5 Leopard Server for Mac MB004Z A Unlimited Client Server | eBay

Annars kan du kanske köra någon Linux-variant på minin.

Installationsskivor finns att ladda ner från Apples utvecklarsajt om man är medlem. Rekommenderas varmt.

1
Bevaka tråden