Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se anslutna enheter till Time Capsule

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har som rubriken lyder en time casule som är vidare ansluten till en switch med flera anslutningar, bl a. en Nas
som jag skulle vilja få fram ipnummret på.
Kan jag på något sätt i Airport-Verktyg se mina trådbundna anslutningar och deras tilldelade ip-nummer?
kör med Airport 6.1 och OS X 10.8.2

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2012-12-26 23:03

Se till att du är uppkopplad mot NASen med Findern.

Starta sen Terminalen och skriv:

netstat -an -f inet

Då får du upp alla sessioner som din dator har med andra datorer.

I mitt fall så ser jag följande (det är en massa rader men den viktiga står nedan):

elsa:~ msb$ netstat -an -f inet
Active Internet connections (including servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address (state)
tcp4 0 0 192.168.8.164.61874 192.168.8.2.548 ESTABLISHED

Min NAS heter alltså 192.168.8.2 och det är TCP port 548 som AFP protokollet använder sig av.

Om du istället kör MS CIFS så är det portarna 445 eller 137-139 du skall leta efter.

Enklast är att installera Airport Utility 5.6: AirPort-verktyg 5.6 för Mac OS X Lion

Installeraren fungerar inte i Mountain Lion, utav någon dum anledning. Ladda ner timdoug.com - unpkg och dra installeraren från DMGn dit. Den extraherar innehållet till en mapp på skrivbordet som heter AirPortUtility56. I Applications/Utilities i den mappen hittar du AirPort-verktyg 5.6 - flytta den dit du vill ha den.

I AirPort-verktyg 5.6 kan du välja din TimeCapsule, gå till Manuell inställning, Avancerat, Loggning och statistik, klicka på Loggar och statistik och sen på DHCP-klienter.

Tack för svaren, jag laddade ner lanscan gratis från app store. så det löste sig den vägen istället.

Ursprungligen av Intakan:

Tack för svaren, jag laddade ner lanscan gratis från app store. så det löste sig den vägen istället.

Hehe. Lanscan fanns fortfarande. Jag hade samma problem. Tack.

1
Bevaka tråden