Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudredigering för gymnasium

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag håller på och letar efter någon bra lösning för att göra enkel ljudredigering för mina elever på Medieprogrammet.
Vi jobbar med iMovie, Final Cut, Director och diverse andra program och vi behöver ha fram ett program som skall klara följande:
-Inspelning från mikrofon
-enkel ljudredigering t.ex klippa intervjuer,
mixa lite musik mm.
-konvertera ljudfiler
-klara ljudformat från såväl Mac som PC.

Eftersom vi, precis som alla skolor, har en begränsad budget så måste det vara något som är billigt. Vi behöver nämligen 32 licenser.

Tacksam för tips

/TM

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 16:49

Jag är en av era gamla elever och på min tid satt vi allt med gamla beiga macar som försökte tugga klipp i SoundEdit.

Du berättade aldrig om ni använde OS 9 eller OS X.

Slarvigt av mig.
Vi kör just nu OS9 men skall byta till OSX.
Vi har kört Soundedit tidigare. Jag skulle dock föredra att köra ett program som kan jobba med mer än två spår och som jobbar med flyttbara regioner som ProTools gör.

har du kollat soundtrack från Apple? vet bara att det är ett 'ljudprogram'

Peak som medföljer Final Cut är perfekt....Använd det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christer N-L
har du kollat soundtrack från Apple? vet bara att det är ett 'ljudprogram'

Soundtrack är inte den typen av program som Treasuremine letar efter. Soundtrack är mera gjort för att skapa bakgrundsmusik med hjälp av färdiga loopar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Soundtrack är inte den typen av program som Treasuremine letar efter. Soundtrack är mera gjort för att skapa bakgrundsmusik med hjälp av färdiga loopar.

Tackar för info, har inte hunnit kolla/testa än och lär inte bli av heller efter infon.

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 20:24

ProTools Free såklart, gratis är bäst. Hoppas det finns fortf.

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 22:04

Jag har tagit ner och testat Audacity. Detta verkar vara precis vad jag söker.

Jag har provat det i både OS9 och OSX, har inte hunnit till Windows ännu (det bär ju emot som ni förstår).
Bara det faktum att man i preferences kan ställa om det skall jobba mot aiff eller wave är ju lysande. När jag sedan upptäckte att programmet stöder VST-pluggar så blev jag ju ännu gladare.
Tipset om Peak är också bra. Kanske visar sig Audacity vara instabilt , vad vet jag. Jag kör Peak i en maskin och det fungerar utmärkt.

Jag bockar djupt och tackar LFH för tipset om Audacity.

/TM

1
Bevaka tråden