Hejsan, jag har en MacBook från sent 2008 som precis har fått en kraschad hårddisk, en hårddisk som är ganska ny efter att den förra gav upp på samma vis.
Jag brukar inte stänga av datorn under natten, jag brukar bara stänga locket och ställa den i mitt ställ på skrivbordet utan laddaren i. Jag brukade ha laddaren i under natten men slutade med det när jag vaknade till att laddaren hade lagt av på grund av att sladden har varit i ett av tusen lägen som gör att den tar skada.
Numera händer det att jag vaknar till en helt urladdad dator, när jag öppnar så ser jag gårdagens fönster bakom grått, jag antar att meningen är att hårdagens arbete ska laddas in från hårddisken. Här blir det oftast kolsvart på skärmen, det får inte att få igång något och mitt enda val är att stänga av datorn genom att hålla i POWER-knappen. Nu är det en stor chans att datorn aldrig mer vill starta igen.
Denna gången kunde jag få igång min bootcamp-partition och rädda filer, raderade Macintosh HD och reparerade disken. Nu verkar det som att OSX vill installeras efter 12 timmars oro och elände.
Hur undviker jag detta i framtiden? Bör jag stänga av datorn helt varje natt?