Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur diskuterar man om detta?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vid en diskussion om virus så visade jag artikeln som var i svd nyligen om microsofts problem.

men detta svar får jag gång på gång tillbaka men i olika nyanser.

hur kan man argumentera runt detta?

"Man kommer alltid att återvända till detta: "En av orsakerna är Microsofts
storlek. Windows används av 95 procent av alla persondatorer i världen och
är därför en attraktiv måltavla."

Världens säkraste bil är svensk och den heter monostar eller nåt liknande.
Ingen har dött eller skadats i den men å andra sidan finns det bara 2
stycken. Så vilken bil är säkrast, monostar eller en Volvo? Fundera på den
du!"

eller

"men det fina är att endast 2 virus har ställt till problem för Stockholms
universitet (+20 000 PC m. M-soft) och det var innan en brandvägg sattes
upp. Det gör ju problemet ganska litet om man nu inte VILL köra sin dator
utan brandvägg och V-skydd."

någon som är bra på att argumentera kring detta ämne!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 19:38

Det är sant att mängden användare av ett OS spelar roll. Virusmakarna vill ju orsaka så mycket skada som möjligt.

Men så är det också så att Windows faktiskt är ett osäkrare system. Det har massor av säkerhetshål, tex det som gör att man kan drabbas av virus genom att bara öppna virusmailet i Outlook Express.

Dessutom så är just Mac OS X ett väldigt säkert system eftersom det är Unix-baserat. Det finns i dag inte ett enda känt virus till Mac OS X (om det inte kommit ett de senaste veckorna). Till Mac OS 9 finns det några virus, men de är väldigt ovanliga.

Förresten, så skyddar väl inte brandväggar mot virus som kommer med mail? De stoppar väl bara intrång i datorn utifrån, från tex en hacker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 19:53

Outlook Express och Outlook är några av problemen, men också, och kanske framför allt, det faktum att Internet Explorer är tätt integrerat i Windows. En fatal brist på säkerhetstänkande i IE drabbar också Windows.

Dessutom är alla Microsoft-program sluten källkod, även IIS och Windows 2003 Server, vilket gör att buggarna förblir ofixade under lång tid, vilket i sin tur är som att säga till hackarna: "Varsågod och kom in! Dörren är öppen!" Dumpa skiten nu säger jag. Väck med det.

hittade detta

"Idag är en stor del av samhället beroende av att Microsoft har levererat tillförlitliga produkter. Många IT-chefer svär över sina val när maskar som Blaster och Sobig-F lamslår verksamheten, men samtidigt måste man komma ihåg att virusproblemet följer marknadsdominansen. Såväl Apple som Amiga brottades med enorma virusproblem i nittiotalets mitt. Det är lätt att glömma en dag när hela samhället stannade på grund av Microsoft. "

brottades verkligen apple med virus problem?

http://articles.pawlo.com/idgse31.html

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 21:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags

Inte vad jag kan komma ihåg. Jag satt på ett prepressföretag mellan 91-97 och tog emot jobb från uppemot 100 kunder om dagen. Virus dök kanske upp en gång på 10000 och då var det gammal overksam skit, som Postscriptviruset. Vid några tillfälle kom det makrovirus från Worddokument.

Citat:

Nänä, inte ett dugg. Det där är någon ytterst märklig efterhandskonstruktion.
I början av 90-talet hade vi cirka 60 Macar uppkopplade, utan brandväggar eller virusprogram, och fick inte ett enda virus.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-25 08:36
Citat:

Svaret på den frågan är ett klart och tydligt nja.
Jag hjälpte en del kunder som råkade ut för makrovirus i Office på sina Macar. Frågan är väl om det var Apple eller MS som brottades med problemen, förutom användarna alltså?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 08:39

Jag har aldrig råkat ut för virus och jag har använt Mac sen 1994 och jämt laddat ner vad som helst från internet/filbytarprogram/CD/diskett utan att tänka mig för.

Däremot har min mamma råkat ut för ett
virus som gjorde att alla worddokuments symboler såg ut som malldokument.

Det är ju ett ganska besynnerligt argument det där som många för fram om att "Om det fanns lika många Macar så skulle de ha lika många virus"...?
Jaja... OM!!!
OM kor hade vingar, så skulle de flyga... OM Saddam Hussein varit korgosse i Vatikanen, så...? OM kungen varit världsmästare i höjdhopp, så...?
Vad man måste se till, är det faktiska förhållandet, oberoende av orsakerna, och det är att det är ytterst sällsynt med virus på Mac...

• Avstängd
  • 2003-09-25 08:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag har aldrig råkat ut för virus och jag har använt Mac sen 1994 och jämt laddat ner vad som helst från internet/filbytarprogram/CD/diskett utan att tänka mig för.

Däremot har min mamma råkat ut för ett
virus som gjorde att alla worddokuments symboler såg ut som malldokument.

Klart är att det finns "virus" på eller till Mac. Men inte i närheten av Explorers , MS omfattning. Närmaste problemet för Mac användare är när.? Och kommer det så lär det inte bli något litet skitvirus.
Mac och Linux lär nog drabbas. Men jag tror att man siktar på på alla servrar för att knäcka stora system.
Bara elförlusten denna vecka knäckte väl en del småföretag. Den dagen då cancerviruset infinner sig kan vi släcka ner det mesta i vårt land. Gissar på att AGAspisen får en bra sjuss uppåt. Undrar vem som äger aktierna där?
Eventuellt skulle man köpa aktier i Gasolhandel . koks . och resebyrå där värme finns.:D

• Oregistrerad
  • 2003-09-25 09:00

förlåt min dåliga liknelse men jag blir så trött...
det e vanligt att en del ungdomar tar sk cocktailbomber o slänger in i parkerade bilar. bilarna blir förstörda o ägarna ledsna.
men det finns ett fåtal personer som har tanks istället.
där biter inte cocktailbomberna.
då sa nån att om alla hade tanks så skulle dom slänga cocktailbomberna på dom istället.
skulle dom verkligen det när dom inte gör nån åverkan?
noop, dom skulle få ägna en hel del tid o kraft på att komma på nya "bomber".
ett annat problem för åverkarna e att dom tanksen som heter mac os X ser ut som värsta ferrarisportbilarna.
lätt snyggast på parkeringen men oåtkomliga som en tanks för de små avskummen som bara vill förstöra.

sen va det nån stackars bilägare som ringde statoil o tyckte att dom skulle sälja bensin som inte brinner, men det e ju en annan historia.

• Avstängd
  • 2003-09-25 09:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av grismasken

sen va det nån stackars bilägare som ringde statoil o tyckte att dom skulle sälja bensin som inte brinner, men det e ju en annan historia.

Den får väl byta till Diesel! Som måste hettas upp till många grader innan den tar fyr

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-09-25 09:05

Jag hade det där pipviruset på min gammla 6200, det som började med att datrn pep en gång i minuten och sen snabbare och snabbare till hela datorn var upptagen av att PIPA! pipipipipoipipipipip yarghh!

Men det löste Disinfectant!
Någon som kommer ihåg det utmärkta programmet?

Visst fanns det virus på Macen för i tiden, men dom flesta var ganska harmlösa och gick lätt att ta bort bara man hade en startskiva och ett virusskydd typ Disinfectant eller Virex.

• Oregistrerad
  • 2003-09-25 10:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Den får väl byta till Diesel! Som måste hettas upp till många grader innan den tar fyr

Diesel brinner explosionsartat det också. Tänkte du på fotogen, månne?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-25 10:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Diesel brinner explosionsartat det också. Tänkte du på fotogen, månne?

Diesel kan inte börja brinna förrän vid omkring 60 grader och är sålunda svårare att få fyr på än bensin som kan börja brinna vid 34 minusgrader.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
.....
Förresten, så skyddar väl inte brandväggar mot virus som kommer med mail? De stoppar väl bara intrång i datorn utifrån, från tex en hacker.

Finns brandväggar som har inbyggd virusscanning.
Dessutom kan man lägga filter som stoppar vissa typer av bilagor.
T.ex .PIF .EXE .VBS .COM som är några av dom vanligaste filtyperna som innehåller virus.

1
Bevaka tråden