- Alphonze
- Medlem ●
- Göteborg
Bläddrade lite i senaste M3 (8-03) och läste chefredaktör Daniel Sjöholms ledare där han gnällde lite på Sonys utbud (tror jag). Men han kommenterade också att när de hade en liten omröstning på deras sajt om vem som tillverkar de "fräckaste" prylarna så hade det varit ett upprop här på 99mac att rösta så mycket som möjligt på Apple. Nu "vann" Apple tack vare detta enligt Daniel, men tvåan Sony blev "moralisk" etta.
Detta säger en hel del om hur "omvärlden" ser på oss Mac-entusiaster och det blev på nå't sätt negativ reklam för 99mac.
Pinsamt, säger jag!
nu vet jag inget om detta på M3 och om det även var så att vi på 99mac "subventionerade" röster på apple...
men - jag skrev i en annan tråd om detta...att vi "rabiata" macanvändare skrämmer potentiella mac-användare med vår "religiöst indoktrinerade" attityd. jag kan till viss del förstå dessa pc-nissar...jag menar - vem tror på jehovas när dom knackar på dörren och skall frälsa världen ifrån undergång!?
vi tjänar på att vara lite mer ödmjuka, vilket jag i och för sig anser att vi oftast är...
det är trist att M3s redaktörer utgår ifrån att vinsten beror på att 99mac.com har stormat M3 omröstning. det är även väldigt godtyckligt - för det finns ingen bevisning om att så är fallet. dom misstänkliggör oss alltså på mkt godtyckliga grunder.
sen är det ju så att sonys fräcka grejer till trots - så ÄR apple överlägsen...eller hur
Men å andra sidan var det ju ingen som var tvungen att rösta på Apple. Alla som röstade på Apple tycker ju att Apple gör coolast prylar.
precis - det är ju inget "brott" och är det så - kan ju pc-nissarna mobilisera röster lika väl som "vi" kan...
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Men å andra sidan var det ju ingen som var tvungen att rösta på Apple. Alla som röstade på Apple tycker ju att Apple gör coolast prylar.
Poängen med omröstningen var ju att undersöka vad M3:s läsare tycker. När 99mac mobiliserade sig representerade undersökningen inte längre det som M3 hade tänkt sig. Jag följde med hela diskussionen som följde efter det att M3:s representant uttalade sig här, och anser att M3 har all rätt att dissa 99mac. Ibland blir det FÖR fanatiskt enligt min mening.
Å andra sidan, om man bara byter ut några ord i micke_finland's inlägg, så blir det:
-"Poängen med EMU-omröstningen var ju att undersöka vad Sveriges väljare tycker. När nejsidan mobiliserade sig representerade EMU-omröstningen inte längre det som ja-sidan hade tänkt sig. Jag följde med hela diskussionen som följde efter det att regeringens representant uttalade sig här, och anser att ja-sidan har all rätt att dissa nej-sidan. Ibland blir det FÖR fanatiskt enligt min mening. "
Slutsatsen kan således vara att ifrågasätta varför den ena sidan misstänkliggör den ansda sidan, bara för att den gjort ett bättre kampanjarbete.
-Torkel
Skrevs ursprungligen av micke_finland
Poängen med omröstningen var ju att undersöka vad M3:s läsare tycker. När 99mac mobiliserade sig representerade undersökningen inte längre det som M3 hade tänkt sig. Jag följde med hela diskussionen som följde efter det att M3:s representant uttalade sig här, och anser att M3 har all rätt att dissa 99mac. Ibland blir det FÖR fanatiskt enligt min mening.
Njae, då bör man ju använda sig av någon sorts kodsystem så att man vet att det är M3:s läsare som röstar. Om man lägger ut en omröstning på webben som vem som helst kan gå in och rösta i, så ska man inte gnälla över resultatet heller.
Omröstningen hade ju hur som helst inte kunnat användas i något annat syfte än kuriosa ändå. Ska man få någon som helst användbara resultat bör man nog se till att använda en lite mer vetenskaplig metod.
Min poäng är att M3 högst troligen inte inbjöd till kampanjerande. Mobiliseringen ledde till att resultatet blev snedvridet, i alla fall jämfört med vad de hade tänkt sig.
Det som egentligen stör mig med den här historien är som sagt kommentarerna i diskussionen som följde. Dessa gjorde att jag som pc-nisse och soon-to-be Mac-ägare allvarligt funderade på att skita i hela Mac-affären eftersom jag inte ville bli förknippad med dylika fanatiker!
jag förstår dig - men hoppas trots allt att du ser på det med blida ögon
Min poäng är att M3 högst troligen inte inbjöd till kampanjerande. Mobiliseringen ledde till att resultatet blev snedvridet, i alla fall jämfört med vad de hade tänkt sig.
Det som egentligen stör mig med den här historien är som sagt kommentarerna i diskussionen som följde. Dessa gjorde att jag som pc-nisse och soon-to-be Mac-ägare allvarligt funderade på att skita i hela Mac-affären eftersom jag inte ville bli förknippad med dylika fanatiker!
Det som egentligen stör mig med den här historien är som sagt kommentarerna i diskussionen som följde. Dessa gjorde att jag som pc-nisse och soon-to-be Mac-ägare allvarligt funderade på att skita i hela Mac-affären eftersom jag inte ville bli förknippad med dylika fanatiker! [/B][/QUOTE]
Om man skall gå över från Peze till Mac
så är det väl datorn det handlar om. Inte att det finns Mac-fanatiker som man inte gillar. För det finns väl inga Peze fanatiker
att tycka illa om?
/ Jan-Olov (har aldrig ägt en Peze)
Skrevs ursprungligen av Alphonze
Bläddrade lite i senaste M3 (8-03) och läste chefredaktör Daniel Sjöholms ledare där han gnällde lite på Sonys utbud (tror jag). Men han kommenterade också att när de hade en liten omröstning på deras sajt om vem som tillverkar de "fräckaste" prylarna så hade det varit ett upprop här på 99mac att rösta så mycket som möjligt på Apple. Nu "vann" Apple tack vare detta enligt Daniel, men tvåan Sony blev "moralisk" etta.
Detta säger en hel del om hur "omvärlden" ser på oss Mac-entusiaster och det blev på nå't sätt negativ reklam för 99mac.
Pinsamt, säger jag!
Vad är problemet? Att de säger som det är? "Omvärlden" ser ju på "oss" som den gör av en befogad anledning. Den överdrivna fanatism som finns hos många och drar med oss vanliga användare i fördärvet. Man hinner ju knappt säga ordet "mac" förrän folk ryggar tillbaka och förbereder sig på en predikan.
Bara att ta den här tråden (och alla andra likartade) som exempel på att många macdroider tar sig själva på alltför stort allvar, det finns ingen på PC sidan som skulle få för sig att starta en tråd om något så trivialt.
M3 inbjuder till den här typen av röstning genom att ge sin nördpanel ledande frågor av typen "Är det synd om Macägare?"
Kanske vi ska ha en egen nördpanel med omröstningar.Första frågan kan bli:"Är det synd om tidningen M3´s redaktion?"
Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Bara att ta den här tråden (och alla andra likartade) som exempel på att många macdroider tar sig själva på alltför stort allvar, det finns ingen på PC sidan som skulle få för sig att starta en tråd om något så trivialt.
Jo det finns gott om dom.
Men det betyder inte att man bör vara helt fanatisk över sin Mac.
Fanatiker är aldrig bra och ibland verkar det som att det finns en hel del här.
Herregud, vi snackar fortfarande bara om datorer.
Skrevs ursprungligen av Rickard A:
Vad är problemet? Att de säger som det är? "Omvärlden" ser ju på "oss" som den gör av en befogad anledning. Den överdrivna fanatism som finns hos många och drar med oss vanliga användare i fördärvet. Man hinner ju knappt säga ordet "mac" förrän folk ryggar tillbaka och förbereder sig på en predikan.
Problem och problem...vet jag inte. Jag tycker bara att "vi" Mac-fanatiker är pinsamma som skapar så'na reaktioner så att det till och med skrivs om det på ledarsidor, helt "befogat".
{Edit: Ändrade i texten.}
Detta fenomen att mobilisera likasinnade till omröstningar är inget nytt.
Under ett par år var detta satt i system bland popgruppen Kent's fans, vilket gav dem placeringen 1:a i flera omröstningar. (Tracks, Rockbjörnen m.fl.)
Fanatiskt kanske, eller en gest att visa sin uppskattning?
-T
Skrevs ursprungligen av Magnus J:
Jag tror nog Apple hade vunnit ändå, ... [...]
Det tror jag med.
Skrevs ursprungligen av Torkel:[...] Fanatiskt kanske, eller en gest att visa sin uppskattning? [...]
Jo, det är klart. Ser man det så så kanske det inte var så "farligt"...