Så där, nu är det löst. Det tog tid och en del småfix. I efterhand känns det inte som något konstigt (förutom vissa saker), men egentligen, det här borde bara fungera direkt från Time Machine. Kan den ta backup på två diskar, där användarna är flyttade till disk1, med operativet på disk0, så ska den banne mig kunna återskapa det också. Men det kunde den alltså inte.
1. Stoppa i en USB med Mountain Lion på
2. Håll nere Option vid uppstart och välj USB-stickan (CMD-R startar det Base System du redan har på disk0)
3. Välj att återskapa från Time Machine. TM tar nu tyvärr enbart det som var på disk0. Inget av det som var på disk1. Alltså enbart referenserna för användarna återskapas. Cirka 1kb styck...
4. När maskinen startat upp igen, logga in med en annan än den användaren du ska återskapa. Du ska nu ha fått alla programmen installerade också.
5. Gå in i Time Machine, välj rätt backup för Users. Återskapa INTE hela Users. Återskapa inte heller hela användaren (om det är mkt data)
6. Gå in på den användaren som ska återskapas. Välj ut några kataloger som inte är alltför stora. I mitt fall blev det alla utom Musik, Bilder och Filmer.
7. Återskapa.
8. Ta nu Musik och gör motsvarande.
9. Därefter Filmer
10. Sist Bilder. Ev nån annan ordning, som du själv vill. I mitt fall var bilderna 100GB och troligen det som gjorde att all kopiering stannade vid 7.68GB när jag försökte återskapa hela Users, alt återskapa hela användaren (alt bara kopiera direkt från disken).
11. Så långt så väl. Här gick det inte att starta ett enda program för mig. Jo, Safari och något annat program. Inte Chrome, Inte Aperture, inte iPhoto, inte Things... nada.
12. Det visade sig att min användare inte har läs/skriv-rättigheter på Volumes/Users/<användare>/Library ! Go figure...
13. Detsamma gällde Bilder. Det fanns en dold "Pictures" som var tom där jag inte hade rättigheter. La till mig själv, tog sen bort Pictures, och döpte om den jag hade som döpts om till "Pictures (Original)" vid återskapandet. Go figure...
14. Satte mig med Läs/skrivrättigheter även på "Pictures (Original)" och döpte om den till "Pictures". Systemet ändrade automatiskt till att den nu hette "Bilder", eftersom jag kör svenska.
15. Nyckelhanteraren ville ha ett lösenord hela tiden. Fick öppna Lösenordshanteraren och byta lösenord, så att kontot synkades med Nyckelhanteraren.
16. Så där! Nu var det bara det att Things, 1Password, CleanMyMac, Aperture mm mm - ALLA program, har tappat sina konfigureringar av någon märklig anledning. Så det blev att mata in licensinfo i köpta program, samt svara på frågor i vissa och ändra i Inställningar.
Suck... Nu ska jag rensa bland dubbletter i Aperture, rensa bort sånt jag inte ska ha kvar, samt aldrig mer lita på TM... Jo, skaffa ny backupdisk också. Skit att min Windows Home Server slutade funka vad gäller backup iom att Apple ändrade i Snow Leopard.