Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATV 3 via Receiver

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kört min Apple TV 3 via HDMI rakt in i TVn ett antal månader utan problem. Köpte nu en receiver och kopplar in all utrustning via den. Apple TV - HDMI - Receiver - HDMI - TV.

Både Bluray-spelare och PC fungerar som vanligt bra, men Apple TV ger digitalt brus i bilden. Ibland bara lite grann och ibland så mycket att TVn helt tappar synken och det blir svart/brusig bild ett tag innan den kommer tillbaka. Problemen kommer och går enligt ett oregelbundet mönster.

Har testat alla portar på receivern, som fungerar med övrig utrustning. Även testat att byta HDMI-kabel mellan enheterna. Resultatet är att Bluray och PC fungerar i alla kombinationer, Apple TV i ingen. Alltså måste problemet ligga i den senare.

Hittar via Google många med liknande problem, men ingen med en vettig lösning, endast att ta bilden direkt till TV via HDMI och ljudet optiskt till receiver, men jag vill helst slippa det.

Någon med erfarenhet av detta?

Jag kör HDMI via receiver (Onkyo), och det funkar alldeles utmärkt. Inte så givande svar kanske, men jag vill bara peka på att det inte är ett generellt problem med Apple TV 3.

Men för att försöka vara lite mer problemlösande så kommer några frågor:
Vilken receiver är det?
Vilken TV?
Är tillgängliga uppdateringar installerade på Apple TV?

Fungerar det som det ska om du går direkt in i TV med din ATV?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Fungerar det som det ska om du går direkt in i TV med din ATV?

Läs första meningen i första inlägget. Det står ju klart och tydligt där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs första meningen i första inlägget. Det står ju klart och tydligt där.

Tack Jesper för den tydliga upplysningen. Jag hade missat det.

Hoppas du har en fortsatt jättebra dag!

Är din reciever relativt ny så kan du kolla så att du inte låst den på att skicka ut bildsignalen till tvn till 24p...
Apple TV kan väl bara skicka ut bildsignaler från 30 och uppåt.

På min Sony-reciever kan jag skifta mellan 24/50/60/Auto eller ngt liknande

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-08 08:31

@sperious

Har du kollat i inställningarna på din ATV och sett vad där står gällande din TV? Där kan du ställa in vilken frekvens på utsignalen som ska skickas.

Ursprungligen av alterswede:

Är din reciever relativt ny så kan du kolla så att du inte låst den på att skicka ut bildsignalen till tvn till 24p...
Apple TV kan väl bara skicka ut bildsignaler från 30 och uppåt.

På min Sony-reciever kan jag skifta mellan 24/50/60/Auto eller ngt liknande

Jag är ganska säker på att ATV kan skicka 24p också.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-01-08 11:52
Ursprungligen av zinned:

@sperious

Har du kollat i inställningarna på din ATV och sett vad där står gällande din TV? Där kan du ställa in vilken frekvens på utsignalen som ska skickas.

Jag är ganska säker på att ATV kan skicka 24p också.

Jag har min utsignal på Auto, funkar kalas med min Denon.

Hade samma problem, med två olika ATV i två olika förstärkare… (en splitter ny Yamaha och en lite äldre Onkyo). Funkade perfekt direkt till tv eller projektor, men ingen signal vid receiver-pass thru. Min lösning blev att skita i alltihop, nu kör jag med en Mac Mini i stället och är såå mycket nöjdare…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 13:36

Tips är att som sagt kolla ut-signal från AppleTV samt in / ut till / från recivern.

Kör själv en AppleTV 3 till en INTEGRA 40.2 utan problem (HDMI in och ut).

Det kan även vara värt att testa olika kablar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-01-08 21:00

Och du har naturligtvis HDMI-kabel v1.4 mellan TV och receiver

1
Bevaka tråden