Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi renoverar en Power Mac G4 Cube

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-04-09 08:36
Ursprungligen av mac+:

?Var har du BILDEN? Vi är förmodligen flera som vill se.

Jag får väl ta en. Just nu ligger den nerpackad, jag har inte plats för alla datorer...

Ursprungligen av bollman:

Tips:
Leta reda på ett original-graffa, jag har ett GeForce 2MX i min, det gör stor skillnad. Att installera 10.5.8 gör också datorn betydligt mer användbar.
Dessutom max minne (1,5GB) och såklart SSD-disk (jag har 2,5" PATA-SSD med 2,5"->3,5"-adapter på 32GB vilket räcker bra eftersom de äldre systemen tar mindre plats)
Även om Den bara kan ha "vanlig" AirPort på 11MBit så gör även det datorn trevligare (sladdlösare) och så har man såklart en Apple Studio/Cinema Display i genomskinlig plast (TFT) i vilket man kopplar tgm, mus och högtalare så har man en ursexig dator med 2 sladdar i datorn och resten i skärmen.

Geforce 2MX-korten är svåra som attan att få tag i till en Cube. Man kan ju flasha om motsvarande kort för PC till att fungera med Mac men vad jag minns var det inte helt trivialt. Men du har helt rätt i att det är ett betydligt trevligare kort än det ATI-kort som satt i som standard i de flesta.

Ursprungligen av bollman:

Jag har SSD i min cube, funkar finfint. En Transcend 32GB PATA-SSD 2,5" med konverterare till 3,5"-IDE-kontakt och ström.

Awesome! Har du testat med större diskar än 32GB?

Ursprungligen av jonasn:

Ett vettigare projekt kanske vore att modda in en nyare Mac mini i kubens chassi..?

Som detta hack då som är ett av de snyggaste jag sett
http://www.123macmini.com/macminicube/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-04-09 10:28

Faktum är att det 2MX jag har i min kommer från en PowerMac G4. Det är samma "frontplåt" till ATI-kortet, så man flyttar plåten och hållaren, men i övrigt är det exakt samma kort som de som levererades med Cube.

32GB var det som jag hade råd med då, tror jag betalade 1500 för den disken, mer kändes inte rimligt.
Cube lider ju ha 128GB-syndromet så om man har större disk än så måste man partitionera på rätt sätt för att den skall boota, om den ens klarar det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 10:32

Det är ju värt att prova. Jag har tre Cube i garaget….

Bevaka tråden