Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är undertexterna så crappy på 3D-bio?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis varit och sett The Hobbit och noterade en sak jag tänkte på när jag sett såväl denna som andra 3D-filmer på bio tidigare. Varför i hela fridens namn är undertexterna så konstiga. De pendlar mellan att vara helt skarpa, oskarpa och när det är längre meningar är det typ som om man har dubbelseende. Funderade först på om det är mitt synfel som är problemet men det är tydligen likadant för de flesta jag gick med.

Kan någon som är lite insatt svara på varför det är såhär? Det måste väl gå att "fixa" på något sätt?
Och om inte får de väl börja erbjuda skiten otextad så att man kan ha fullt fokus på filmen ist för att störa sig på undertexterna.

För övrigt var The Hobbit ett riktigt sömnpiller. men den är ju bra om man vill se mycket natur!

Därför att undertexter alltid varit ett problem på bio.
En film har mer än ett skärpeplan och det är alltid en avvägning i vilket man ska lägga texten. Eftersom biobesökaren tittar dels på bilden, dels på texten så är det oundvikligt att man måste lägga något av dessa lite ur fokus. På 35mm valde man faktiskt ofta bilden..

/m

Jo, men här pratar vi ju till och med skuggtext så att säga. Känns som det borde gå att få bättre?

Ett telefonsamtal till teknikansvarig så kan jag berätta följande:
Fenomenet kallas ghosting. Det uppstår då separationerna för höger och vänster öga inte blir helt hundra.
Dvs att höger bild läcker över till vänster och tvärt om. Fenomenet kan uppstå på alla delar i filmen men är tydligast på texten. Beroende på vilken 3D-teknik man använder så blir fenomenet olika framträdande. Det är inte helt lätt att lösa och är en av nackdelarna som 3D dras med.

1
Bevaka tråden