Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App från Itunes i ett annat land

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-01-30 17:14

Jag vill hämta en app från engelska Itunes, en Jamie Oliver-app. Jag lyckas inte. Vet inte vad jag gör för fel. Verkar som att jag inte kan logga in i den engelska affären. Någon som vet varför? Det är en gratisapp. Borde ju inte innebära några problem eller hur?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-30 17:16

Har du ett engelskt konto?

Du får bara hämta från den engelska storen om du har engelskt konto, gratis eller inte. Hade du däremot använt en open source app så hade du haft rättighet att själv bygga och installera programvaran. Välj bättre programvara framöver, programvara som respekterar dina rättigheter.

Diskussioner om öppen källkod och dess fördelar kan tas i egen tråd i Loungen.

Ett antal inlägg raderade.

/ Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-31 11:49

Jag har ett amerikanskt konto och har inga problem med att hämta varken betal- eller gratisappar, så det borde inte vara några problem med ett engelskt konto.

Ursprungligen av CEk:

Jag har ett amerikanskt konto och har inga problem med att hämta varken betal- eller gratisappar, så det borde inte vara några problem med ett engelskt konto.

Jag misstänker att TS har ett svenskt konto och vill hämta från engelska App Store. Du kan ju prova att gå in i svenska app store med ditt amerikanska konto och hämta en app. Misstänker att det inte går.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-31 12:13
Ursprungligen av pmarriott:

Jag misstänker att TS har ett svenskt konto och vill hämta från engelska App Store. Du kan ju prova att gå in i svenska app store med ditt amerikanska konto och hämta en app. Misstänker att det inte går.

Nej då är det rätt givet att det inte fungerar. Jag kan inte ens söka fram de appar i den svenska affären som jag hittar i den amerikanska.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-01-31 19:48

Då måste jag alltså ha ytterligare ett iTuneskonto, eller? Jag har ett svenskt(antar jag) och nu, för att kunna skaffa mig en Jamie Oliver-app från brittiska iTunes, så måste jag alltså fixa även ett brittiskt konto? Rätt? Hur gör jag?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-31 20:10
Ursprungligen av KOL:

Då måste jag alltså ha ytterligare ett iTuneskonto, eller? Jag har ett svenskt(antar jag) och nu, för att kunna skaffa mig en Jamie Oliver-app från brittiska iTunes, så måste jag alltså fixa även ett brittiskt konto? Rätt? Hur gör jag?

Öppna iTunes, loggar ur ditt gamla. Regga ett nytt, dock behöver du ha en engelsk adress och ett telefonnummer tror jag för att komma vidare. Jag använde min gamla bostadsadress och telefonnummer från USA men det är nog bara att ta någon random antar jag. Kreditkort ska man inte behöva ange, BOOM. Logga ur och in med ditt nya konto i iPhonen, ladda hem appen, logga ur och in med ditt svenska igen.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-01 15:57

Okej, jag kan bara hitta på en adress i typ, Liverpool och hitta på ett telefonnr, sen göra det som CEk tipsar om? Sen är allt klart? Känns inte som något jag vill göra. Dock vill jag fortfarande ha appen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-01 16:20

Ja, ungefär så

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-02-01 16:46
Ursprungligen av KOL:

Okej, jag kan bara hitta på en adress i typ, Liverpool och hitta på ett telefonnr, sen göra det som CEk tipsar om? Sen är allt klart? Känns inte som något jag vill göra. Dock vill jag fortfarande ha appen.

Precis. Går hur smidigt som helst, ingen fara alls. Jag brukar logga in och ut med lite jämna mellanrum och hämta hem lite coola appar som inte finns tillgängliga för oss.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-02 09:53

Om man då skriver att man har adressen i typ Ankeborg, Sin City eller på Atlantis, skulle någon eller något reagera då? Likaså om man anger telefonnumret landskod+88888888, eller 123456789?

@KOL, det spelar ingen roll så länge iTunes köper det du skrivit in.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-02 10:48

Stötte på samma problem med den appen. Så nu har man tre konton, känns inte som att det var så här det var tänkt. Varför vill man begränsa sin app geografiskt? Vill man inte som apputvecklare exponera produkten till största möjliga publik?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-02-02 11:54
Ursprungligen av reboot81:

Stötte på samma problem med den appen. Så nu har man tre konton, känns inte som att det var så här det var tänkt. Varför vill man begränsa sin app geografiskt? Vill man inte som apputvecklare exponera produkten till största möjliga publik?

I vissa tillverkares fall så har det ju helt enkelt med rättigheter att göra, tänker HBO (innan den släpptes i Sverige) etc. De kommer ju ändå inte fungera på våra IP-adresser. Jag har t.ex en app för när jag letar bilar och de begränsar sig ju till USA så det är ju inte så stor idé för dom att släppa den i svenska appstore.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-04-17 13:51

Lite gammal tråd, men jag ställer ändå lite kompletterande frågor här:
Om man nu lyckas knö igenom en Ankeborg-adress enligt ovan så lär man väl ändå behöva rega en annan mailadress, eftersom den utgör själva AppleID-t, eller hur? Och kontokort för ev. betalningar (i mitt fall böcker), köper systemet dessa?
Vill ju hellre köpa e-boken som kostar 14,99 USD på iTunes än densamma som kostar 209 SEK på dito.se - oavsett vad "aktörerna" kommit överens om...

Ursprungligen av MrArne:

Lite gammal tråd, men jag ställer ändå lite kompletterande frågor här:
Om man nu lyckas knö igenom en Ankeborg-adress enligt ovan så lär man väl ändå behöva rega en annan mailadress, eftersom den utgör själva AppleID-t, eller hur? Och kontokort för ev. betalningar (i mitt fall böcker), köper systemet dessa?
Vill ju hellre köpa e-boken som kostar 14,99 USD på iTunes än densamma som kostar 209 SEK på dito.se - oavsett vad "aktörerna" kommit överens om...

Ja, du måste ha olika Apple-ID för olika länder, och därmed regga unika e-postadresser för varje Apple-ID. Om du vill betala med kort måste du ha ett kort utställt i landet ifråga som är registrerat på adressen du använder. Du kan med andra ord inte använda ditt svenska American Express-kort på ett US-konto. Lösningen är att köpa amerikanska iTunes presentkort på ebay.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-18 17:50

Kan man använda svenskt visakort på ett engelskt Ituneskonto?

Det finns en youtube ström, Food Tube, från Jamie Oliver också som jag tror åtminstone delvis ska täcka in en del av det som appen ger

http://www.youtube.com/user/JamieOliver

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-18 20:01

Oj, tack, då var det ju lätt avklarat och man slipper skaffa sig ännu en app;)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-18 22:20
Ursprungligen av KOL:

Kan man använda svenskt visakort på ett engelskt Ituneskonto?

Nej det går inte. Presentkort eller landsspecifika kreditkort är det som gäller.

Ursprungligen av andas:

Nej det går inte. Presentkort eller landsspecifika kreditkort är det som gäller.

Och, bemärk, även presentkorten är landsspecifika. Du kan inte handla ett iTunes-presentkort på MediaMarkt i Sverige och använda på engelska iTunes. Du måste köpa presentkortet från rätt land. Därav denna enorma marknad på eBay för iTunes-presentkort.

Senast redigerat 2013-04-19 09:49
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-19 09:12
Ursprungligen av pmarriott:

Ok, bemärk, även presentkorten är landsspecifika. Du kan inte handla ett iTunes-presentkort på MediaMarkt i Sverige och använda på engelska iTunes. Du måste köpa presentkortet från rätt land. Därav denna enorma marknad på eBay för iTunes-presentkort.

Väldigt sant och viktigt påpekande.

1
Bevaka tråden