• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-25 23:05

Eftersom jag sysslar en del med kommunikation, så fick jag för mig att testa om teorierna om svarsfrekvens stämmer även på interaktiv kommunikation. Vad är mer lämpligt att kolla upp än 99mac!?!

Jag använde mig av den fräsiga fliken »Medlemmar«, och räknade ihop hur stor del av de registrerade medlemmarna som är aktiva, och hur aktiva de är.

En tumregel för marknadsföring är att man kan räkna med sex procents svarsfrekvens i all kommunikation. Låt oss se om det är tillämpbart även här.

Just i skrivande stund finns det ca 4 500 registrerade medlemmar. Forumet har varit öppet sedan 4 maj 2001 och det finns drygt 230 000 inlägg här. Det blir ungefär 8 000 inlägg per månad i snitt.

Av alla registrerade på forumet har 56% (2 540 personer) skrivit ett inlägg eller fler.
8% (360 personer) har skrivit 100 inlägg eller fler.
Knappt 1% (40 personer) har skrivit 1 000 inlägg eller fler.

Om vi räknar med att man är kontinuerligt aktiv på forumet om man skrivit 100 inlägg eller fler, så har 99mac aningens högre svarsfrekvens än regelboken.

Slutsatsen blir att det verkar som att även interaktiv kommunikation kan räknas på samma sätt som övrig masskommunikation.
Tur att teorierna stämmer hyggligt.