Jag har nyligen flyttat, och när jag väl flyttade passade jag på att bygga om hemmanätverket lite. Jag har en dlink DIR-855 som fungerat finfint så länge jag haft den. Internt kör jag gigabit-hastighet på de kabelanslutna burkarna (direktdragna till routern), och det verkar fungera bra. Jag kopierade t ex över min jobb-mapp från min gamla iMac till den nya, och det gick > 100MB/s utan större hastighetsvariationer, så det verkar fungera fint. Cat 5e-kabel överallt där kabel är draget.
Däremot verkar det vara störningar någonstans ändå. Jag har en dator som har en massa film mm på disken, och jag brukar se dessa på andra datorer eller på min bärbara via WiFi (hyffsad signalstyrka på wifit, -50 till -70, 52Mbit eller mer på länken). Oavsett om jag ser på wifi eller på en kabelkopplad dator får jag "störningar" i filmerna. Det varierar, men 1-2 ggr per minut får man störningar som ser ut som mpeg-fel (bilden fryser, när den kommer igång igen har den missat nån keyframe så det blir "utdragen" version av gamla bilden, mpeg-block osv). Det går till sig ganska snabbt, men händer igen inom kort. Jag har kollat filmerna lokalt, och då är de helt felfria. Det verkar alltså som att det är någon störning på nätverkstrafiken, men jag har ingen aning om var.
Visst kan det bero på att jag gör gbit-nät och nån del i utrustningen inte "hänger med" (någon kabel som är lite dålig eller så), men hur hittar jag problemet? Ska jag prova ställa ner allt till 100 Mbit istället och se om det är kvar? Eller prova byta ut en kabel i taget? Finns det något bra sätt att "spåra" var felet uppstår? Jag är inte speciellt bra på det här med nätverk, så jag vet inte riktigt hur man gör en korrekt felsökning utan att slita ut allt och koppla in en del i taget igen :P.
Förslag?