Jag har en Mac Mini (med OS X 10.6.8) som är kopplad mot internet via ethernet, samt kopplad till en router via airport som bara är för lokal användning. Jag kör en VPN-server (iVPN) på datorn. Denna kan jag koppla upp mig mot, men jag kan inte surfa till någon annan adress än själva servern, såvida jag inte startar internetdelning. Detta var inget problem i höstas, då Mac Mini-datorn inte var kopplad till en router utan i sin tur själv agerade router. Jag delade alltså ut internet från ethernet till airport, och VPN-servern fungerade som den skulle. Men så fort jag stänger av internetdelning fungerar alltså inte VPN-servern. Jag kan inte längre dela ut internet från ethernet till airport, för den är alltså numera kopplad mot en router. Det finns däremot en annan lösning, och denna är frågan. Det går att dela ut ethernet till ethernet! Jag har alltså bara en ethernetport, men möjligheten finns ändå. När jag kryssar i det alternativet får jag dock upp en varning som lyder:
"Om du öppnar den här porten kan det hända att din Internetleverantör stänger av ditt abonnemang för att förhindra nätverksstörningar.
I vissa fall (t.ex. om du använder kabelmodem) kan du oavsiktligt påverka din Internetleverantörs nätverksinställningar och bryta mot avtalet med Internetleverantören."
Vad innebär det att dela ut ethernetporten till sig själv? Hur kommer det sig att VPN-servern funerar i detta fall? Vad innebär varningen? Gäller detta endast dynamiska IP-adresser?