Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tekniska finesser jag inte kan leva utan

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I onoffs senaste utskick så är det en intervju med Malin Baryard. Och på frågan "Tekniska finesser jag inte kan leva utan" så är svaret Mobiltelefonen (Nokia 7250) och Jag har också en iBook som jag reser med. Det är perfekt att titta på film medan jag sitter på flygplan. Jag har alltid en film i väskan.
-------------------
Kanske dags för onoff att kasta ut lite clumpaq (jaj,ja det går att se film på dessa också, men hur ser maskinerna ut?)och ge plats åt iBook.

Kanske är det så att kvinnor köper/väljer produkter utifrån helt andra premisser än vi män? Ibland känns det nästan som MHz hysterin är en "phallosymbol" för män, min är snabbare än din. Dags för Apple att bearbeta de övriga 50% som ingen i databranschen bryr sig om, kvinnorna!

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 08:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
Kanske dags för onoff att kasta ut lite clumpaq och ge plats åt iBook.

Nej! För hel*ete! Sist blev det ju jätteknas... (iMac)
Personal som inte ville förstå och kiddies som sabbade på rent jävelstyg...
Hur bra reklam är det när samma dator står med samam systemfel i flera dagar bara för ngt. kiddie lyckats sabba sys.mappen?

Citat:

/.../min är snabbare än din.

Häpp... Normalt sett så skryter man ju inte om det direkt - och damerna brukar ju inte gilla allt för snabba...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Nej! För hel*ete! Sist blev det ju jätteknas... (iMac)
Personal som inte ville förstå och kiddies som sabbade på rent jävelstyg...
Hur bra reklam är det när samma dator står med samam systemfel i flera dagar bara för ngt. kiddie lyckats sabba sys.mappen?

Burkarna skall ha en multimedia demo som visar trycker på iLife, hur enkelt det är att ladda in digitalabilder till datorn, eller göra en egen film eller att föra över musik till iPod. Inte mer inte mindre. På så sätt differentierar Apple sig mot beiga/svarta Windows burkar. Onoff kommer att älska det då t.o.m. oengagerad personal lyckas kränga maskiner.

• Medlem
  • 2003-09-26 11:54
Citat:

I onoffs senaste utskick så är det en intervju med Malin Baryard...

Hehe... jag såg den i morse.Blev full i skratt när jag såg undertitlen till artikeln "Stjärnryttaren Malin Baryard berättar om idolskapet, musikintresset - och hemmabion." Snacka om krystad artikel för att få sälja hembioanläggningar.:)

Citat:

Burkarna skall ha en multimedia demo som visar trycker på iLife, hur enkelt det är att ladda in digitalabilder till datorn, eller göra en egen film eller att föra över musik till iPod. Inte mer inte mindre. På så sätt differentierar Apple sig mot beiga/svarta Windows burkar. Onoff kommer att älska det då t.o.m. oengagerad personal lyckas kränga maskiner.

En sån där multimediasnurra hade de på iMacen i en Dialect-affär jag var inne i... visade det sig när jag lyckats få bort felmeddelandena från skärmen och starta om snurran.

Jag håller delvis med Pär - vissserligen är det ju kul om det finns maccar i "vanliga" affärer också, men alltför ofta verkar det som om personalen inte vet/orkar bry sig om hur man ens får igång dem.

Kanske Apple skulle lära sig lite från matvaruhandeln, där det kommer "representanter" med jämna mellanrum och städar och lockar snyggt bland sina produkter i hyllorna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao

Kanske Apple skulle lära sig lite från matvaruhandeln, där det kommer "representanter" med jämna mellanrum och städar och lockar snyggt bland sina produkter i hyllorna.

Det vore något tror jag, tyvärr inte så troligt att Apple sätter undan personal till det...
btw, idag skulle ju en dator ha MacOS X, och då är det ju inte så svårt att hindra folk att ställa till för mycket problem, bara att göra en demo-användare med begränsade rättigheter...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Det vore något tror jag, tyvärr inte så troligt att Apple sätter undan personal till det...
btw, idag skulle ju en dator ha MacOS X, och då är det ju inte så svårt att hindra folk att ställa till för mycket problem, bara att göra en demo-användare med begränsade rättigheter...

Precis, om Apple inte kan nå ut till kunder med sina produkter hur fasen skall man då sälja?

En variant är att göra som IBM gjorde med OS/2, man skapade Team OS/2 som bestod av engagerade medlemmar. Så när det var demo av system så hjälpte medlemmarna till. Skulle själv kunna demonstrerar och visa på fördelarna med Mac + OS X för småföretagare på min ort. Apple + åf. står för lokal, utskick m.m och evangelister för Mac berättar om Mac och varför man valt Mac i sitt dagliga arbete. Det borde finnas en uppsjö av Mac-användare med dom mest skiftande kunskaper inom sina respektive områden. Jag tror att detta skulle vara ett bra sätt för nya användare att få upp ögonen för Mac.

• Medlem
  • 2003-09-27 23:15
Citat:

Det tror inte jag heller, men det finns kanske andra sätt att göra det på. Timanställ nån student, eller hyr in en konsult några timmar varannan vecka (hint, hint ). Här i nejden finns det kanske 5 butiker som säljer maccar, så hur stor skulle kostnaden bli egentligen? Vem vet - är det rätt person kanske han/hon också kan utbilda butikspersonalen och få dem mera intresserade, om nödvändigt.

Som återförsäljare - hur ofta får ni besök av Apple-representanter?

Citat:

...det var just OSX som iMacen jag såg körde, och snurran hade stannat ändå. Och tydligen hade ingen i butiken reagerat över felmeddelandet/den kritvita skärmen.

Ny teknik i all ära, men jag har hittills inte sett något effektivt skydd mot klåfingriga användare. Så då behövs det nån som kan reparera skadorna i efterhand, och kan/vill inte butikspersonalen så...:rolleyes:

• Medlem
  • 2003-09-27 23:17
Citat:

...En variant är att göra som IBM gjorde med OS/2, man skapade Team OS/2 som bestod av engagerade medlemmar. Så när det var demo av system så hjälpte medlemmarna till. ...

Har man inte försökt med detta tidigare, för några år sedan? Eller var det bara i USA man satsade på det?

Ett "Team OS X"!!!

Ja, här kommer vi. Macevangelisterna är pånyttfödda.

Vi kommer att vara ännu mer påträngande än t ex Jehovas vittnen

Vi kan ju alltid använda tricket som Jehovas Vittnen gör: Knacka dörr och ge bort broschyrer om mobbning och dess hemskheter -- samtidigt smyga med en broschyr om att Switcha till Mac!

Jag tycker att Apple ska undvika dessa lador. Mina erfarenheter av dem är så dåliga att det nästan inte är sant.

Jag höll nästan på att krevera av skratt när OnOff hade en stackars Sony STR-DB1080QS-receiver som stod där - och blinkade Protection eftersom den kortslutits (antagligen dåligt kopplade kablar som kommit i kontakt med varandra eller något sådant). Min tanke var ju direkt: "intressant sätt att dema produkter på... överspänningskyddet är ju väldigt givande att få demo på...":D

Det var nära att jag frågat personalen: "ursäkta, kan ni dema överspänningsskyddet? Jag vill se hur det fungerar!"

Den hade stått i det skicket i ett antal timmar, minst. Dessutom satt det ett försäkringspapper på den med en kunds namn och adress på.

Sedan finns det en massa okunnig personal som bekant. Att de lägger ut tillverkarnas 2001-årskataloger sommaren 2003 är ju också intressant.

Sammantaget är ladorna något som Apple ska låta bli.

PS. Det är också roligt när tillverkarnas enklaste modeller blir kallade "paket för den kräsne". Undrar då vad de större modellerna är? DS:D

1
Bevaka tråden