Testade ni med skärmskydd på? ser ut som det på bilden, borde ju påverka resultatet isf?
Bilden är ett stilleben för artikelns skull, inte själva mätningen.
Ipad retina, Ipad mini och Iphone 5 hade inga skydd på sig. Skärmskydd kan påverka mätningarna och det är lätt att kontrollera. I fallet ovan är det min 4:a och det skyddet som sitter på har ingen effekt på färgerna. Möjligen att NASA skulle ha synpunkter ifall de tänker använda Iphone-skydd när de skickar upp JWST om några år.
Eller om vi vänder på det. Ifall skydden hade så stor effekt att det påverkade mätningarna mot en sämre (eller teoretiskt bättre) riktning skulle alla kunna se att det var färgat bara genom att hålla upp filtret mot ljuset. Ett skärmskydd som påverkar färgtemperaturen med exempelvis +300 K skulle alla kunna se som ett blått filter. Men även en sådan tydlig förändring skulle ligga inom variationen vi ser mellan dessa fyra olika exemplar.
Det som har störst inverkan på min Iphone 4 är dess användning. Sedan jag mätte den för cirka ett år sedan har den blivit något blåare (ca 5% mer blå genom att rött och grönt har minskat) vilket är typiskt för vita lysdioder (blå diod med gult fosfor) där den gula fosforn bleks i takt med användningen. Men det är fortfarande under de nivåer som jag skulle säga handlar om exemplarvariationen. Nu är de tre olika Iphone 4 jag har mätt upp inget vidare statistiskt underlag men skillnaden mellan exemplar är större än slitaget jag mätt upp och definitivt större än alla skydd jag har sett.