Hej
Jag tänkte höra mig för här om någon har en idé på lösning till nedan:
Jag har 100 mbit från Comhem via kabelnätet och deras modem med inbygd router på nedervåningen och från den routern har jag dragit en kabel till övervåningen till en Netgear Gigabit switch. I Netgear switchen har jag kopplat min iMac och en iOmega NAS med tanken att jag mellan dessa två enheter ska kunna föra över material i hastighet enligt gigabit men det fungerar bara åt ena hållet dvs när jag flyttar filer från NASen till iMacen så kommer jag upp i ca 40-50 mb/s (vilket man får vara nöjd med antar jag i ett Gigabit LAN) men när jag flyttar filer från iMacen till NASen så får jag enbart hastigheter om 10 mb/s (dvs i paritet med 100 mbit lan)
Jag har försökt med lite olika inställningar men utan resultat. För närvarande har jag följande nätverksinställningar i iMacen:
Manuell IP
Hastighet 1000baseT
Full duplex, flödeskontroll
MTU Standard (1500)
Jag hade en teori om att trafiken på något sätt trots gigabit switchen ändå routas via modemet/routern men även när jag kopplat ur den och isolerat nätverket på övervåningen så får jag bara gigabit hastighet åt ena hållet.
Några ideer?
Tack på förhand