Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forskare varnar för "paddnacke"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem med nacke och rygg är inte ovanligt bland de som sitter många timmar varje dag framför en dator. Nu varnar en forskare vid Göteborgs universitet för problem med nacke och skuldror vid stor användning av surfplattor som Ipad.

Läs hela artikeln här

Dumt.

Det är inte paddan som är farlig, det är att statiskt belasta muskler under lång tid som ger skador.

Du kan lika gärna få skador av att läsa en bok alltså.

Aldrig hört om "boknacke".

Som alltid skall det varnas för det som är nytt. Så här har det tjatats om videovåld, TV-spel, modelljärnvägar, TV, Böcker, telefoner, mobiltelefoner osv. Ny teknik = nån fårskalle som skall "varna" för det....

Sedan är det väl självklart att hon efterlyser mer pengar till det som hon själv håller på med....

Ursprungligen av Goflorp:

Dumt.

Det är inte paddan som är farlig, det är att statiskt belasta muskler under lång tid som ger skador.

Du kan lika gärna få skador av att läsa en bok alltså.

Aldrig hört om "boknacke".

Som alltid skall det varnas för det som är nytt. Så här har det tjatats om videovåld, TV-spel, modelljärnvägar, TV, Böcker, telefoner, mobiltelefoner osv. Ny teknik = nån fårskalle som skall "varna" för det....

Sedan är det väl självklart att hon efterlyser mer pengar till det som hon själv håller på med....

Hon varnar ju inte för paddor i sig utan för att använda dem på fel sätt. Och hon vet vad hon talar om - har själv diskbråck i nacken efter 31 år framför en dator så gott som dagligen.

Böcker läser jag ofta liggande på rygg men iPad använder jag i sittande o ibland aningen tillbakalutad ställning. Problemet är att ibland blir den tillbakalutande ställningen kompletterad med en "gamnacke". Har kännt av det ibland så det gäller att vara försiktig men som ofta glömmer man tiden

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Böcker läser jag ofta liggande på rygg men iPad använder jag i sittande o ibland aningen tillbakalutad ställning. Problemet är att ibland blir den tillbakalutande ställningen kompletterad med en "gamnacke". Har kännt av det ibland så det gäller att vara försiktig men som ofta glömmer man tiden

Brukar ligga i sängen och läsa. Sen somnar jag och får Ipad:en i skallen. Tur att Ipad mini inte gör fullt lika stor skada i pannbenet som den stora modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 05:51

Som redan nämnts gäller det inte bara iPad, jag har själv genom åren fått problem med rygg, axlar efter allt för många timmar framför datorn både på jobbet och hemma. På jobbet har jag numera ett höj och sänkbart bord, fick hjälp av en ergonom som menar att optimalt är att byta arbetsställning efter 20 min. Riktigt så ofta gör jag det inte men försöker ändå att höja och sänka bordet regelbundet. Även skärmavstånd, hur man håller armar, axlar med mera påverkar belastningen. När det gäller iPad så läser jag numera på en mini och den är lättare i vikt och därmed tycker jag belastningen på t.ex. handleder blir mindre. När det gäller gamnacke så är det som redan nämnts väldigt lätt att man hamnar i den ställningen och det gäller ju även om det är en tidning eller någon annan digital enhet.

1
Bevaka tråden