Jag har en airport extreme som primär accesspunkt i vardagsrummet kopplad till Internet 100/10 med kabel, och en airport express som sitter som utökat nätverk utan kabel, alltså trådlöst kopplad till Extreme, i en annan del av huset.
Om jag startar upp datorn nära extreme så kopplar den sig dit och jag brukar få runt 300 i överföringshastighet, går jag sen in till den delen av huset där expressen sitter hoppar den inte automatiskt över dit vilket den borde då den ger en starkare signal. För att den ska hoppa över måste jag stänga av/sätta på wi-fi, då byter den. Samma sak gäller sen när jag går tillbaka, då ligger den kvar på express och jag måste starta om wi-fi på datorn.
Går det på något sätt att ställa in i datorn, att när datorn känner av att den kommer nära extreme och signalen blir starkare än mot express så ska den hoppa över till extreme, och tvärtom. Problemet med att den inte byter är att om den hänger kvar får jag sämre täckning och hastighet mot internet, så jag vill gärna att den hoppar över automatiskt.
Har även en iPhone och en iPad och båda hoppar över som de ska beroende på vilken accesspunkt jag är närmast och har bäst signal mot.
Datorn är en macbook pro mitten 2010 med mountain lion 10.8.2.