Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk rättstavning i Pages

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 14:48

Om jag skapar ett nytt dokument i Pages så är det inga problem. Då är det rättstavning på svenska som jag vill ha det. Till problemet, jag jobbar hemma ibland och använder då min privata Mac, har valt att inte installera Office eftersom jag har Pages. Ofta kommer det mail med bilagor i Word (.doc el .docx), när jag öppnar dessa dokument i Pages som är skrivna på svenska så verkar Pages ställa om sig och rödmarkera varenda ord. Då funkar inte svensk rättstavning utan det är engelsk vilket är mycket störande. Har letat överallt men hittar ingen inställning för att ändra detta. Jag tror att det beror på att dokumenten hämtas ner via jobbets webbmail och det är Outlook Web App. Skulle vara skönt att bli av med detta störningsmoment, någon som har något tips? Jag vill helst inte stänga av rättstavningen utan bara att Pages ska fatta att det är svenska som gäller även i hämtade filer.

Edit:
Tillägg: jag är nästan säker på att det är något med Outlook Web App som gör detta, när jag använder dokument som finns i min Dropbox så funkar det som det ska både hemma med Pages och Word på jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 15:57

I Pages öppnar du Granskaren och väljer Text - Mer - Språk för att välja språk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 16:25
Ursprungligen av Gnulia:

I Pages öppnar du Granskaren och väljer Text - Mer - Språk för att välja språk

Perfekt, tack
Blev genast lättare att läsa dokumenten.

1
Bevaka tråden