Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med räckvidd time capsule

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Nu gör jag ett premiärinlägg här på 99mac, som ny användare :)!
Jag har köpt mig en ipad och en time capsule och har lite frågor till Er erfarna nätverkare där ute!
Min situation: jag är nybörjare på nätverk och på apple. Jag bor i ett hus på landet (gammalt trähus...) och har inga kända störningar, hittar inte ens ett enda wifi i närheten utom mitt eget, jag har anslutit min time capsule och det gick bra, det jag har uppkopplat är två pc, två iphone, en ipad och en apple tv.

Mitt problem: nätverket har fruktansvärt dålig räckvidd, och täckningen svajar... Som nu... Jag sitter ung 4 meter från time capsulen med ipaden och täckningen svajar mellan en och tre wifi"bågar". Jag får det inte att räcka upp alls till övervåningen, ibland en täckningspinne men då blir jag oftast utkastad ganska snart... Jag har försökt mig på att byta kanal lite på måfå, men är som sagt inte helt insatt...någon som har bra tips?

Sedan har jag ytterligare två frågor

Kan jag på något sätt få min pc att autospara ändringar till time capsulen som en mac kan? Så att gjorda ändringar sparas.

Kan jag komma åt att lägga till filer på min time capsule när jag befinner mig i ett annat nätverk, och hur gör man?

Tack på förhand :)!
Idajosefina

Ursprungligen av Idajosefina:

...Kan jag på något sätt få min pc att autospara ändringar till time capsulen som en mac kan? Så att gjorda ändringar sparas...

Det kan man säkert. Det finns massor av backup-program för Windows. Här är några exempel:
http://download.cnet.com/1770-20_4-0.html?tag...

...Kan jag komma åt att lägga till filer på min time capsule när jag befinner mig i ett annat nätverk, och hur gör man?...

Ja, det kan man. Men du får nog berätta lite mer om ditt nätverk. Vilken typ av internetuppkoppling har du, och vilken utrustning finns före din Time Capsule (router, modem eller liknande)?

Hej! Nu gör jag ett premiärinlägg här på 99mac, som ny användare :)!
Jag har köpt mig en ipad och en time capsule och har lite frågor till Er erfarna nätverkare där ute!
Min situation: jag är nybörjare på nätverk och på apple. Jag bor i ett hus på landet (gammalt trähus...) och har inga kända störningar, hittar inte ens ett enda wifi i närheten utom mitt eget, jag har anslutit min time capsule och det gick bra, det jag har uppkopplat är två pc, två iphone, en ipad och en apple tv.

Mitt problem: nätverket har fruktansvärt dålig räckvidd, och täckningen svajar... Som nu... Jag sitter ung 4 meter från time capsulen med ipaden och täckningen svajar mellan en och tre wifi"bågar". Jag får det inte att räcka upp alls till övervåningen, ibland en täckningspinne men då blir jag oftast utkastad ganska snart... Jag har försökt mig på att byta kanal lite på måfå, men är som sagt inte helt insatt...någon som har bra tips?

Sedan har jag ytterligare två frågor

Kan jag på något sätt få min pc att autospara ändringar till time capsulen som en mac kan? Så att gjorda ändringar sparas.

Kan jag komma åt att lägga till filer på min time capsule när jag befinner mig i ett annat nätverk, och hur gör man?

Tack på förhand :)!
Idajosefina

När det gäller din täckning så undrar jag om du bara har ett 2,4GHz nät eller om du satt upp ett 5GHz nät också?

I ett trähus borde det inte vara något problem alls med täckningen såtillvida att du inte satt in din TimeCapsule i en metallåda. Låt TimeCapsule styra kanalerna, det kan vara problematiskt för PC har jag märkt när man har auto-kanal på routers, men testa det. Framför allt om du sätter igång ett 5GHz-nät. Låt det vara på Auto-läge.

http://manuals.info.apple.com/en/TimeCapsule_...

Hej!

På bifogad bild kan du se exempel på räckvidden hos en timecapsule, sätt från en Macbook Pro. Detta är i ett vanligt egnahemshus med träväggar och öppen planlösning. TCn är placerad strax ovanför texten air-port-extreme och den gröna färgen visar alltså på signalstyrkan. Kör man 5GHz så märks det rätt snabbt att signalstyrkan sjunker om ett par väggar kommer emellan, men med 2.4GHz verkar detta problem vara rätt litet.

Det kan löna sig att försöka placera TCn på olika positioner för att få det att räcka till övrevåningen, alternativt sätta in t.ex. en airport express att agera extender för nätverket.

Jag har fått allt större problem med wifi och 2,4Gh-bandet med min Time Capsule. 5Ghz fungerar däremot jättebra men har aningen sämre räckvidd inne i mitt hus.

1
Bevaka tråden