Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store verkar långt borta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste ni senaste Afonbladet Puls idag? Där finns en artikel om skivbolagens jakt på de som laddar ned musik från nätet och vad de gör åt den saken. I en liten utfrågning på sidan frågar Aftonbladet sex skivbolagsrepresentanter om de har någon idé om hur man kan distribuera musik på nätet. Endast två nämner ITunes Music Store fast den ene kallar det för bara Itunes och den andra kallar det för iPod (?). Över lag verkar alla ganska negativa till musikdistribution över internet. En förkastade hela idén för att han inte trodde folk ville uppge sitt kontonummer då de betalar. Vad tror ni? Är iTunes Music Store dödfött i Sverige?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-27 01:33

Svenskar har ett litet annat förhållande till kreditkort än våra grannar i väst,
så det kan vara ett litet motstånd.

Men iTMS kommer nog att lanseras samtidigt i hela Europa för att nå en så
stor marknad som möjligt så det spelar nog ingen roll....

Personligen tror jag de europeiska skivbolagen är så jävla liknöjda och tröga att de inte "vill" komma fram till en kompromiss med Apple. iTMS är ett kungligt koncept, och första gången som någon på allvar kommer med ett vettigt alternativ till piratkopiering och traditionell skivdistribution. Hade den europeiska skivindustrin varit någorlunda smart, så hade man aktivt arbetat för att lösa de små skillnader i priser som olika valutor och traditioner för med sig och istället enats runt ett genialt distributionsnät. Att skylla på att folk inte vill ge ut sina kontokort tycker jag verkar som en värdelös undanflykt. Studier har visat att svensken mer och mer handlar på nätet, om än bara hos företag man känner sig "säker" med. Och om man inte är redo att testa så blir det ju svårt att se hur effektivt det är. Personligen har jag många låtar och även skivor som jag gärna skulle köpa via iTMS men som jag inte kommer köpa annars...

Det är väl bara att inse faktum, skivbolagen är, och kommer med all sannolikhet att fortsätta vara, extremt bakåtsträvande!
Tillsammans med Apple tror jag att de kunnat skapa något som skulle kunna bli till gagn för konsumenter, artister och skivbolag. Men tar dom den chansen? Neeej, naturligtvis inte, det är ju bättre att jaga 12-åriga filbytare och att anklaga pensionärer för att olagligt ladda ner gangsta-rap

Ni som är rädda för att använda kortet på nätet: det är dags att börja rikta sig mot framtiden.

Jag hoppas att ni inte använder era kort i taxi, på restauranten etc eftersom det är riskabelt i mycket högre utsträckning.

Blir alltid förvånad varje gång jag stöter på folk som är livrädda för att handla på nätet med sina kort, samtidigt som de utan att blinka betalar med det i taxi, på krogen eller i affären.

Seriösa nätbutiker har betydligt högre säkerhet än dessa ställen. Är man fullständigt lamslagen av rädsla för bedrägeri ska man inte använda annat än kontanter.

Okey, nu gled jag offtopic, men jag blir alltid lite irriterad på att Sverige är så långt efter när det gäller kortbetalning på nätet. När skivbolagen t.o.m börjar använda det som ett argument mot iTunes Music Store har det gått för långt.

Det är redan tillräckligt illa att allt för många nätbutiker i Sverige inte tar kort utan skickar mot fakturor och postförskott med "trevliga" extrakostnader som följd, samtidigt som utländska butiker ofta har fri frakt och tar kort. Jag talar om skivförsäljning via nätet.

Det är således dags att ta Sverige in i framtiden som är kortbaserad.;)

Ja, jag har själv märkt samma fenomen! Samma människor som glatt slänger fram sitt kort överallt, vägrar att använda det på nätet... Tyvärr så tror jag att många här i sverige är ganska konservativa och teknikfientliga. Alllt "nytt" ses på med väldigt misstänksamma ögon. Men att skivbolagen använder det som ett argument mot att tillåta nerladdning av musik, tycker jag är bedrövligt Skivindustrin får faktiskt skylla sig själv om nedladdningen av musik bara ökar, jag tycker inte synd om dom. Men artisterna blir (som vanligt) de som får lida...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-27 11:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Okey, nu gled jag offtopic, men jag blir alltid lite irriterad på att Sverige är så långt efter när det gäller kortbetalning på nätet.

Håller med helt och fullt. Det var nåt som hände från början här att folk trodde det var så farligt. Har handlat mycket sen starten och anser att oron är helt obefogad. Det är bekvämt och billigt rätt och slätt...

1
Bevaka tråden