Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumt problem med Thunderbolt-Ethernetadapter och MBA

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-03-10 18:36

Pluggade in min nyinköpta Thunderbold/Ethernetadapter till nätverket (Telia 100/10) och vidare till min MBA mid 2011.
(OS X 10.7.3, i7, 4 GB) Ingenting händer. Ingen kontakt. Lyckades aldrig få igång internet överhuvudtaget via kabeln.
Skumt redan det. Går det att göra fel?

Sedan det riktigt skumma. Efter några irriterade svordomar gick jag tillbaka till WiFi som plötsligt gick i snigelfart, typ 0,9 Mbps ner och 1,2 Mbps sekund uppströms. Tre omstarter samma snigelfart. (Normalt ligger hastigheten på åtminstone 30-40 Mbps).

Detta på 2,4-nätet. Byter jag till 5-nätet så blir hastigheten normal. Återgång till 2,4 = snigelfart igen!

Alla andra enheter fungerar helt normalt. iPad, iPhone, Androidtelefoner, Androidplatta, PC på såväl 2,4 som 5-nätet

Jag är helt ställd. Vad här hänt? Någon idé var jag ska börja nysta???

Edit: Även iMac fungerar normalt. Pluggar jag in Ethernet i den kommer jag upp i 98 Mbps. Hade hoppats på något liknande i MBAn...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-03-10 19:18
Ursprungligen av robalm:

(OS X 10.7.3, i7, 4 GB) Ingenting händer.

Systemkravet för Thunderbolt Ethernetadaptern säger att du måste ha minst 10.7.4, varför har du inte uppdaterat till senaste Lion som är 10.7.5?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-03-10 19:48
Ursprungligen av Mija:

Systemkravet för Thunderbolt Ethernetadaptern säger att du måste ha minst 10.7.4, varför har du inte uppdaterat till senaste Lion som är 10.7.5?

Det står bara "Compatible with Thunderbolt equipped Mac computers" på kartongen, ingenting om versionskrav på Lion. Hittar heller ingenting om Thunderbolt i uppdateringen av Lion till 10.7.5 och det finns ingenting om detta systemkrav på apple.se heller vad jag kan se?

Du har säkert rätt, men var hittade du info om detta?

Från Apples butik.

Compatibility
Mac
OS X v10.7.4 or later
Thunderbolt-equipped Mac computer

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-03-10 19:52

Det står på många ställen, t.ex. i Apple Store. http://store.apple.com/se/product/MD463ZM/A/t...

Och i flera olika supportdokument. http://support.apple.com/kb/HT5309?viewlocale...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-03-10 19:58

Okej, tack! Ska uppdatera nu så försvinner problemet förhoppningsvis.

Edit: Javisst, nu funkar det! Efter omstarter av alla inblandade enheter får jag nu upp 94 Mbps via Thunderbolt-Ethernetadaptern.
Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2013-03-10 20:33
1
Bevaka tråden