Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grunderna i Cocoa Touch

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu fortsätter 99macs guideserie i IOS-utveckling med en grundligare titt på Apples grafiska gränssnitt för applayout och ramverket bakom: Cocoa Touch.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-23 19:07

Problem med test-app

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu fortsätter 99macs guideserie i IOS-utveckling med en grundligare titt på Apples grafiska gränssnitt för applayout och ramverket bakom: Cocoa Touch.

Läs hela artikeln här

Jag prövade att följa instruktionerna i artikeln men min app kraschar när jag klickar på plustecknet med felmeddelandet:

Citat:

Terminating app due to uncaught exception 'NSUnknownKeyException', reason: '[<SBTAddNewViewController 0x1090419f0> setValue:forUndefinedKey:]: this class is not key value coding-compliant for the key namnText.'

Det intressanta är att jag har döpt om alla förekomster av "namnText" till "nameText" (jag skriver all kod på engelska). Ändå klagar den på något som har med den att göra (har dock ingen aning om vad då jag är nybörjare).

Hjälp uppskattas!

Alla projektfiler är bifogade om du vill ta en titt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-23 19:38

bash-3.2$ find . -type f -exec grep -H namnText {} \;
./StoryBoardTest/Base.lproj/Main.storyboard: <outlet property="namnText" destination="OeH-zk-diB" id="wZa-0U-ecl"/>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-23 19:51
Ursprungligen av frazze:

bash-3.2$ find . -type f -exec grep -H namnText {} \;
./StoryBoardTest/Base.lproj/Main.storyboard: <outlet property="namnText" destination="OeH-zk-diB" id="wZa-0U-ecl"/>

Allright tack, men nu får jag det här problemet istället när jag klickar på plustecknet:

Citat:

Assertion failure in -[UITextView layoutSublayersOfLayer:], /SourceCache/UIKit_Sim/UIKit-2903.23/UIView.m:8540
2014-02-23 19:49:38.695 StoryBoardTest[9168:70b] *** Terminating app due to uncaught exception 'NSInternalInconsistencyException', reason: 'Auto Layout still required after executing -layoutSubviews. UITextView's implementation of -layoutSubviews needs to call super.'

Kör du i debugger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-24 09:22
Ursprungligen av hummel:

Kör du i debugger?

Jadu, hur vet man det? Jag kör bara appen genom att klicka på playsymbolen uppe till vänster.

Jag trodde detta var en programmeringsövning.
Då kanske du kan titta lite i hjälpen för Xcode och aktivera debuggern. Det underlättar när du felsöker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-24 10:03
Ursprungligen av hummel:

Jag trodde detta var en programmeringsövning.
Då kanske du kan titta lite i hjälpen för Xcode och aktivera debuggern. Det underlättar när du felsöker.

Här är den info som debuggern ger... Ganska kryptiskt, eller har du någon lösning? http://gyazo.com/ae8c19e212d0b75bb61915da92fb...

Sätt en brytpunkt och Single steppa koden då lär du de exakt vad som går fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-24 11:16
Ursprungligen av hummel:

Sätt en brytpunkt och Single steppa koden då lär du de exakt vad som går fel.

Okej tack Gör man det för en fil i taget då eller? T.ex. först en .h och sen en .m? Vad tittar man på för att hitta felet när man gör varje step? Är inte speciellt van vid debugging och känner inte för att gå in i alla detaljer allt för mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-24 12:31
Ursprungligen av AxelK:

Okej tack Gör man det för en fil i taget då eller? T.ex. först en .h och sen en .m? Vad tittar man på för att hitta felet när man gör varje step? Är inte speciellt van vid debugging och känner inte för att gå in i alla detaljer allt för mycket.

Det är lätt överväldigande om man är nybörjare, säger en som aldrig lärde sig koda för mac :D. Men det blir en hel del VBA på jobbet. Det är iofs mera att scripta än koda.

Men det första man får lära sig gällande felsökning är just att steppa egenom koden rad för rad. Så den biten bör du ha koll på i ett tidigt skede.

Prigrammering innebär att gå in i detalj.
Sätt en brytpunkt innan i koden där det kraschar och stega sedan rad för rad tills det går fel.
Stega innebär att du följer flödet i programmet och det kan innebära flera olika filer.

1
Bevaka tråden