Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Mail har glömt mina inställningar!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-27 23:13

Igår blev jag tvungen att köra hårddiskminnet i botten, höll på med att tentaplugga och behövde en funktion ("gula lappar") för PDF filer som inte finns i förhandsvisning, varför jag blev tvungen att ladda hem Acrobat viewer, 55mb, samtidigt som Safari tuggat i sig >100mb i cache (riktigt jobbigt när man har en liten (6gb) hårddisk!), och tiden var mycket kort.

Idag har Mail glömt alla inställningar och mejl sedan jag installerade 10.2! Samma sak hände när jag uppgraderade, ska det vara såhär?! Kan jag inte hitta mina inställningar (och mina mejl!) någonstans?

Om någon vet hur man säger till Safari (på skarpen!) att inte ta upp hundratals mb i cacheminne så skulle jag bli lycklig...

Jag måste säga att jag är mycket besviken och förbannad!

*Hjälp!*

*Jag kör 10.2.6, med 192mb ram

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-28 16:48

Det hände samma sak för mig härom veckan. Precis som du skriver så händer detta när hårddisken är för full. Jag vet inte varför det blir så, men när jag kastade lite gerjor så började mail funka precis som vanligt igen. Rensa lite på hårdisken så kommer mail att börja funka igen som det ska.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-30 16:45

Nej, det verkar inte hjälpa att rensa HD:n. Suck.

Några fler förslag?

• Medlem
  • 2003-09-30 17:06

Det finns ett par trådar om detta och liknande problem som uppstår när man har för lite utrymme på hårddisken. En regel är att alltid ha 1 gig ledigt (för när ramminnet är slut så börjar osx 'swappa' och använda håddisken som ramminne)

Mailen finns antagligen kvar i ~/Library/Mail

Men själva inställningen com.apple.mail.plist är antagligen borta. Man kan lösa detta på iaf två sätt. Det jag gjorde senast var att ta en gammal backup:ad mail.plist och lägga till den i ~/Library/Preferences

(då kommer alla mail som man fått sedan dess att markeras som olästa, men det är ju ett mkt litet problem)

Det andra sättet var så länge sedan jag gjorde (så backup:a dina mail innan du gör något!) Men jag tror det var att helt enkelt fylla i uppgifterna för mail, igen. Och så adda de gammla mailen/mailboxen (eller om det sker automatiskt, kommer inte ihåg).

Du får säkert mer exakt svar av någon annan här snart...

1
Bevaka tråden