Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga egen Xraid?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en knäpp idé, slå mig om jag är helt ute och snurrar.

Skulle det inte vara hyggligt enkelt att bygga en egen Xraid?

- Man bygger ett rackchassi som har strömförsörjning och 12 firewirekontakter fastmonterade.

- Chassit har 12 "vaggor" där man kan skjuta in t ex Speedmania Fire 800 chassin (firewire 800 chassi med IDE-disk inuti).

- En liten låsmekanisk gör att man inte kan ta ut diskarna hursomhelst.

- Man placerar sina 12 vaggor i grupper om 4, varje grupp delar en Firewirebrygga (hub) så att man får tre utgående FW800 kontakter mot server/dator.

- Du kan ansluta alla 12 hårddiskar mot en server eller dela upp dom på upp till tre servrar á 4 diskar.

- Du aktiverar RAID-0 och skapar en Stripe-volym per grupp om 4 diskar.

- Om du väljer att använda 250GB diskar får du tre volymer á 1TB som går väldigt fort, antagligen får man uppemot 75MB/sek per volym parallellt.

- Priset för 12st 250GB diskar blir cirka 25000kr, kostnader för FW800 hubbar och kablage osv är ju knappt någonting.

Slutsats:
Du får ett rackchassi som ger dig 3TB tillgängligt till din Xserve eller annan server. Du får inte inbyggd hårdvaru-RAID, du kan inte köra RAID-5, du får inte fiberchannel anslutning. Men du får 20% mer diskyta än ett maxat Xraid och du sparar ca 110.000kr

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-28 00:33

FireWire lär ju tydligen ska vara väldigt opålitligt i ett RAID-system... läste något om det i en tråd här på 99mac för någon månad sen.
Däremot skulle man ju kunna använda SCSI...

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-28 00:43

...eller å andra sidan kanske det skulle funka ändå. Jag hittade precis den här sidan från Applefritters forum. Ta en titt!

• Oregistrerad
  • 2003-09-28 01:24

Om man skulle bygga ett eget RAIDsystem, alltså ett som motsvarar Apples Xraid, så behöver man någon slags inbyggd dator i lådan också eller har jag missat något? Eller i alla fall ett controllersystem. Vad är det som krävs? Skulle det gå att bygga detta kring någon äldre mac, eller blir det inte tillräckligt snabbt?

Vad skulle man vinna på din variant Martin mot att ha 12 lösa firewirediskar? Förutom just rackmonteringen och priset då.

Apples Xraid är inte ett NAS - Network Attached Storage - vilket man ganska enkelt skulle kunna bygga.

Då placerar man en processor i lådan och ett NAS-operativsystem så att det blir en självständig filserver. Det var inte min första tanke dock.

- Skillnaden mellan att ha 12 lösa Firewirediskar på bordet (med 12 FW-kablar och 12 nätaggregat) är inte så jättestor. Jag tänkte mest samla allt på ett ställe där dom sitter fast.

- Man behöver ju inte börja med 12 diskar utan lämna öppet för tillbyggnad när det behövs mer diskyta. Kanske paket om 4 diskar?

- Målgruppen bör ju vara reklambyråer och andra företag som behöver massor av lagringsyta men som inte vill betala för ett Xraid som exempel.

Helst skulle man ju ha RAID-5 men då krävs det en RAID-kontroller och då börjar det bli komplicerat/ dyrt.

El så söker man på nätet o finner redan färdiga lösningar..

(Bilden visar dock en SCSI raid)

http://www.firewiredirect.com/firewire/products/RAID.shtml
http://www.dynamicnetworkfactory.com/RAID/FireFly4000.htm
http://www.voyager.uk.com/products_master.asp?prodType=firewire

Inte exakt vad du är ute efter kanske men iaf..

En annan kanske betydligt billigare lösning är väl att börja snegla på S-ATA.

Jo, det finns gott om befintliga lösningar.
Men den där du visade ovanför kostar ju $9.895 dvs 80.000kr (40.000kr utan diskar)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-28 15:13

Kör vidare op 12 diskars konceptet

Billigaste sättet är nog ändå nått liknande detta
Ett Chassi (racklåda t.ex.)

Ett nätaggregat (eller flera om det ska va hotplug osv)

8st IDE till FW 800 bryggor (förutsatt att dom finns med max 2 portar per brygga)

12st 250Gb diskar

Kablage, fläktar m.m.

Fw 800 hubbar för att få ihop alla sladdar, självklart med extern strömförsörjning

Hm, måste kolla upp vad IDE till FW 400 bryggor kostar..
Nån som vet var kan man köpa dom?

Senast redigerat 2003-09-28 15:30
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-28 15:20

Man skulle ju också kunna använda sig av IDE-till-SCSI-bryggor. Jag tror ändå att SCSI är stabilare än FireWire till detta.

• Oregistrerad
  • 2003-09-28 22:33

Verkar inte bli tvärbilligt att bygga en sån här "Xraid"-lösing, men det skulle vara ett trevligt projekt.

Vill man kunna plocka ut och byta diskar på ett enkelt sätt är det lämpligt med någon slags "standard" typ denna. Denna lösning är låsbar och kostar 139kr/disk. Det blir ju inte HotSwap, men är man bara ute efter att klämma ihop diskarna för att få det lite smidigare/mindre rörigt och vill ha det billigt så... Tyvärr i enbart plast, men billigt blir det, eller inte så dyrt iaf. Ännu billigare blir det ju självklart om man struntar i att smidigheten och monterar alla diskar i en låda.

Sen behöver man ju IDE->Firewire bryggor. Om man nu ska köra med IDE-diskar, de är ju trots allt billigare. Har hittat FireVue bryggor, som kostar $59 (plus moms?) vilket blir ca 460(575 inkl eventuell moms). Man kan koppla två diskar till varje brygga.

Vidare var det en hubb för att koppla samman bryggorna, beror lite på vad man väljer, men en 6 ports går på just under 1000kr.

Det börjar dra iväg, men sen behöver man ett nätaggrigat 500kr och uppåt.

Sen tillsist en något slags chassi/racklåda. Har dock inte hittat något bra som dessutom är till humant pris. Men säg att man hittar en låda för 1500kr.

Totalt:
Disklådor 12st x 139kr=1668kr
Bryggor 575kr x 6st=3450kr
Firewirehub ca 1000kr
Nätaggrigat ca 500kr
Chassi säg 1500kr
Diskar 250GB 12st 25000kr

=33118kr

Det är alltså inte helt gratis, men det skulle vara kul att bygga. Vill man istället köra på Firewire 800 blir det än dyrare. Vidare går det inte med dessa disklådorna som i mitt exempel att montera 12 i bredd om man vill ha dem i ett 19" rack. Då dessa lådorna är 4,2 cm breda går det följdaktligen bara in 11,2 stycken på 19".

Det är helt klart ett roligt projekt att bygga. Blir sugen på att testa, men det sitter tyvärr fast i pengarna som vanligt. Men man kan ju börja med att testa ett system med färre diskar än 12.

Finns det något uttalat behov av sånna här lösningar? Alltså bara lådor med samman kopplade diskar. Skulle ju vara roligt att bygga även om jag inte har riktigt råd att ha bygget kvar.

Om man istället använder färdiga FW-chassin (som jag tänkte) så har man några fördelar:

- Enkel hot-plug (bara att dra ut disken)

- Strömförsörjningen finns i varje enhet

- Disken är inte fastskruvad

Det blir billigare.

• Oregistrerad
  • 2003-09-29 00:09

ok, visst men billigare vet jag inte om det bli?

Hittar inte igen Speedmanias FW800 låda så jag vet inte vad den skulle kosta. Utgår man istället ifrån Speedmania FireLite chassi, så kostar de mig 869kr stycket, vilket ger 10428kr, plus diskarna på 25000kr plus chassi att motera detta i, vilket antagligen måste specialbyggas. Men säg att det går på 1500 precis som i min tidigare kalkyl. Sen var det någon slags hub att binda ihop diskarna med. Det är säkert jag sån är för trött för att hitta någon större hub, hittar bara en 3-portshub (FW800), 620kr. Eller kan man koppla ihop alla diskarna utan hub? Säg att man kan det, då kommer det i alla fall att kosta 36928kr. Min lösning blir några tusenlappar billigare, lika smidig (om man nu inte vill kunna köra diskarna lösa också), men din är nog snyggare.

• Medlem
  • 2003-09-29 00:29

Det är inte utan att ni börjar låta som PC-nissarna som springer och pusslar ihop datorer med pryttlar från Clas Ohlson. Kul förstås om vi hittar en nisch för hemmapyssleri vi också. Bygga en enknappsmus av en gammal väggkontakt nästa?

• Oregistrerad
  • 2003-09-29 00:49

Jo, visst det låter lite PC-nisseri över det hela. Själv uppskattar jag skapande/byggande, gillar att sätta ihop, men även att ta isär saker, för att se hur de är byggda och på så sätt lära mig något nytt. Sen uppskattar jag verkligen om det dessutom är snyggt, det är väl här vi skiljer oss från PC-nissarna. Många verkar inte alls bry sig om hur saker ser ut bara de funkar och är otroligt billigt. Klart inte desigen för gå ut över funktionen, utan desigen ska man försöka använda som ett redskap för funktionen.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-29 08:57

Ingen som har kommenterat länken jag postade tidigare?
Där har ju en kille byggt det vi pratar om, en liten 1,1 TB FireWire-lösning.

var det inte nån här som byggde en fet terrabyte enhet utav ett gammalt SCSI chassi? fanns det inte en lång tråd om det, har för mig killen tom blev klar,,,

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-29 17:35

Sen blev killen utkickad från forumet, dock av andra anledningar... :rolleyes:

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-29 18:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Ingen som har kommenterat länken jag postade tidigare?
Där har ju en kille byggt det vi pratar om, en liten 1,1 TB FireWire-lösning.

inter mer än _ge mig_

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-09 04:19

Var det någon av er som byggde något?

1
Bevaka tråden