Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV i Sverige

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Då ska man alltså traska till datorn, droppa mediefilen i Beamer, snabba sig tillbaka till sin TV och titta?

Nej, det låter som ett väldigt opraktiskt sätt jämfört med att ha ständig tillgång till alla mediefiler genom iTunes och Hemmadelning. Jag hade inte velat köra på det förstnämnda sättet när jag ligger nerbäddad i soffan/sängen och blir sugen på att se en viss film/tv-serie

Absolut. Har man ett helt bibliotek med osedda MP4-filmer i iTunes så finns det nog inget lämpligare än Hemmadelning.
Om man däremot inte har stora filmbibliotek, vill slippa bry sig om filformatet och bara dra igång en rulle så är Beamer fantastiskt. Om man dessutom raderar filmer vartefter man sett dem blir det ju ohyggligt opraktiskt att konvertera varenda ny film som inte är MP4 och sedan importera till iTunes.
Med andra ord handlar det om hur stort filmbibliotek man har och hur många av dessa som är MP4, skulle man kunna säga.

To each his own.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 00:42
Ursprungligen av Hatesong:

Absolut. Har man ett helt bibliotek med osedda MP4-filmer i iTunes så finns det nog inget lämpligare än Hemmadelning.
Om man däremot inte har stora filmbibliotek, vill slippa bry sig om filformatet och bara dra igång en rulle så är Beamer fantastiskt. Om man dessutom raderar filmer vartefter man sett dem blir det ju ohyggligt opraktiskt att konvertera varenda ny film som inte är MP4 och sedan importera till iTunes.
Med andra ord handlar det om hur stort filmbibliotek man har och hur många av dessa som är MP4, skulle man kunna säga.

To each his own.

Ja, alla gör som de finner bäst

Btw, jag konverterar inte en enda film.

Ursprungligen av zinned:

Då ska man alltså traska till datorn, droppa mediefilen i Beamer, snabba sig tillbaka till sin TV och titta?

Nej, det låter som ett väldigt opraktiskt sätt jämfört med att ha ständig tillgång till alla mediefiler genom iTunes och Hemmadelning. Jag hade inte velat köra på det förstnämnda sättet när jag ligger nerbäddad i soffan/sängen och blir sugen på att se en viss film/tv-serie

Fast man kan använda fjärrstyrning från sin telefon/platta när man ligger där nedbäddad.
En nackdel med Beamer vad jag förstått är att man måste använda deras spelare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 09:50
Ursprungligen av keptang:

Fast man kan använda fjärrstyrning från sin telefon/platta när man ligger där nedbäddad.

Ja, det var ju en lösning...not Snarare en riktigt taskig brandsläckning. Då lovar jag dig att mitt sätt är både bra mycket snabbare och smidigare

Ursprungligen av zinned:

Ja, det var ju en lösning...not Snarare en riktigt taskig brandsläckning. Då lovar jag dig att mitt sätt är både bra mycket snabbare och smidigare

Det var ett förslag på problemet.
Jag konverterar inget heller.

En app som skickar valfri videström till valfri AirPlay-mottagare vore kanske användbart ibland, likt Airfoil gör för ljud.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-16 17:37
Ursprungligen av Hatesong:

så är Beamer fantastiskt.

Gissar att surround-ljud inte fungerar med beamer?

Ursprungligen av Json_81:

Gissar att surround-ljud inte fungerar med beamer?

Beamer har stöd för 5.1-ljud, DD och DTS.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-16 17:58
Ursprungligen av keptang:

Beamer har stöd för 5.1-ljud, DD och DTS.

Min gissning var baserad på att airplay bara har stöd för stereo och mycket riktigt:

Citat:

5.1 Surround Sound Support
If you have a nice home cinema set, you probably want to put it to good use. Screen Mirroring is limited to stereo sound, but Beamer preserves surround sound in movie files for your pleasure. Works with Dolby Digital and DTS.

Den konverterar alltså till stereo.

[edit]

Eller misstolkar jag meningen?
Läste nämnligen på en annan recension att den inte stödjer det, men de kanske menar att de löst det trots att mirroring inte stödjer det?

Ja precis, det är det Beamer skriver, trots att mirroring endast har stöd för stereo så har man löst det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-16 18:07

Intressant, då kanske man skulle köpa sig en licens.
Undrar hur de löst det.

Hittar inte så mycket om det.

Men detta står iaf i en release note (för 1.6).

Surround Sound Support

  • To enable Dolby Digital output from the Apple TV you might need to set the option ‘Dolby Digital’ to ‘On’ (in ‘Settings’ > ‘Audio & Video’).

  • All common formats are supported (like Dolby Digital (AC3), Dobly Digital HD, DTS, DTS-HD).

  • Note that the audio will be re-encoded for sychronization and converted to up to 6 channels.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 18:11
Ursprungligen av keptang:

Ja precis, det är det Beamer skriver, trots att mirroring endast har stöd för stereo så har man löst det.

Jag tror knappast att de kan ta sig runt sandboxingen. AirPlay stödjer inte multichannel audio.

Edit:

Ursprungligen av keptang:

Hittar inte så mycket om det.

Men detta står iaf i en release note (för 1.6).

Surround Sound Support

  • To enable Dolby Digital output from the Apple TV you might need to set the option ‘Dolby Digital’ to ‘On’ (in ‘Settings’ > ‘Audio & Video’).

  • All common formats are supported (like Dolby Digital (AC3), Dobly Digital HD, DTS, DTS-HD).

  • Note that the audio will be re-encoded for sychronization and converted to up to 6 channels.

Sure, de menar att de mixar ner det till två kanaler för att kunna gå över AirPlay och sedan emulerar sex kanaler? Vad skulle emulera dessa sex kanaler? Det finns ingen mjukvara i mottagaränden (ATV) som gör det.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror knappast att de kan ta sig runt sandboxingen. AirPlay stödjer inte multichannel audio.

Se mitt inlägg ovan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 18:14
Ursprungligen av keptang:

Se mitt inlägg ovan.

Se mitt ovan

Ursprungligen av zinned:

Se mitt ovan

Som jag skrev så var det det jag kunde hitta. Hur man exakt gör vet jag inte, fråga Beamer?
Jag använder det inte ens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 18:18
Ursprungligen av keptang:

Som jag skrev så var det det jag kunde hitta. Hur man exakt gör vet jag inte, fråga Beamer?
Jag använder det inte ens.

Jag använder det inte heller, har inte behov av det samt att jag anser det vara oerhört opraktiskt i förhållande till iTunes och Hemmadelning.

Det enda jag yttrade var mitt tvivel till att de skulle stödja multichannel över AirPlay.

Jag kör AirVideo server på min iMac och då kan jag lätt strema mina filmer till min ATV3 med AirVideo appen.
I appen får man fram hela biblioteket med alla filmer.
Fungerar klockrent!

Alternativet är väl att konvertera allt till mp4 och köra hemmadelning.

Ursprungligen av esteen:

Jag kör AirVideo server på min iMac och då kan jag lätt strema mina filmer till min ATV3 med AirVideo appen.
I appen får man fram hela biblioteket med alla filmer.
Fungerar klockrent!

Alternativet är väl att konvertera allt till mp4 och köra hemmadelning.

Om du vill ha en ännu trevligare upplevelse än att bläddra i mappar och även få stöd får musik och foton och många fler trevliga funktioner, kika på Plex.

Finns också en artikel här på 99mac om Plex, http://www.99mac.se/artikel/3490-plex-som-med...

Ursprungligen av keptang:

Om du vill ha en ännu trevligare upplevelse än att bläddra i mappar och även få stöd får musik och foton och många fler trevliga funktioner, kika på Plex.

Finns också en artikel här på 99mac om Plex, http://www.99mac.se/artikel/3490-plex-som-med...

Men då krävs väl en ATV2 om jag inte är helt fel ute?

Önskar att det kommer ett JB till ATV3 snart...

Ursprungligen av esteen:

Men då krävs väl en ATV2 om jag inte är helt fel ute?

Önskar att det kommer ett JB till ATV3 snart...

Nej då, du gör på samma sätt, streamar från Plex-appen istället för AirVideo-appen bara.
Men det är en så mycket trevligare användarupplevelse och betydligt fler funktioner som kan vara trevliga att ha.

Men om jag har Plex på min Mac-dator i ett annat rum, hur styr jag den då från ATV'n när jag sitter i soffan framför TV'n? Går det?

Ursprungligen av erro67:

Men om jag har Plex på min Mac-dator i ett annat rum, hur styr jag den då från ATV'n när jag sitter i soffan framför TV'n? Går det?

Japp, inga problem via appen.

Men var kör jag appen? I ATV'n?

Ursprungligen av erro67:

Men var kör jag appen? I ATV'n?

På samma sätt som du styr AirVideo idag?

edit: Blandade ihop dig och esteen såg jag nu då ni har samma avatar.

Senast redigerat 2013-04-26 07:13
Ursprungligen av keptang:

Nej då, du gör på samma sätt, streamar från Plex-appen istället för AirVideo-appen bara.
Men det är en så mycket trevligare användarupplevelse och betydligt fler funktioner som kan vara trevliga att ha.

Grymt mycket bättre än AirVideo! Riktigt nöjd med bytet...

Ursprungligen av keptang:

På samma sätt som du styr AirVideo idag?

edit: Blandade ihop dig och esteen såg jag nu då ni har samma avatar.

Eftersom jag är helt ny i Mac-världen så får ni förlåta mig, men det känns som att det är nåt jag inte fattar här. Men jag vill förstå.

Jag har en Mac-dator i ett annat rum. Och där har jag en massa filmer lokalt lagrade i diverse olika format, varav vissa är importerade i iTunes. I vardagsrummet har jag en ATV 3 och där vill jag kunna titta på filmerna som finns på datorn. Och jag vill styra detta från soffan, utan att behöva gå till det andra rummet och starta filmen. Antingen via ATV'ns fjärr, eller via iPhone eller iPad. Hur gör jag?

Jag kan använda hemmadelning i iTunes med ATV, det vet jag. Då räcker det med ATV'n fjärrkontroll. Men då är jag begränsad till vissa filmformat. Det går för all del att konvertera mina befintliga filmer till m4v antar jag. Jag har inga extrema krav på bild- och ljudkvalitet. Jag vill bara ha det smidigt och fungerande. Men det är ju skönt om man slipper konvertera.

Hur gör jag med alla filmer i mkv, avi o.s.v.? Lokalt på Mac-datorn kan jag ju se dem med t.ex. VLC. Men hur kan jag se dem via ATV'n? Med Plex? har inte riktigt fattat vad Plex egentligen är ännu. Och hur styr jag isåfall Plex från soffan?

Det smidigaste borde ju vara om man kunde styra allt via ATV'n och dess fjärr, eftersom de ändå finns där vid TV-soffan. Näst bäst är väl att kunna använda iPhone eller iPad för att styra, eftersom de oftast också finns där vid soffan. Eller finns det andra sätt?

Förklara för mig som om jag vore dum...

@erro67, ok då är jag med.
Kika på artikeln jag länkade till om #Plex, http://www.99mac.se/artikel/3490-plex-som-med...
Plex sväljer MKV etc, inga problem.

Du installerar Plex-programvaran på din dator och kommer åt den via datorn eller från din iPhone/iPad.
Plex styr du då i soffan från din iPhone/iPad med Plex-appen och kan då köra Airplay till din AppleTV.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-26 09:38
Ursprungligen av erro67:

Hur gör jag med alla filmer i mkv, avi o.s.v.? Lokalt på Mac-datorn kan jag ju se dem med t.ex. VLC. Men hur kan jag se dem via ATV'n? Med Plex? har inte riktigt fattat vad Plex egentligen är ännu. Och hur styr jag isåfall Plex från soffan?

Du installerar Plex Media Server på din Mac och lägger till alla filmer i dess bibliotek. Sen startar du filmen i Plex-klienten på telefonen eller paddan och streamar med Airplay från telefonen till Apple TVn.

Edit: keptang var snabbare.

Ursprungligen av Vassius:

D... och streamar med Airplay från telefonen till Apple TVn.

Edit: keptang var snabbare.

Men du var bättre

OK, där föll det på plats. Eftersom det stod i artikeln att ATV inte har stöd för Plex så fick jag inte ihop det.

Så min iPhone eller iPad spelar alltså upp filmen via Airplay-"spegling" till ATV'n, men filmen hämtas från datorn via Plex-appen i IOS-prylen, som pratar med Plex-mjukvaran i datorn. Lite råddigt, men funkar säkert bra? Förstår nu varför man önskar Plex-stöd direkt i ATV'n.

Tack! Ska testas...

edit: såg nu att keptang skrivit om Airplay också. Så OK, ni var lika bra båda två!

Ursprungligen av erro67:

Så min iPhone eller iPad spelar alltså upp filmen via Airplay-"spegling" till ATV'n, men filmen hämtas från datorn via Plex-appen i IOS-prylen, som pratar med Plex-mjukvaran i datorn. Lite råddigt, men funkar säkert bra? Förstår nu varför man önskar Plex-stöd direkt i ATV'n.

Exactemento!

Ungefär så, det är såklart massa tekniskt mumbojumbo som händer i bakgrunden som alltid.

Bevaka tråden