Jag har en MacBook Pro 2.26 GHz Intel Core 2 Duo med 8 GB 1067 MHz DDR3-ram och 1 TB 5400 RPM-hårddisk från 2009. Fläkten i datorn har på senare år börjat låta jättehögt från det att den startar till att jag stänger av den. Det spelar ingen roll hur många program jag har igång. Så här ser det ut när jag inte har någon synbara program igång (dvs. inga program i dockan eller i programmappen som jag själv valt att öppna):
http://img59.imageshack.us/img59/4254/skarmavbild20130330kl16.png
Ser det normalt ut? Jag har i en annan tråd också beskrivit hur datorn beter sig i egentligen alla spel som jag spelar. Det går jättemjukt i några minuter från det att jag startar spelet. Men efter några minuter börjar det alltid sega ner sig. Spelet går i slow-motion i några sekunder och blir sedan jättemjukt i några sekunder. Och så håller det på så resten av spelandet. Grafiken flyter på jättebra när det inte blir slow-motion, så det känns som att det inte är grafikkortet som hänger med utan att någon process gör att datorn segar ner sig i några sekunder för att läsa in information. Kan det finnas ett samband med fläkten? Och kan allt ha att göra med att jag har en 5400 RPM-hårddisk?