Jag blir inte klok på hur det funkar. Eller det kanske snarare gäller hur OS X visar tumnaglar i Finder.
Hur som helst, här är problemet: jag kommer från Windowsvärlden och har precis skaffat en Macbook Air med allt det senaste på. Och har nu börjat fundera på hur jag bäst och enklast får över all min MP3-musik.
I Windows så har jag låtit Windows Media Player (WMP) hantera den. Och där har det varit enkelt att kopiera en albumbild från Internet och sen bara klistra in den på ett album i WMP. Bilden sparas då ner i MP3-filen, så att den även blir tillgänglig för andra program, MP3-spelare och liknande.
Om jag kopierar en sån MP3-fil från Win till min Mac och importerar den i iTunes så funkar allt bra. Den får en bild inne i iTunes, och den får även en bild ute i Finder. Naturligt, eftersom bilden är integrerad inuti MP3-filen, som en ID-tag.
Om jag nu rippar en skiva i iTunes, på Macen, så får jag ingen albumbild från början. Inga problem, jag kan välja "Hitta albumomslag" och då finns det i iTunes. Men bara där, om jag fattar rätt? Nåväl, jag kan "visa info" och lägga till en albumbild som jag laddat ner från nätet, och då verkar den faktiskt sparas ner direkt i MP3-filen också. För om jag för tilbaka denna fil til Windows-PC'n så ser jag albumbilden där. Bra.
Men... och nu kommer det... den fil som jag rippade på Macen visas inte med sin albumbild i Finder på de små tumnaglarna. däremot på de stora. Men filen från Windowsdatorn visas med albumbild både på stor och liten tumnagel.
Se här, den lillal tumnageln är samma som den stora:
Däremot, på den iTunes-rippade filen så är den lilla tumnageln fortfarande den generella "noten" som bara indikerar en MP3-fil, trots att filen i sig bevisligen har en större tumnagel inbakad:
Inget stort problem egentligen kanske, men jag funderar på vad det är som gör att det blir såhär?