Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till icke Apple chassi för Mac Mini (mid 2011)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-04-19 20:04

Ja, som rubriken säger, jag är sugen på att skifta chassi för min Mac Mini (specs http://cl.ly/image/0X402R3Z132a).

Anledningen är att den blir helt överdrivet varm, vilket i sig inte är något problem då dessa processorer tål en hel del, men problemet är att fläkten drar givetvis igång. Jag har en MB Pro som är arbetsmaskin, detta är min hemmamaskin som dessutom får bo i sovrummet. Kort och gott, ljudnivån är prio 1. Så ni som hade tänkt svara, men hur kan du vilja byta från detta vackra chassi, svaret är att det vill jag eg inte, men som det är nu kan orkar jag inte med oljudet.

Så min plan är (efter att maniskt googlat problem) att flytta över min mini till ett nytt chassi och där börjar tveksamheten. Vad är det egentligen för standard på Logic Board:et? Om det ens är en standard? Chasstillverkaren jag kikat på är Streacom (http://www.streacom.com/products/), som visserligen inte är Applesklass i min mening, men good enough och verkar ha en strategi som riktar sig mot tysta HTPCs typ.

Så mina frågor är om någon har sett något liknande? har några tips på hur man bör gå till väga? bättre chassin som lämpar sig för logic board:et? mått på LB? kan man kyla i7 med rejäl passiv variant? vad skiljer minins i7a mot en vanlig?

Jag har som sagt lagt några timmar på google men blir inge klokare, så jag hoppas någon här kan komma med tips

Ursprungligen av gnoffa:

Ja, som rubriken säger, jag är sugen på att skifta chassi för min Mac Mini (specs http://cl.ly/image/0X402R3Z132a).

Anledningen är att den blir helt överdrivet varm, vilket i sig inte är något problem då dessa processorer tål en hel del, men problemet är att fläkten drar givetvis igång. Jag har en MB Pro som är arbetsmaskin, detta är min hemmamaskin som dessutom får bo i sovrummet. Kort och gott, ljudnivån är prio 1. Så ni som hade tänkt svara, men hur kan du vilja byta från detta vackra chassi, svaret är att det vill jag eg inte, men som det är nu kan orkar jag inte med oljudet.

Så min plan är (efter att maniskt googlat problem) att flytta över min mini till ett nytt chassi och där börjar tveksamheten. Vad är det egentligen för standard på Logic Board:et? Om det ens är en standard? Chasstillverkaren jag kikat på är Streacom (http://www.streacom.com/products/), som visserligen inte är Applesklass i min mening, men good enough och verkar ha en strategi som riktar sig mot tysta HTPCs typ.

Så mina frågor är om någon har sett något liknande? har några tips på hur man bör gå till väga? bättre chassin som lämpar sig för logic board:et? mått på LB? kan man kyla i7 med rejäl passiv variant? vad skiljer minins i7a mot en vanlig?

Jag har som sagt lagt några timmar på google men blir inge klokare, så jag hoppas någon här kan komma med tips

Varm är helt ok.

Jag tror att det är fel på en del fläktar i mid-2011 Mac mini.
Har själv en mid-2011 med i5 och AMD-grafik, låter som ett tröskverk om jag inte kontrollerar fläktarna.

Var precis hos en vän här i Thailand som har en mid-2011 (server) i7, låter inte alls i närheten av vad min i5a gör, hans i7a surrar lite bara.

Apples kvalitetskontroll.

Jag tror det räcker med att byta ut fläkten, men mot vad? Kanske Apple har något förslag, något fel är det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-19 21:59

Eller bara damm….

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-19 22:17

Kanske denna tråd gör dig klokare!

Mac Mini Enclosure:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Sökord: peltier cooler mac mini

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-04-19 23:08

Jag har funderat kring alternativa kylarlösningar i nuvarande chassit, men det jag landar i är att minin är så tight byggd att det verkar vara svårt. Därav började jag fundera kring möjligheten att helt enkelt byta chassi. Men jag kan inte finna någon som gjort det tidigare så det är lite ont om tips.

Som start tänkte jag försöka hitta måtten för logickortet, dess skruvhålsplaceringar osv, är det något som kan liknas vid exempelvis ITX standard? Men här har jag gått bet, att ta isär den är förstås ett alternativ, men eftersom det ändå är 2013 hade jag hoppas att det fanns någon spränkskiss på en så pass populär produkt

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-19 23:36

www.ifixit.com plockar isär det mesta!

Någon föreslog ställa den i kylskåp:-) Billigare i längden byta upp sig till senaste modell.

Även chassie lär kosta mellanskillnaden mot ny.

Ursprungligen av kenjon:

Eller bara damm….

Min är det iaf inget damm i.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-20 08:05
Ursprungligen av jas:

Billigare i längden byta upp sig till senaste modell.

Även chassie lär kosta mellanskillnaden mot ny.

Så kommer jag göra med min 2011 med AMD.
Väntar in nya med haswell dock, den borde vara ännu svalare än 2012.

Jag skulle bli förvånad om Apple följt itx-standarden, troligen får man borra och sätta in distanser efter måtten på minins logikkort (om det ens har hål? Det är ju inskjutet i chassiet).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-04-20 16:41
Ursprungligen av Json_81:

Så kommer jag göra med min 2011 med AMD.
Väntar in nya med haswell dock, den borde vara ännu svalare än 2012.

Jag skulle bli förvånad om Apple följt itx-standarden, troligen får man borra och sätta in distanser efter måtten på minins logikkort (om det ens har hål? Det är ju inskjutet i chassiet).

Jo själva poäng med Haswell är ju till stor del lägre strömförbrukning och därmed mindre värme. Men för min del är jag väldigt nöjd med maskinen jag har. Problemet är som sagt bara oljudet som blir, det räcker med att kika på Netflix för att den ska låta alldeles för mycket.

Ja du har nog rätt, jag började kolla lite närmare på hur logic kortet ser ut på dom bilder som finns och nog verkar det finnas hål alltid. Satte ihop en liten slarvig skiss av hur kortet ser ut http://cl.ly/image/3R1Z1y091H3o

Gissar att man borde kunna nyttja en hel del av dessa hål och, som du säger, sätta in distanser och måtta ut dessa i chassiet. Tror det får bli min approach framåt.

Har sneglat mer och mer på det här chassit http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=610&cl_index=1&sc_index=0&ss_index=0&g=spec.

Är det någon som vet var man kan inhandla distanser och lämpliga skruvar?
Även lite fundersam till hur i helsike man ska fästa en kylare på CPUn (orange) och moderkortkretsen (röd, HM65 Express Chipset)?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-20 20:45

Fråga Sweclockers!

Själv hade jag aldrig byggt om en mini till något hemmasnickrat. Sälj å köp en ny, billigare och enklare på alla sätt.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-05-07 22:13

En liten uppdatering ifall fler lider av samma problem. Jag var ganska skeptiskt till att applicera ny kylpasta eftersom att dom jag läst om tidigare verkade få cirka 5°C kallare temperatur, inte nog för min del. Men efter att ha kollat på alternativet med nytt chassi (där det var ont om ryggdunkningar från moddare och bara människor med sunt förnuft :/) så tänkte jag att jag börjar med att göra rent och applicera ny kylpasta på cpu+chipset.

Sagt och gjort så plockade jag isär minin och rengjorde från gammal kylpasta (ArcticClean 1+2) sen applicera jag lite ArcticSilver5-kylpasta och strykte på i finfint lager. Efter hopmontering (herregud...) och väl inne i OS X så är resultatet -17°C skillnad (!). Foxconn såg ut att ha gjort ett ganska risigt jobb med första applicering, såg ut som något lagt en stor klick och bara tryckt fast kylaren. Så nu kan jag uppleva minin som det är tänkt att den ska låta

Liten bild för dom som vill se: http://cl.ly/image/1y0b0C3z223C (hade ingen bild med nya kylpastan på, men körde väldigt tunt och fint lager på CPU+chipset samt på kylflänsarna).

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-08 08:40

Coolt!

1
Bevaka tråden