Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator: ingen kantutjämning vid gif-export?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem i Illustrator. Skapar en linje som går lite horisontellt och vertikalt. Väljer att göra den streckad enl mönstret 1px 1px.

Men när jag väljer spara för web så är den kantutjämnad på vissa sträckor, d v s suddig och ful. Jag vill ha den knivskarp och krispig - hur stänga av den f***e kantutjämningen?

Sparar du den i gif eller jpg? Är bilden delvis transparent?

Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Sparar du den i gif eller jpg? Är bilden delvis transparent?

sparar som gif. Den är bara svart och transparent.

bifogar dump samt exporterad gif.

Exporterad gif:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-29 14:33

Om du kör pixel preview och ritar om linjen så borde det funka.

Pixelgrafik och illustrator = no no

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 15:20

ett tips kan ju vara att sätta gridden till 1 x 1 pixel, och sedan rita (med en linje som är 1 pixel bred) i Illustrator. Det funkar iallafall finfint i Freehand. Då vet du att dina linjer 'träffar rätt' och inte blir kantutjämnade vid export.

Gif-logo eller?

Jag sitter med ett problem, jag har en vit logo som ska kunna användas på en bild eller färgad yta på webben, alltså med genomsiktlighet. Jag har provat gif men logon blir nästan oläslig.

Finns det något annat filformat som fungerar även i Frontpage?

Har testat png och det blir en svart bakgrung.

Tacksam för svar.

/Lasse

Ursprungligen av lasseqva:

Jag sitter med ett problem, jag har en vit logo som ska kunna användas på en bild eller färgad yta på webben, alltså med genomsiktlighet. Jag har provat gif men logon blir nästan oläslig.

Finns det något annat filformat som fungerar även i Frontpage?

Har testat png och det blir en svart bakgrung.

Tacksam för svar.

/Lasse

Om du inte vill konvertera till Flash så rekommenderar jag denna tråd: Transparent PNG = ej standard i Win Explorer?.

oj vilken gammal orginalpost!
jag måste svara...

-> markera den streckade linjen
-> Gåt till meny Effects->Rasterize
-> Välj Screen (72dpi) och avmarkera antialising
-> OK

Funkar även om man vill ha små "pixel"-fonter i illustrator..

..angående logotypen: Micro$oft vill inte att du ska ha genomskinliga bilder i dina hemsidor - vilket trams! Om du verkligen måste får du aktivera det genom nåt ActiveX-VB-script-hux-flux. lycka till!

hi-5
/soul8o8

1
Bevaka tråden