Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa lösning att visa bilder på iPad för mamma?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-04 11:29

?Hjälp mig finna bästa lösning (med Apple prylar) att visa bilder på distans till en iPad. Grundnivå: Mamma har aldrig ringt från en mobil och inte använt dator. Befintlig extrautrustning: iPhone4s, iPad2 båda maxade, Time Capsule, Airport Express och lite till. Behövs extra Applekonto eller en mac mini server för att pusha ut informationen så låt inte detta hindra ert förslag.

Tänk gärna på att finna en fungerande lösning för mottagaren där kostnaden för mig är ointressant.

Plex på en dator hos dig, Plex-appen på iPad som har någon typ av uppkoppling, klart.

Läs mer här om delade bildströmmar.
http://support.apple.com/kb/HT4486?viewlocale...

Delade bildströmmar funkar också, men det är inte smidigt (tycker jag)..

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-04 12:07
Ursprungligen av Anders T:

Läs mer här om delade bildströmmar.
http://support.apple.com/kb/HT4486?viewlocale...

Delade bildströmmar är kanon. Vi använder det mycket inom familjen. Systern lägger upp mycket på sina barn och jag får upp dom på alla mina enheter här hemma.

Mamma kommer få en liten notis på sin ipad att du lagt upp bilder, hon sveper till höger på bilden (i låst läge) sen är hon inne i den bildström du delat. Kan hon använda ipaden i övrigt har hon inga problem att hitta dit annars med. Hon kan dessutom använda den som en fotoram. Då ställer du bara in den på att visa din delade bildström, hon trycker på blomman vid swipen i låst läge och alla bilder visas upp.

Absolut det bästa sättet enligt mig

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-04 14:54

Annars borde väl en delad Dropbox-mapp fungera bra för ändamålet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 16:19

Enklast måste vara bildström eftersom man slipper installera några appar utan det räcker med Apple id.

Sant, är det inga mängder med bilder så är nog bildström absolut smidigast ändå.
Bara man inte vill dela ett filmklipp helt plötsligt för då måste man ändå se på en annan lösning än bildström.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 16:40

En delad bildström har ett max på 1000 bilder och finns kvar så länge man vill

Ursprungligen av lappen71:

En delad bildström har ett max på 1000 bilder och finns kvar så länge man vill

Ja.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 17:04
Ursprungligen av keptang:

Ja.

Det var ingen fråga

Ursprungligen av lappen71:

Det var ingen fråga

Svårt att veta då du inte använde punktuation.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 18:08
Ursprungligen av keptang:

Svårt att veta då du inte använde punktuation.

Jaja ?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-04 18:21

?Tack! För era svar och fyll gärna på om ni har något mer. Jag kommer att testa de lösningar ni kommit med, men svar skapar frågor och innan paddan hamnar 50 mil bort kan det vara klokt att kunna administrera den på distans också.
Har ni en smidig fjärrlösning där det går att sköta diverse inställningar och uppdateringar så bjuder jag på +poäng.

Bildström sköter du från din iOS-enhet, syns då på den andra automatiskt.
Kika på länken i inlägg #3.

Jag tycker dock inte det är en bra lösning, men du kanske gör det.
Själv anser jag den vara alldeles för låst till iOS (kan bara administreras därifrån) och därmed bökig..

Men du får avgöra själv såklart vad som funkar bäst för dig..

edit: Kör på Plex så har du full kontroll.
Och kan då såklart dela annan media också om så önskas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 18:26

[quote name="mac+" postid="2151482"]?Tack! För era svar och fyll gärna på om ni har något mer. Jag kommer att testa de lösningar ni kommit med, men svar skapar frågor och innan paddan hamnar 50 mil bort kan det vara klokt att kunna administrera den på distans också.
Har ni en smidig fjärrlösning där det går att sköta diverse inställningar och uppdateringar så bjuder jag på +poäng.[/quote]

Det tror jag inte ens är möjligt.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-04 18:29

[quote name="lappen71" postid="2151484"]

Ursprungligen av mac+:

?Tack! För era svar och fyll gärna på om ni har något mer. Jag kommer att testa de lösningar ni kommit med, men svar skapar frågor och innan paddan hamnar 50 mil bort kan det vara klokt att kunna administrera den på distans också.
Har ni en smidig fjärrlösning där det går att sköta diverse inställningar och uppdateringar så bjuder jag på +poäng.[/quote]

Det tror jag inte ens är möjligt.

Fjärrstyrningen eller +poängen?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-05-04 18:49
Ursprungligen av keptang:

Själv anser jag den vara alldeles för låst till iOS (kan bara administreras därifrån) och därmed bökig..

Det går också att administrera från iPhoto.

Ursprungligen av Mija:

Det går också att administrera från iPhoto.

Stämmer bra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 20:57

[quote name="mac+" postid="2151486"]

Ursprungligen av lappen71:

Fjärrstyrningen eller +poängen?

Att fjärrstyra en iPad som man kan göra med en dator.
Letade efter en lösning själv men gav upp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-04 20:58

[quote name="lappen71" postid="2151484"]

Ursprungligen av mac+:

?Tack! För era svar och fyll gärna på om ni har något mer. Jag kommer att testa de lösningar ni kommit med, men svar skapar frågor och innan paddan hamnar 50 mil bort kan det vara klokt att kunna administrera den på distans också.
Har ni en smidig fjärrlösning där det går att sköta diverse inställningar och uppdateringar så bjuder jag på +poäng.[/quote]

Det tror jag inte ens är möjligt.

En iPad som tickar på av sig självt med bildström som släckare när den står i ett fint laddställ låter som det mest stabila. Med undantag för notiser för programuppdateringar så bör den sköta sig själv. Hur gör man då för att slippa denna enda notis? JB? Spärra portar i router?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-05 17:36

?99mac måste ha de snällaste problemlösarna i västern. Eftersom jag läser era svar så blir funderingen hur ett företag gör, som har en hel flock av iOS:er till sin anställda att administrera. Finns det några erfarenheter av det i etern också?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-05 18:16
Ursprungligen av mac+:

?99mac måste ha de snällaste problemlösarna i västern. Eftersom jag läser era svar så blir funderingen hur ett företag gör, som har en hel flock av iOS:er till sin anställda att administrera. Finns det några erfarenheter av det i etern också?

Kan det här vara något?

http://support.apple.com/kb/DL1465

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-05 18:19
Ursprungligen av lappen71:

Kan det här vara något?

http://support.apple.com/kb/DL1465

Jag tror det här är en nyare version. Den heter nu Apple Configurator med möjlighet att masskonfigurera enheterna.
https://itunes.apple.com/us/app/apple-configu...

1
Bevaka tråden