Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inaktivera WiFi?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fortsättning från IOS 7 får helt ny design

Förlåt en enkel fråga, men varför vill man stänga av och sätta på WiFi i tid och otid? När man rör sig i miljöer där man har tillgång till WiFi är det bättre att låta det stå på, det drar minimalt med ström, plus att du slipper slå på det igen så fort du kommer hem eller till kontoret. Det är lätt att glömma och det drar mindre ström att köra på WiFi än över 3G. Det är bara när jag vet att jag ska vara utan WiFi i flera dagar eller veckor som jag stänger av det. Samma med BT. Det drar minimalt med ström idag och kan lika bra stå på konstant.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-02 11:22
Ursprungligen av pmarriott:

Förlåt en enkel fråga, men varför vill man stänga av och sätta på WiFi i tid och otid? När man rör sig i miljöer där man har tillgång till WiFi är det bättre att låta det stå på, det drar minimalt med ström, plus att du slipper slå på det igen så fort du kommer hem eller till kontoret. Det är lätt att glömma och det drar mindre ström att köra på WiFi än över 3G. Det är bara när jag vet att jag ska vara utan WiFi i flera dagar eller veckor som jag stänger av det. Samma med BT. Det drar minimalt med ström idag och kan lika bra stå på konstant.

Du är lite väl. generell. Hur mycket eller lite ström WiFi och BT etc. drar beror. liksom all trådlös överföring på vilken mottagningsstyrka man har och på aktiviteten över nätverket. Att man kan få märkbart längre användningstid med avslagna nätverk är därför inte så underligt och därmed så är det inte fel att på en mobil enhet lätt kunna slå på och av dom man inte behöver för tillfället.

Ursprungligen av Gordy:

Du är lite väl. generell. Hur mycket eller lite WiFi och BT etc. drar beror. liksom all trådlös överföring på vilken mottagningsstyrka man har och på aktiviteten över nätverket. Att man kan få märkbart längre användningstid med avslagna nätverk är därför inte så underligt och därmed så är det inte fel att på en mobil enhet lätt kunna slå på och av dom man inte behöver för tillfället.

BT 4.0 drar försumbart med ström när det ligger oanvänt. Möjligen kan du förlänga batteritiden med 12 sekunder per laddning genom att stänga av det.
WiFi drar ström om den hela tiden söker nät, men om du stänger av "Fråga om anslutning" i inställningarna så att den bara ansluter till kända nätverk kan du bortse från den förbrukningen. Att stänga av WiFi ger dig på sin höjd några minuter längre batteritid på en laddning.
Att stänga av 3G ger däremot märkbart längre användningstid. Men att stänga av 3G på en smartphone tar ju bort hela grejen med telefonen och då rekommenderar jag en Nokia 3110 istället. Jag har de senaste 5 åren bara stängt av 3G en gång och det var i Dubai där dataroaming kostade 99:- per MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-02 12:13
Ursprungligen av pmarriott:

Förlåt en enkel fråga, men varför vill man stänga av och sätta på WiFi i tid och otid? När man rör sig i miljöer där man har tillgång till WiFi är det bättre att låta det stå på, det drar minimalt med ström, plus att du slipper slå på det igen så fort du kommer hem eller till kontoret. Det är lätt att glömma och det drar mindre ström att köra på WiFi än över 3G. Det är bara när jag vet att jag ska vara utan WiFi i flera dagar eller veckor som jag stänger av det. Samma med BT. Det drar minimalt med ström idag och kan lika bra stå på konstant.

Just denna funktion är kanske onödig för många men inte alla. En "quick enable" feature kan vara bra för ex. WiFi, VPN eller Personal Hotspot.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-02 13:55
Ursprungligen av pmarriott:

BT 4.0 drar försumbart med ström när det ligger oanvänt. Möjligen kan du förlänga batteritiden med 12 sekunder per laddning genom att stänga av det.

Det närmaste BT ligger oanvänt är när det är inaktiverat så betydligt mer än 12 sekunder extra användningstid per laddning får man garanterat ut om man stänger av BT på sin mobila enhet.

Ursprungligen av pmarriott:

WiFi drar ström om den hela tiden söker nät, men om du stänger av "Fråga om anslutning" i inställningarna så att den bara ansluter till kända nätverk kan du bortse från den förbrukningen. Att stänga av WiFi ger dig på sin höjd några minuter längre batteritid på en laddning.

Även om WiFi:t inte söker nät så kan det ju dra mer ström beroende på mottagning.

Ursprungligen av pmarriott:

Att stänga av 3G ger däremot märkbart längre användningstid. Men att stänga av 3G på en smartphone tar ju bort hela grejen med telefonen och då rekommenderar jag en Nokia 3110 istället.

Vi diskuterar inte bara iPhones här utan även iPad som också använder iOS.

Ursprungligen av Gordy:

Det närmaste BT ligger oanvänt är när det är inaktiverat så betydligt mer än 12 sekunder extra användningstid per laddning får man garanterat ut om man stänger av BT på sin mobila enhet.

Även om WiFi:t inte söker nät så kan det ju dra mer ström beroende på mottagning.

Vi diskuterar inte bara iPhones här utan även iPad som också använder iOS.

Självklart drar avstängda funktioner mindre ström. Frågan är, drar de så mycket ström att jag tjänar något på att stänga av dem? Svaret är nej. Faktum är, det kan rentav vara så att strömåtgången för att aktivera skärmen och stänga ner BT faktiskt är högre än vad BT skulle ha konsumerat om det varit påslaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-02 14:13
Ursprungligen av pmarriott:

BT 4.0 drar försumbart med ström när det ligger oanvänt. Möjligen kan du förlänga batteritiden med 12 sekunder per laddning genom att stänga av det.
WiFi drar ström om den hela tiden söker nät, men om du stänger av "Fråga om anslutning" i inställningarna så att den bara ansluter till kända nätverk kan du bortse från den förbrukningen. Att stänga av WiFi ger dig på sin höjd några minuter längre batteritid på en laddning.
Att stänga av 3G ger däremot märkbart längre användningstid. Men att stänga av 3G på en smartphone tar ju bort hela grejen med telefonen och då rekommenderar jag en Nokia 3110 istället. Jag har de senaste 5 åren bara stängt av 3G en gång och det var i Dubai där dataroaming kostade 99:- per MB.

Exakt så.

Det finns som ju då ingen anledning att fibbla med detta hela tiden, bara låta telefonen/iPaden agera som det är tänkt och allt kommer fungera minst lika bra

När iOS 7 kommer så kan jag inte tänka mig att de skulle ha implementerat några andra sätt att hantera sådant på än vad man gör nu, målgruppen är dessutom försvinnande liten.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-02 15:59

Nu orkar inte jag bry mig så mycket om det. Men WiFi är ju en säkerhetsrisk och det skickar konstant ut förfrågningar med din MAC-adress och letar efter "kända" enheter. Det gör att man om man står på centralen i Stockholm och sniffar upp alla dessa förfrågningar i princip kan lista ut var någon jobbar, äter lunch och bor.

Det kan ju finnas andra anledningar också, men detta kan ändå vara en viktig anledning för den intigritetskännslige. Men igen. De flesta av oss orkar inte bry sig om risken att bli uppsniffade och då stänger man ju inte heller av sin WiFi.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-03 00:00
Ursprungligen av andas:

Nu orkar inte jag bry mig så mycket om det. Men WiFi är ju en säkerhetsrisk och det skickar konstant ut förfrågningar med din MAC-adress och letar efter "kända" enheter. Det gör att man om man står på centralen i Stockholm och sniffar upp alla dessa förfrågningar i princip kan lista ut var någon jobbar, äter lunch och bor.

Det kan ju finnas andra anledningar också, men detta kan ändå vara en viktig anledning för den intigritetskännslige. Men igen. De flesta av oss orkar inte bry sig om risken att bli uppsniffade och då stänger man ju inte heller av sin WiFi.

Öh va, hur ska min telefons mac-adress avslöja var jag jobbar, äter lunch och bor?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-03 08:11
Ursprungligen av zappee:

Öh va, hur ska min telefons mac-adress avslöja var jag jobbar, äter lunch och bor?

Själva MAC-adressen ger inte ut sådan information. Antar att telefonen går runt och frågar om man är ditt eller datt nätverk. En podcast på ämnet ca 25 minuter in.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/podcas...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-03 08:38
Ursprungligen av andas:

Själva MAC-adressen ger inte ut sådan information. Antar att telefonen går runt och frågar om man är ditt eller datt nätverk. En podcast på ämnet ca 25 minuter in.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/podcas...

Jesus...snacka om att vara paranoid.

Ursprungligen av lappen71:

Jesus...snacka om att vara paranoid.

Jesus var nog ganska paranoid ja om han hade funnits.
Försök hålla er till trivselreglerna och tänk gärna innan man skriver.

Och gärna on-topic om det går.

Mvh

Ursprungligen av andas:

Själva MAC-adressen ger inte ut sådan information. Antar att telefonen går runt och frågar om man är ditt eller datt nätverk. En podcast på ämnet ca 25 minuter in.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/podcas...

Jag är skeptisk till en sak. Är det verkligen möjligt att utifrån en WiFi-enhets sökning efter ett känt nätverk imitera detta nätverk och få enheten att koppla upp automatiskt?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-03 10:40
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är skeptisk till en sak. Är det verkligen möjligt att utifrån en WiFi-enhets sökning efter ett känt nätverk imitera detta nätverk och få enheten att koppla upp automatiskt?

Vi är lite OT nu... men inget har ju klagat så jag svarar. Disclaimer, jag är en kemist som använder min Mac i arbetet. Jag är ganska nollad på tekniska detaljer i nätverkssammanhang och förmedlar mer eller mindre vad jag hört från vad jag anser är trovärdiga källor.

Personligen tror jag inte att det är lätt att "låtsas" vara ett nätverk, får då måste man ju få till rätt MAC-adress (någon mer kunnig får svara på det). Det lättaste är nog att byta till samma namn och hoppas att godtrogna användare accepterar det som ett nytt känt nätverk. Podcasten handlar egentligen inte om att låtsas vara ett annat nätverk utan bara om hur mycket information som din smartphone skickar ut om vilka nät du brukar befinna dig på. Det går inte att sno någons bankuppgifter från sådan information. Men som jag sa, den som är orolig för sin personliga integritet så kan det mycket väl kännas obehagligt.

Ursprungligen av andas:

Vi är lite OT nu... men inget har ju klagat så jag svarar. Disclaimer, jag är en kemist som använder min Mac i arbetet. Jag är ganska nollad på tekniska detaljer i nätverkssammanhang och förmedlar mer eller mindre vad jag hört från vad jag anser är trovärdiga källor.

Personligen tror jag inte att det är lätt att "låtsas" vara ett nätverk, får då måste man ju få till rätt MAC-adress (någon mer kunnig får svara på det). Det lättaste är nog att byta till samma namn och hoppas att godtrogna användare accepterar det som ett nytt känt nätverk. Podcasten handlar egentligen inte om att låtsas vara ett annat nätverk utan bara om hur mycket information som din smartphone skickar ut om vilka nät du brukar befinna dig på. Det går inte att sno någons bankuppgifter från sådan information. Men som jag sa, den som är orolig för sin personliga integritet så kan det mycket väl kännas obehagligt.

Jo, men bara för att SSID är samma betyder ju inte det att enheten ansluter automatiskt. Man kan ju skapa ett öppet nätverk med samma SSID, men jag har svårt att tro att en telefon skulle autoansluta till det bara för att det råkar heta samma. Hur många har inte "Andersson" som sitt SSID hemma? Och om telefonen inte ansluter automatiskt har jag svårt att tro att någon skulle stå på en tågstation i London och se "oj, mitt hemmanätverk är tillgängligt här, klart att jag vill ansluta".

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-03 13:09
Ursprungligen av andas:

Själva MAC-adressen ger inte ut sådan information. Antar att telefonen går runt och frågar om man är ditt eller datt nätverk. En podcast på ämnet ca 25 minuter in.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/podcas...

Det verkar vara mac-adressen man baserar det hela på.
Ja, om någon orkar göra det som de gör i podcasten så varsågod att följ mig. Det är nog lättare att bara följa efter mig

Är man riktigt paranoid kan man ju bara byta mac-adress.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-03 14:02
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är skeptisk till en sak. Är det verkligen möjligt att utifrån en WiFi-enhets sökning efter ett känt nätverk imitera detta nätverk och få enheten att koppla upp automatiskt?

Ja detta är långt ifrån ny design i iOS och hela säkerhetsdiskussionen borde flyttas till egen tråd.... Men detta om att imitera nätverk tyckte jag var en intressant fråga.

Så jag testade att stänga av det trådlösa nätverket i min hemmarouter och aktivera internetdelning via Wi-Fi från iMacen. Jag gav det nätverket samma SSID-namn och lösenord som mitt vanliga trådlösa nätverk har och - voilá - iPhonen anslöt snällt helt automatiskt till det nya nätverket via iMacen. Verkar inte spela någon roll att den nya routern har annan mac-adress, den uppfattas som samma tidigare kända av iPhonen. Men om jag gjorde det nya nätverket helt öppet, dvs utan lösenord, så anslöt inte iPhonen automatiskt utan jag behövde aktivt välja det (eller trycka anslut om man valt "fråga om anslutning"). Testade också att göra ett nytt öppet nätverk utan lösen via iMacen. Sedan istället ett med samma namn och utan lösen från routern. iPhonen svalde det utan protest.

Det verkar alltså räcka att imitera SSID och säkerhetsmetod för att lura iPhonen att ansluta. Jag tänker då på att det blir allt vanligare att även privatpersoner delar sitt hemmanätverk i ett låst och ett öppet, och att jag kanske har ett eller ett par sådana öppna nätverk som min iPhone minns. Ett sådant öppet nätverk hos en vän brukar upplevas rätt säkert, även om jag vet att grannen i princip kan sitta och sniffa all trafik. Men som alltså även kan utnyttjas av vem som helst, var som helst, om jag inte är uppmärksam.

Ursprungligen av IngoX:

Ja detta är långt ifrån ny design i iOS och hela säkerhetsdiskussionen borde flyttas till egen tråd.... Men detta om att imitera nätverk tyckte jag var en intressant fråga.

Så jag testade att stänga av det trådlösa nätverket i min hemmarouter och aktivera internetdelning via Wi-Fi från iMacen. Jag gav det nätverket samma SSID-namn och lösenord som mitt vanliga trådlösa nätverk har och - voilá - iPhonen anslöt snällt helt automatiskt till det nya nätverket via iMacen. Verkar inte spela någon roll att den nya routern har annan mac-adress, den uppfattas som samma tidigare kända av iPhonen. Men om jag gjorde det nya nätverket helt öppet, dvs utan lösenord, så anslöt inte iPhonen automatiskt utan jag behövde aktivt välja det (eller trycka anslut om man valt "fråga om anslutning"). Testade också att göra ett nytt öppet nätverk utan lösen via iMacen. Sedan istället ett med samma namn och utan lösen från routern. iPhonen svalde det utan protest.

Det verkar alltså räcka att imitera SSID och säkerhetsmetod för att lura iPhonen att ansluta. Jag tänker då på att det blir allt vanligare att även privatpersoner delar sitt hemmanätverk i ett låst och ett öppet, och att jag kanske har ett eller ett par sådana öppna nätverk som min iPhone minns. Ett sådant öppet nätverk hos en vän brukar upplevas rätt säkert, även om jag vet att grannen i princip kan sitta och sniffa all trafik. Men som alltså även kan utnyttjas av vem som helst, var som helst, om jag inte är uppmärksam.

Så, under förutsättningen att du imiterar ett känt nätverk med samma säkerhet så kan man lura en enhet att ansluta. För att lyckas med detta måste sålunda antingen det kända nätverket vara utan säkerhet, eller så måste man ha nyckeln till nätverket.

  • Medlem
  • 2013-05-03 23:43
Ursprungligen av pmarriott:

Så, under förutsättningen att du imiterar ett känt nätverk med samma säkerhet så kan man lura en enhet att ansluta. För att lyckas med detta måste sålunda antingen det kända nätverket vara utan säkerhet, eller så måste man ha nyckeln till nätverket.

Nu är jag inte helt insatt i det här fallet men teoretiskt sätt borde det räcka med ssid och vilken typ av säkerhet. När enheten sen ansluter och skickar sin sparade nyckel så kan ju nätverket bara godkänna vilken som helst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-04 00:17
Ursprungligen av maxie:

Nu är jag inte helt insatt i det här fallet men teoretiskt sätt borde det räcka med ssid och vilken typ av säkerhet. När enheten sen ansluter och skickar sin sparade nyckel så kan ju nätverket bara godkänna vilken som helst.

Nej, det fungerar inte så. Lösenordet skickas inte till accesspunkten, utan det används som krypteringsnyckel för att kryptera data innan den överförs. Om inte accesspunkten avkrypterar med samma lösenord/nyckel så kan de inte prata med varandra.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-03 13:01

Inte hemmanätverket kanske, men MacDonalds eller ATB free WiFi (som vi har i bussarna i trondheim) där man guidas till en hemsida och kryssar i att man godkänner avtalet varje gång man ansluter. Det finns många sådana nätverk och om man nu har som vana att ansluta till dessa finns det ju risk att man hamnar hos någon som lagt upp ett eget WiFi med samma namn och liknande inloggningssidor.

Igen, får vi skilja på vilja lura in något på ett fejkat nätverk (för att få tag i inloggningsuppgifter o.d.) och vilken information som skickas omkring i etern av din telefon och hur den kan användas för att kartlägga dig och se hur ofta du passerar T-Centralen t.ex. och var du befinner dig däremellan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-04 17:36

Det där med hur mycket ström olika funktioner drar tycker jag verkar intressant, hur har ni kommit fram till siffrorna 12sek respektive några minuter? Jag upplever det som att det kan dra ganska mycket mer batteri, men återigen, helt subjektivt!

Att det drar otroligt lite när funktionen är inaktiv köper jag, men då det tex finns wifi överallt numera så kan det knappast vara så att det ligger inaktivt, den måste ju bekräfta att inget av de tillgängliga nätverken är något jag ska in på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-04 17:50

Finns det någon undersökning gjord som någorlunda vetenskapligt visar hur många minuter och sekunders standbytid man vinner på att sänka belysning, stänga av wifi/BT?

Ursprungligen av reboot81:

Finns det någon undersökning gjord som någorlunda vetenskapligt visar hur många minuter och sekunders standbytid man vinner på att sänka belysning, stänga av wifi/BT?

Nej, det är tämligen omöjligt att göra med parametrar som spelar in så som temperaturer / mottagningar/ användning / batteriets kondition / skostorlek osv.
Ingen användare lär ha identisk förbrukning, kan inte se hur det skulle vara möjligt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-04 18:18
Ursprungligen av raubas:

Det där med hur mycket ström olika funktioner drar tycker jag verkar intressant, hur har ni kommit fram till siffrorna 12sek respektive några minuter? Jag upplever det som att det kan dra ganska mycket mer batteri, men återigen, helt subjektivt!

Att det drar otroligt lite när funktionen är inaktiv köper jag, men då det tex finns wifi överallt numera så kan det knappast vara så att det ligger inaktivt, den måste ju bekräfta att inget av de tillgängliga nätverken är något jag ska in på?

Om vi säger så här

Jag har aldrig dragit ur batteriet för att jag glömt stänga av wifi.
Utan dom gångerna batteriet tagit slut berodde det på att jag spelade Real Racing,Angry Birds,surfat med 3G,använt Runkeeper mm.
Skulle jag ha stängt av wifi i dom situationerna hur längre tror ni att batteriet räckt längre? 1min? 10min? 1h?

Senast redigerat 2013-05-04 23:09
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-04 22:00
Ursprungligen av keptang:

Nej, det är tämligen omöjligt att göra med parametrar som spelar in så som temperaturer / mottagningar/ användning / batteriets kondition / skostorlek osv.
Ingen användare lär ha identisk förbrukning, kan inte se hur det skulle vara möjligt.

Precis, din/min förbrukning betyder nada i det här fallet. Därför undrr jag om ingen har gjort ett test i stil med: Ta 8 nya, fabriksställda iPhone, ladda ner 20 appar, synka alla mot samma mailkonto, koppla alla till samma nätverk, kör samma abbonnemang osv. Ladda till 100%. Sen deaktiverar man BT på två, Wifi på två, BT+Wifi på två och låter två köra allt. Sen klockar man tiden tills mobilen dör.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-04 22:07

Jag inaktiverar gärna mitt WiFi av två anledningar.
- Det sparar på batteri, oavsett andra säger förlusten är ringa.
- Jag slipper SMTP-strul då jag mailar. SMTP-jungeln är just en jungel.

Senast redigerat 2013-05-04 22:20
Ursprungligen av reboot81:

Precis, din/min förbrukning betyder nada i det här fallet. Därför undrr jag om ingen har gjort ett test i stil med: Ta 8 nya, fabriksställda iPhone, ladda ner 20 appar, synka alla mot samma mailkonto, koppla alla till samma nätverk, kör samma abbonnemang osv. Ladda till 100%. Sen deaktiverar man BT på två, Wifi på två, BT+Wifi på två och låter två köra allt. Sen klockar man tiden tills mobilen dör.

Japp, då skulle man iaf få en hyfsat bra bild av hur funktionerna påverkar batteriet.

Jag har aldrig sett något sådant själv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-04 22:42

Jag har på wifi och BT hela tiden, men så laddar jag min telefon på natten, på vägen till/från jobbet (dockas in i bilstereon).
Men egentligen känns det rätt menlöst att ha igång dem. Jag har ingen användning av wifi mer än för homesharing vilket jag extremt sällan använder.
BT är lite mer viktigt, jag pratar ganska ofta via handsfreen i bilstereon.

Men så länge telefonen klarar sig över dagen, spela roll

Bevaka tråden