Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inaktivera WiFi?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Json_81:

Jag har på wifi och BT hela tiden, men så laddar jag min telefon på natten, på vägen till/från jobbet (dockas in i bilstereon).
Men egentligen känns det rätt menlöst att ha igång dem. Jag har ingen användning av wifi mer än för homesharing vilket jag extremt sällan använder.
BT är lite mer viktigt, jag pratar ganska ofta via handsfreen i bilstereon.

Men så länge telefonen klarar sig över dagen, spela roll

Jag stänger aldrig av något heller, laddar över natten jag med.

Men kan förstå behovet som diskuteras, om man inte har möjlighet att ladda över natten, eller befinner sig på platser med dålig GSM/3G-mottagning, för då suger det ur batteriet rätt snabbt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-04 22:51
Ursprungligen av keptang:

Jag stänger aldrig av något heller, laddar över natten jag med.

Men kan förstå behovet som diskuteras, om man inte har möjlighet att ladda över natten, eller befinner sig på platser med dålig GSM/3G-mottagning, för då suger det ur batteriet rätt snabbt.

Absolut.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2013-05-05 09:54

Jag hamnar ibland in situationer när jag skulle vilja på ett enkelt sätt stänga av Wifi.

Det kan vara när jag befinner mig i en area där det finns en accesspunkt som kräver att du loggar på en portal. Normalt sätt vill jag då inte använda Wifi eftersom det är en del pillande med användarnamn och lösenord. Om jag tänker göra något som kräver mycket data eller hög hastighet vill jag så klart använda accesspunkten, men bara då.

Det är också ganska vanligt att jag befinner mig där det är dålig Wifi-täckning. Signalen är bra nog för att bli uppkopplad, men datatrafik går otroligt långsamt.

Jag skulle gärna se att vi fick en knapp med Wifi på/av, men jag är tveksam till att det kommer att hända. Apple brukar ju inte vilja skylta med underliggande lager (eller iaf inte att man ska peta på dem). Man vill helt enkelt inte att man ska behöva bry sig om man använder Wifi eller mobildata. Även om den strategien inte alltid funkar så funkar den oftast.

Ursprungligen av theN:

Det är också ganska vanligt att jag befinner mig där det är dålig Wifi-täckning. Signalen är bra nog för att bli uppkopplad, men datatrafik går otroligt långsamt.

Här har du en liten poäng. Händer mig ibland också. Man har knappt en liten dutt WiFi, men det är knappt användbart. Då behöver man stänga av WiFi för att kunna köra data. Händer mig minst typ 1 gång varannan månad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-05 22:50

Var inte det en av funktionerna i iOS 6.1, att den kunde köra över 3G om WiFi hade dålig hastighet?
@filuren: SMTP är ingen djungel, det funkar precis som det ska. Det gäller bara att ställa in det rätt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-05 22:55

@kenjon: Du har säkert helt rätt. Jag vet bara att med två mailkonton från olika leverantörer så funkar det oftast bäst för mig om jag mailar via 3G istället för WiFi. Troligen går det att ställa in rätt saker i inställningarna, men jag har inte orkat gräva i det.

Ursprungligen av kenjon:

Var inte det en av funktionerna i iOS 6.1, att den kunde köra över 3G om WiFi hade dålig hastighet?
@filuren: SMTP är ingen djungel, det funkar precis som det ska. Det gäller bara att ställa in det rätt.

Det var iaf vad Apple sa hur det skulle fungera, jag har inte märkt av att det fungerat.

edit: Det fanns i en beta av iOS 6, men kom aldrig sen.. http://www.cultofmac.com/183414/ios-6-allows-...

Ursprungligen av keptang:

Det var iaf vad Apple sa hur det skulle fungera, jag har inte märkt av att det fungerat.

edit: Det fanns i en beta av iOS 6, men kom aldrig sen.. http://www.cultofmac.com/183414/ios-6-allows-...

Just det. Gillade konceptet, för ibland har man bra WiFi, men det nätet har ingen bra vidare förbindelse med Internet. Synd att det togs bort.

Bevaka tråden