Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ableton CPU problem, Ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 21:40
Ursprungligen av tigobos:

Jag kör Ableton Live 8 på min DualCore 2,2 GHz, 4 GB RAM, från 2007 och det går fint så jag har svårt att det skulle vara din dator det är fel på. Snarare i så fall något av AU-/VST-instrumenten.

Har du ställt in Ableton Live rätt enligt instruktionerna i manualen? Du ska gå till Preferences -> Audio -> Latency och justera värdet på Buffer Size tills det slutar klicka i ljudet. Det finns en testton du kan slå på i samma ruta. Kolla i manualen.

Självklart har jag det.. allt detta har jag redan kollat på.

Och en instans av sylenth1 på 2 spår kan inte dra iväg till 100% CPU så fort..

en sak jag tänkte på var att jag använder väldigt mycket built-in effects , typ compressor på varje individuellt spår och autofilter både för low cut och high cut.. borde min processor klara det ändå? jag menar om det är 20 spår så är det ju minst 20 compressorer (1 på varje track för sidechain t.ex.) och 40 autofilter.

Jag tänkte på det at det finns ju group tracks, så att man istället för att använda 20 compressorer på t.ex. effekter eller drums så använder man bara en och groupar allt. Men i vissa fall vill man ju kompressa annorlunda osv.

Jag är osäker på hur mycket min processor pallar. Det är bara i ableton som det blir Overloaded CPU, trots att jag använder lika mycket compressors osv i andra DAWs såsom Logic, Cubase osv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 22:11
Ursprungligen av jontah:

Jag är osäker på hur mycket min processor pallar. Det är bara i ableton som det blir Overloaded CPU, trots att jag använder lika mycket compressors osv i andra DAWs såsom Logic, Cubase osv.

Ableton funkar på ett lite annorlunda sätt än de andra programmen med ofta mycket mer realtid timestretching och med en massa "tunga" processorer på varje spår så blir det givetvis ännu tyngre för datorn. Din dators processor ska dock palla för mer än vad den verkar göra.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 22:32
Ursprungligen av Gordy:

Ableton funkar på ett lite annorlunda sätt än de andra programmen med ofta mycket mer realtid timestretching och med en massa "tunga" processorer på varje spår så blir det givetvis ännu tyngre för datorn. Din dators processor ska dock palla för mer än vad den verkar göra.

Jag håller med, det var därför jag postade här i hopp om hjälp, men det verkar hopplöst..

dock så tror jag att det sparar massa cpukraft om jag grupperar tracksen istället och använder 1 sidechain istället för 20st.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 23:17
Ursprungligen av jontah:

Jag håller med, det var därför jag postade här i hopp om hjälp, men det verkar hopplöst..

Nej inte hopplöst men du måste jobba lite för att få max prestanda ut din dator. Du ska inte ha onödiga processer och program igång i bakgrunden. Har du stängt av OSX auto savefuntion t.e.x.? Har du Timemachine på? Sen finns det ju massvis av inställningsmöjligheter i Lives preferensinställningar. En del höjer prestandan markant och är värda att prova justera/ändra.

Vilken disk har du förresten Live 9 på är det samma som operativet ligger på?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 00:06
Ursprungligen av Gordy:

Nej inte hopplöst men du måste jobba lite för att få max prestanda ut din dator. Du ska inte ha onödiga processer och program igång i bakgrunden. Har du stängt av OSX auto savefuntion t.e.x.? Har du Timemachine på? Sen finns det ju massvis av inställningsmöjligheter i Lives preferensinställningar. En del höjer prestandan markant och är värda att prova justera/ändra.

Vilken disk har du förresten Live 9 på är det samma som operativet ligger på?

Yes, Live 9 är på samma som operativet ligger på - dvs. startskivan. Time Machine är "PÅ" men säkerhetskopierar inte (jag har en timecapsule så den säkerhetskopierar automatiskt).

To be honest, såhär mycket krångel ska det inte vara för att köra Live, dem flesta öppnar bara skiten och proddar på som vanligt utan att detta händer, på sämre datorer än min. Något är stört fel. På riktigt.

Jag har ej stängt av OSX auto savefunktion, hur gör man det? det är ju omöjligt för mig att veta om dessa smågrejerna eftersom jag inte hört talas om dem förut

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 00:19

Jag tänkte testa installera det på min morsas Macbook Pro och se om samma händer där. Hon har en i5 2,4GHz Macbook Pro fast 13". Är det stor skillnad på i5 2,4GHz och i7 2,0GHz? Vet att i7an har hyperthreading men läste någonstans att Ableton inte supportar det ändå.

Om man tänker Processorkraft, är 2,4GHz MYCKET mer än 2,0GHz? kommer det göra någon skillnad tro?

Ursprungligen av jontah:

Jag tänkte testa installera det på min morsas Macbook Pro och se om samma händer där. Hon har en i5 2,4GHz Macbook Pro fast 13". Är det stor skillnad på i5 2,4GHz och i7 2,0GHz?

Är det inte lättare att skapa en ny användare först och se om det är samma problem? Jag har ingen vetskap alls om programmet, men om du kan skapa en ny användare och liksom börja från grunden utan tillägg och testa lite så ser du om det lirar som det ska. Sen lägger du på ett tillägg och testar lite till så borde du se när det blir tvärnit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 00:24
Ursprungligen av jontah:

Yes, Live 9 är på samma som operativet ligger på - dvs. startskivan. Time Machine är "PÅ" men säkerhetskopierar inte (jag har en timecapsule så den säkerhetskopierar automatiskt).

Stäng av Timemachine och Timecapsules kopieringsfunktion och prova, det tar ju också up en del resurser från din dator.

Ursprungligen av jontah:

To be honest, såhär mycket krångel ska det inte vara för att köra Live, dem flesta öppnar bara skiten och proddar på som vanligt utan att detta händer, på sämre datorer än min. Något är stört fel. På riktigt.

Kan ju vara så att ditt batteri är dåligt vilket kan påverka processorns prestanda även om du kör med nätagget.

Ursprungligen av jontah:

Jag har ej stängt av OSX auto savefunktion, hur gör man det? det är ju omöjligt för mig att veta om dessa smågrejerna eftersom jag inte hört talas om dem förut

Omöjligt är det inte eftersom de flesta som satt sig in i hur OSX fungerar känner till detta. http://osxdaily.com/2012/08/22/turn-off-auto-...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 00:25
Ursprungligen av suddgummi:

Är det inte lättare att skapa en ny användare först och se om det är samma problem? Jag har ingen vetskap alls om programmet, men om du kan skapa en ny användare och liksom börja från grunden utan tillägg och testa lite så ser du om det lirar som det ska. Sen lägger du på ett tillägg och testar lite till så borde du se när det blir tvärnit.

Det är lönlöst vad jag förstår, i och med att det är en helt ny installation av OSX. Det är inte alls mycket grejer installerat, och detta problem har varit hos mig sedan Version 8 av Ableton, dvs i snart 2 år!

Jag testade nyss att göra ett nytt track med bara 1 kick och 1 clap samt 2 instanser av sylenth1 samt lite reverb send och lite NYC på en send.

I 32 bit, för att se om det var bridgens fel.. nej det var det inte, 90% CPU direkt och glitchsounds, helt sjukt.. går inte att jobba i det.

Går i tankar om att det är fel på datorn..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 00:43
Ursprungligen av jontah:

Det är lönlöst vad jag förstår, i och med att det är en helt ny installation av OSX. Det är inte alls mycket grejer installerat, och detta problem har varit hos mig sedan Version 8 av Ableton, dvs i snart 2 år!

Låter sanslöst att du haft problemet så länge. Exakt vilka program har du installerade? Har du några P2P program installerade?
Och som sagt för fjärde gången, det är inte bra att ha en massa onödiga processer i bakgrunden igång i systemet vare sig de är från Apple Piratnisse eller Microsoft (Skype).
Även för många fonter eller onödigt många filer och mappar på skrivbordet kan slöa ned din dstor.

Ursprungligen av jontah:

Det är lönlöst vad jag förstår, i och med att det är en helt ny installation av OSX. Det är inte alls mycket grejer installerat, och detta problem har varit hos mig sedan Version 8 av Ableton, dvs i snart 2 år!

Jag testade nyss att göra ett nytt track med bara 1 kick och 1 clap samt 2 instanser av sylenth1 samt lite reverb send och lite NYC på en send.

I 32 bit, för att se om det var bridgens fel.. nej det var det inte, 90% CPU direkt och glitchsounds, helt sjukt.. går inte att jobba i det.

Går i tankar om att det är fel på datorn..

Hur snurrar det på din mammas dator?

Har du testat att installera om Live?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 11:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur snurrar det på din mammas dator?

Har du testat att installera om Live?

Skall testa köra på min morsas dator idag, installerar nu.

Om jag ska köpa ny dator, vill jag egentligen ha en bärbar dator, men frågan är om det är optimalt för musikproduktion eller om man bör prioritera en stationär mac istället?

Jag vill ju kunna ta med mig projekt till andra studiosar i och med att jag reser mycket.

Dessutom undrar jag om 2,4GHz i5 vs 2,0GHz i7 verkligen är någon stor skillnad? isåfall vad? kompenserar inte hyperthreadingen upp till den GHz som i5an har i min morsas dator?

Ursprungligen av jontah:

Skall testa köra på min morsas dator idag, installerar nu.

Om jag ska köpa ny dator, vill jag egentligen ha en bärbar dator, men frågan är om det är optimalt för musikproduktion eller om man bör prioritera en stationär mac istället?

Jag vill ju kunna ta med mig projekt till andra studiosar i och med att jag reser mycket.

Dessutom undrar jag om 2,4GHz i5 vs 2,0GHz i7 verkligen är någon stor skillnad? isåfall vad? kompenserar inte hyperthreadingen upp till den GHz som i5an har i min morsas dator?

"studiosar" Kunde inte låta bli..

Jag har min Mac Pro (hackintosh) hemma och använder min MBP mid 2010 när jag är på resande fot. Sparar allt i Dropbox så jag har allt med mig vart jag än är. Fungerar kanon. Du klarar dig dock med den prestanda du har idag.

Senast redigerat 2013-05-14 15:03
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-14 16:14

~100% CPU i processlistan betyder 100% av en kärna. Din processor har fyra kärnor med hyperthreading, vilket ger totalt åtta "virtuella" kärnor. Full CPU-belastning skulle således benämnas som närmare 800% i processlistan.

Antingen är det nåt fel på ditt program som gör att det inte utnyttjar flera/alla CPU-kärnor som det ska, eller så har inte felet med CPU att göra öht. Missljuden du upplever kanske beror på något helt annat.

@Vassius, programmet hanterar inte flera kärnor vad jag förstått.
Då spelar det ingen roll om man har 19 kärnor.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 16:32
Ursprungligen av keptang:

@Vassius, programmet hanterar inte flera kärnor vad jag förstått.
Då spelar det ingen roll om man har 19 kärnor.

Jodå det utnyttjar flera kärnor.

Ursprungligen av Gordy:

Jodå det utnyttjar flera kärnor.

Problemet är väl att det inte används flera kärnor för ett spår.
https://www.ableton.com/en/articles/high-cpu-...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-14 16:53
Ursprungligen av keptang:

Problemet är väl att det inte används flera kärnor för ett spår.
https://www.ableton.com/en/articles/high-cpu-...

kan bero på det men andra har ju lyckats bättre med klenare datorer. Jag t.ex körde Live 8 med flertalet tunga plugins på en äldre MacBook Pro för några år sedan utan större problem.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-14 22:54
Ursprungligen av Gordy:

kan bero på det men andra har ju lyckats bättre med klenare datorer. Jag t.ex körde Live 8 med flertalet tunga plugins på en äldre MacBook Pro för några år sedan utan större problem.

Exakt. Detta är mycket märkligt varför det just händer mig.. dags att gå tillbaka till Logic 9 I guess -.- *sigh*

Ursprungligen av jontah:

Exakt. Detta är mycket märkligt varför det just händer mig.. dags att gå tillbaka till Logic 9 I guess -.- *sigh*

Logic är ju trevligt Har kanske inte samma möjligheter vid uppträdande (eller vad vi nu kallar det) då kanske..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-15 14:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Logic är ju trevligt Har kanske inte samma möjligheter vid uppträdande (eller vad vi nu kallar det) då kanske..

Anledningen till att jag kör Ableton är för att jag älskar workflowet vid produktion..

Dessutom är midi editorn superb. Man kan slänga in samples i en built-in sampler som är drag n drop rakt från projektet, du har alla parametrarna öppna och behöver inte gå in i plugins för att ändra saker och ting, den har olika "modes" på audiospår som gör att du kan göra om ljuden smidigt snabbt och enkelt genom att ändra till complex pro, pitch, beats osv. Warping har aldrig varit enklare. Macros för coola effekter osv osv.

Ja du hajar grejen. Finns så mycket i detta program som är UNIKT jämfört med alla andra DAWs. Jag får helt enkelt igång flödet så jäkla snabbt i programmet.

Ursprungligen av jontah:

Anledningen till att jag kör Ableton är för att jag älskar workflowet vid produktion..

Dessutom är midi editorn superb. Man kan slänga in samples i en built-in sampler som är drag n drop rakt från projektet, du har alla parametrarna öppna och behöver inte gå in i plugins för att ändra saker och ting, den har olika "modes" på audiospår som gör att du kan göra om ljuden smidigt snabbt och enkelt genom att ändra till complex pro, pitch, beats osv. Warping har aldrig varit enklare. Macros för coola effekter osv osv.

Ja du hajar grejen. Finns så mycket i detta program som är UNIKT jämfört med alla andra DAWs. Jag får helt enkelt igång flödet så jäkla snabbt i programmet.

Är själv inte så bevandrad i Live, tycker att Logic verkar mer logisk faktiskt, men smaken är som baken. Men jag förstår varför många väljer Live just på grund av arbetsflödet. Man kommer tydligen igång rätt snabbt och får "bra gas".

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-06-28 20:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är själv inte så bevandrad i Live, tycker att Logic verkar mer logisk faktiskt, men smaken är som baken. Men jag förstår varför många väljer Live just på grund av arbetsflödet. Man kommer tydligen igång rätt snabbt och får "bra gas".

Okej har använt Cubase ett tag och det är tydligen inte Ableton det är fel på, det är något med min dator.. frågan är, VAD är det som gör att dessa audiodropouts förekommer?

Det liksom glitchar något oerhört mycket och står att det är CPU overload.

Jag har kollat och jag använder inget som är jätte CPU intense och jag bouncar ut mina plugins till audio och freezar dem osv.

Oavsett vad, så ska min dator palla mer. Jag har läst att det är MÅNGA som har detta problem, finns det någon fix för det?

Jag har avslutat itunes och alla andra apps och har enbart skype och Cubase igång samtidigt. Har även testat att stänga av min Airport (och ja, det hjälper, men inte tillräckligt mycket). Kör jag detta på en PC med samma prestanda som min MacBook Pro (15" med i7 2,0GHz 16GB Ram, SSD disk m.m.), så funkar det helt felfritt och fint!

Det är bara MAC som har detta problem.. Någon som helst fix måste det finnas utöver Airporten? eftersom så många har detta problem.

Tacksam för svar! JAg var på G att köpa ny dator pga. detta. Så viktigt är det för mig att fixa detta då jag inte kan producera musik eftersom det bara glitchar och hackar och skit.

Jag har även tagit bort och rensat allt som går att rensa i ONYX och reparerat min SSD disk, jag har uppdaterat firmware på min SSD disk (vilket var ett helvete!! tog ca 1 månad för developersen att fixa detta åt mig).

Har även testat att ändra från 48KHz till 41KHz i Audio/MIDI setup i verktygsprogram, hjälper inte alls.

Jag har gjort en fresh install på MAC OSX Mountain Lion och jag har testat ALLT. HJÄLP!!!

SÅHÄR LÅTER DET:

http://www13.zippyshare.com/v/80441370/file.h...

Mvh

J

Senast redigerat 2013-06-28 21:29

Då skulle jag skicka in den på service. Som sagt, den ska klara av det du sysslar med.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-06-28 23:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då skulle jag skicka in den på service. Som sagt, den ska klara av det du sysslar med.

Tydligen inte, och eftersom fler MAC users har samma problem så börjar jag fundera!

service kommer ju knappast hjälpa. Dem kommer bara skicka tillbaka datorn och säga att det inte var något fel på den. Jag är bombsäker.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-06-29 00:24

Det är många som har startat trådar och skriver att detta uppstår. Jag vet verkligen inte vad det beror på. Det är liksom något i Macsen som ger CPU spikes som fan. Vad kan jag göra? Någon som har tips på någon som helst lösning? jag skulle döda för en lösning. Musikproduktion är mitt liv och jag klarar mig inte utan det. Jag kan liksom inte producera musik när det bara hackar och jag inte ens en ton!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-29 00:53
Ursprungligen av jontah:

Det är många som har startat trådar och skriver att detta uppstår. Jag vet verkligen inte vad det beror på. Det är liksom något i Macsen som ger CPU spikes som fan. Vad kan jag göra? Någon som har tips på någon som helst lösning? jag skulle döda för en lösning. Musikproduktion är mitt liv och jag klarar mig inte utan det. Jag kan liksom inte producera musik när det bara hackar och jag inte ens en ton!

Hur har du det med latencyintällningarna? Har du stängt av Spotlight igen efter att du installerat om? Kan du lägga upp en screendump över alla processer? Kör du 64 bitar på program och de flesta pluggarna?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-06-29 01:00
Ursprungligen av Gordy:

Hur har du det med latencyintällningarna? Har du stängt av Spotlight igen efter att du installerat om? Kan du lägga upp en screendump över alla processer? Kör du 64 bitar på program och de flesta pluggarna?

yes jag har stängt av spotlight indexet! det funkar inte att söka där.

Jag kör 64bit i alla DAWS (Cubase 7, Ableton Live 9, Pro tools 11, Logic Pro 9) ja. Tidigare i denna tråd länkade jag en del skärmdumpar på aktivitetshanteraren:

http://www13.zippyshare.com/v/78230474/file.h...

t.ex.

De flesta pluggarna är också 64bit.

Latencyinställningar? vart hittar jag det och vad bör jag ställa in?

Om du menar latency såsom Buffersize osv i mitt musikprogram, så har jag testat ALLA olika typer av buffersize, även det högsta och lägsta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-29 02:22
Ursprungligen av jontah:

Jag kör 64bit i alla DAWS (Cubase 7, Ableton Live 9, Pro tools 11, Logic Pro 9) ja. Tidigare i denna tråd länkade jag en del skärmdumpar på aktivitetshanteraren:
http://www13.zippyshare.com/v/78230474/file.h...

931 Trådar och 140 processer känns lite mycket, men jag hoppas du inte har Skype,Chrome,Flash och liknande program igång när du gör musik?
Hade varit bra om du hade kunnat ta en screenshot som visade alla 140 processer inte bara de 20 översta.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-06-29 03:03
Ursprungligen av Gordy:

931 Trådar och 140 processer känns lite mycket, men jag hoppas du inte har Skype,Chrome,Flash och liknande program igång när du gör musik?
Hade varit bra om du hade kunnat ta en screenshot som visade alla 140 processer inte bara de 20 översta.

Jag har alltid skype igång för jag snackar med en proddpoolare där och collabar med honom så vi skickar grejer till varandra hela tiden osv.

Annars har jag inte igång något vad jag vet. Alla program är iaf avstängda. Men ärligt talat, lets face it, min processor duger inte, den är för klen.. i och med att min är en tidig 2011 är det väl en sandy bridge? jag tror helt enkelt det är så, eftersom det strular i alla DAWs jag använder.. :/ sjukt trist.

Bevaka tråden