Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av RAM-minne och SDD Macbook Pro 17

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 15:45

öööhhh, du navigerar via Finder även på externa hårddiskar, DVDer etc….
Den dyker upp på ditt skrivbord som en hårddisk-ikon, precis som idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 14:38

HDD + SSD Macbook Pro OSX 10.8

Hej för närvarande har jag en Macbook Pro 17 tidig 2011, i den sitter en HDD disk med 750 GB. Jag har beställt hem grejer och tanken är att jag ska flytta över min HDD disk där skivläsaren sitter och köpa samtidigt en SSD disk som jag har tänkt att ha i mainbay.

Eftersom SSD diskar är så dyra så har jag 128GB i den tänkte jag ha alla apps och operativsystemet, medan ha filmer, bilder samt musik och allt annat skit i mi HDD disk.

Men jag är helt lost på vad jag ska göra när jag väl har monterat in alla delar. Ska jag formatera om min HDD och installera operativsystem på SSDen?

Hur kommer min gamla HDD som kommer sitta där skivläsaren är nu, hur kommer den bete sig kommer den vara som en extern hårddisk där jag bara lägger in mappar eller kommer jag kunna ha den i finder med alla olika menyen som filmer och musik m.m.

Jag har ingen aning vad jag ska göra alltså. Det är lite tråkigt om den fungerar endast som en extern hdd .

@hejnej: Fortsätt gärna på samma tråd istället för att skapa nya diskussioner kring samma uppgift. Har sammanfogat diskussionerna igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 16:25
Ursprungligen av kenjon:

öööhhh, du navigerar via Finder även på externa hårddiskar, DVDer etc….
Den dyker upp på ditt skrivbord som en hårddisk-ikon, precis som idag.

Okej, så den kommer bete sig som en extern hårddisk bara? Blir ju helt flumigt då jag har operativsystemet på den idag, sen när jag väl får min SSD då har jag två diskar med operativsystem.

Jag förstår inte riktigt får inte ihop det

Ursprungligen av hejnej:

Okej, så den kommer bete sig som en extern hårddisk bara? Blir ju helt flumigt då jag har operativsystemet på den idag, sen när jag väl får min SSD då har jag två diskar med operativsystem.

Jag förstår inte riktigt får inte ihop det

Det kommer se ut så här:

Jag har döpt om min gamla disk till "Macintosh HD 750 GB" och den syns under enheter, precis som en extern hårddisk. Enda skillnaden är att du har den inbyggd i datorn. Har du använt Windows förut? Där har man C: som den första hårddisken/partitionen och D, E, F osv. om man har fler hårddiskar eller partitioner i datorn. I Macen kommer dessa partitioner/hårddiskar lägga sig under enheter istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 21:50

Det spelar ingen roll om du har operativsystemet på två diskar. Den du inte kommer att starta datorn på kan du ju ta bort OSX från.

Bevaka tråden