?Nu har äntligen ett genombrott skett hos en av mina vänner, som ständigt varit avvisande till Apples produkter. PC, androidtelefon och samsung-platta har vuxit sig starka i hans hem de senaste åren. Till hans nya dyra proffs-förförstärkare avsedd för strömmande musik till Sonos-systemet, fanns ingen app för android. Samtidigt beklagade han sig över sitt Wi-Fi näts kapacitet.
Jag var inte sen med att låna ut en iPadmini, öppna ett Apple-ID och installera det som behövdes. Lånet av iPhone ville han vänta med tills han känt på hur det var att styra anläggningen med paddan. Jag föreslog en ny switch och en AirPort Extreme av senaste modell. iPadden var helt outstanding jmf med samsungplattan och nu ville han ha hjälp med nytt Wi-Fi nät till sin Extreme och frågade hur mycket minne han behövde i en iPhone 5S. Efter installationen gjorde vi jämförande mätningar med BBK där Extremen överraskade med bibehållen kapacitet ute i garaget, dit där den gamla routern inte ens nådde ut.
Fantastiskt! Det bara fungerar!, – utbrast han spontant. För min del återstår bara att plantera en Apple-TV och en Mac om han nu inte löser det själv.