Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kameramodeller i iPhoto, hur lång tid innan CameraRAW uppdateras?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-05-23 09:01

Hur lång tid brukar det ta innan Apple uppdaterar CameraRAW till iPhoto när det kommer nya kameramodeller?

Grejen är den att jag har köpt ny kamera, en Canon EOS 100D, allt fungerar bra förutom att iPhoto 11 inte läser kamerans RAW-filer. Det går självklart att konvertera filerna till lämpligt format och sedan ta in bilderna i iPhoto, men man tappar lite av vitsen då tycker jag.

Lista över kompatibla kameror finns på:
http://support.apple.com/kb/ht5371

Frågan är alltså hur länge brukar man behöva vänta innan support för nya filer kommer?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2013-05-23 09:04

100D finns med i listan du länkar till. Kräver OSX 10.8 och senare.

Ursprungligen av Mija:

100D finns med i listan du länkar till. Kräver OSX 10.8 och senare.

Var ser du den?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2013-05-23 09:08
Ursprungligen av Capeman:

Var ser du den?

Bra fråga. Nu när jag tittar igen så är den borta, felläsning måske.

Sitter ocksa och väntar pa kamerastöd och ja, det är surt.

Nu säger du ju själv att man kan konvertera filerna, vilket man kan. Jag vet dock inte om du menar till typ .jpg och att det är da man tappar vitsen?

Hur som helst sa kan du ju även konvertera till det öppna .dng-formatet och da behaller du all raw-data. Detta gör man med Adobe dng-converter som du kan googla dig fram till.

Om det var själva konverteringen i sig som var dryg, ja da är det bara att vänta... eller köra Lightroom som förmodligen redan har stöd.

• Medlem
  • Umeå
  • 2013-05-23 13:39
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sitter ocksa och väntar pa kamerastöd och ja, det är surt.

Nu säger du ju själv att man kan konvertera filerna, vilket man kan. Jag vet dock inte om du menar till typ .jpg och att det är da man tappar vitsen?

Hur som helst sa kan du ju även konvertera till det öppna .dng-formatet och da behaller du all raw-data. Detta gör man med Adobe dng-converter som du kan googla dig fram till.

Om det var själva konverteringen i sig som var dryg, ja da är det bara att vänta... eller köra Lightroom som förmodligen redan har stöd.

Att konvertera till JPEG är ju dumt som sagt. Tror jag helt enkelt får vänta. Grundfrågan kvarstår dock, hur länge brukar det ta innan man kan förvänta sig att en ny kamera stöds.

Ursprungligen av tawi:

Att konvertera till JPEG är ju dumt som sagt. Tror jag helt enkelt får vänta. Grundfrågan kvarstår dock, hur länge brukar det ta innan man kan förvänta sig att en ny kamera stöds.

Har du provat Adobes DNG converter?

Jag tycker det går lite olika fort, men för de mesta "rätt" fort. Vad nu det betyder. Jag har inga datum att referera till.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-23 17:55

Senaste, 4.05 släpptes 17e April - http://support.apple.com/kb/DL1629
4.04 släpptes 8e Februari - http://www.tuaw.com/2013/02/08/apple-releases...

Tyvärr kan ingen här svara när nästa uppdatering kommer, men det kanske kommer en uppdatering i början på Juni? Annars kan den komma med nästa uppdatering av OS X 10.8.4.

Ursprungligen av joakimo:

Senaste, 4.05 släpptes 17e April - http://support.apple.com/kb/DL1629
4.04 släpptes 8e Februari - http://www.tuaw.com/2013/02/08/apple-releases...

Tyvärr kan ingen här svara när nästa uppdatering kommer, men det kanske kommer en uppdatering i början på Juni? Annars kan den komma med nästa uppdatering av OS X 10.8.4.

Tycker den stora buggen framförallt är att när nästa uppdatering väl kommer, är det inte säkert att alla kameror som släppts under tiden kommer med.

Men för en "vanlig" Canon är väl hoppet stort förvisso.

Ursprungligen av tawi:

Att konvertera till JPEG är ju dumt som sagt. Tror jag helt enkelt får vänta.

Ja, det tycker jag definitivt inte att du skall göra. Det var därför jag gav ett alternativ där du kan importera dina råfiler i Aperture efter en konvertering till .dng.

@suddgummi i inlägget efter gav dig en direktlänk.

Nu har det kommit en uppdatering som stöder din kameramodell.

• Medlem
  • Umeå
  • 2013-05-31 18:09

Se där. Skönt att inte väntan behövde bli längre.

Bumpar denna tråd för att ge uttryck för mitt missnöje med raw-stödet. Enligt listan stöds både Nikon 1 J3 samt V2. Dessa har dock fått stödet vid olika uppdateringar trots att de är identiska på insidan. Samma sak med AW1 som fortfarande inte stöds.
Vem bråkar med vem egentligen? Är det Nikon som bråkar med Apple? Stödet för Nikon Df släpptes i princip samma dag kameran fanns tillgänglig, AW1:an har funnits ute sedan november. Var finns logiken? Vem bestämmer vilken kamera som ska få stöd när och varför?
Själv kör jag numera Lightroom, av ovanstående skäl, så både Nikon och Apple förlorade på det.

1
Bevaka tråden