Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarprogram

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-30 00:11

Skulle tycka att det vore kul att producera lite musik - är helt grön på området och kan inte spela några instrument. Vill mest experimentera och leka lite egentligen och kanske snappa upp ett och annat. Antar att det är något program med en massa loopar och samplingar som gäller - eller?
Har kikat lite på Soundtrack från Apple, men det verkar bara fungera på G4 eller bättre, jag har bara en iBook G3.

/majk

Då kanske Reason kan passa. Inte helt lätt kanske för en nybörjare, fast det är väl inga ljudsnickrarprogram nuförtiden eftersom tillverkarna vill få med allt.

Reason är som ett "riktigt" rack med mixerbord, synhar, samplers och allt annat man kan behöva.

Demos finns både till OS9 och OSX (43 meg)

->Tillverkarens hemsida

Det finns många olika nivåer att börja på när det gäller musik. Du nämner till exempel Soundtrack. Det programmmet består utav loopar som du, efter eget tycke och smak, lägger ihop till en komposition. Där kan du "snappa upp" hur en låt är uppbygd, så visst finns det saker att lära även i "Soundtrack".

Men jag rekommenderar nog ändå Reason 2.5 från propellerheads. Du får mycket program för pengarna och där finns även möjligheten att, via propellerheads hemsida, ladda ner andra användares kompositioner och lyssna hur de har gjort.
På så sätt är nog Reason en mycket pedagogisk väg att gå.

Tänk på att det krävs mycket med tålamod i början innan man börjar att "haja". Men att göra musik är kul, det borde jag veta eftersom jag har suttit c.a 45 timmar i helgen och gjort låtar. :rolleyes:

EDIT: GAHH, 2 minuter försent....

• Medlem
  • 2003-09-30 09:24

Tackar för tipsen! Får lada ner Reason-demon ikväll, antar att det inte kommer bli några problem att sitta uppe hela natten

• Medlem
  • 2003-10-01 19:57

Laddade hem demon nu i kväll - whoa! :eek:
Vart börjar jag? Det verkar ju vara enormt invecklat - och jag har bara 20 minuter demo

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-10-21 08:39

Nja, Reason är nog för avancerat. Mitt råd är att gå in på en musikaffär och be dom visa lite olika program så får du se vilket du fastnar för. Det troliga är att du i början bara behöver ett program där du kan klippa och klistra loopar lite enkelt. ALlt annat som heter EQ, Compressor, Effekter etc kommer du att komma in på tids nog, men det blir för invecklat i början.

Det viktiga är att programmet inte tar död på din skaparglädje. Sen kommer du med tiden att "böga ner dig" i olika pluggar etc.

Lycka till!

1
Bevaka tråden