Hallå,
jag har tyvärr tappat min iPad 4 4G i marken. Allt fungerar men glaset är totalt sprucket. Vad är bästa sättet att lösa det? Jag gick elprogrammet med inriktning elektronik och är inte helt främmande för att meka med elektronik men jag är ändå lite osäker på om jag borde försöka lösa det själv. Jag har dock hört rätt mycket negativt om diverse firmor i stockholmsregionen som reparerar iPad's för runt tusenlappen, är det sant eller gör de ett bra jobb? Om de inte gör ett bra jobb så provar jag hellre själv och byter själv (glas med touch kostar strax över 200kr från amazon).
Jag har bytt glas på iPad 2/3 ett par gånger. Gör helst aldrig om det. Men ett par goda råd på vägen.
Tror det ligger på 2900:- att få en utbytesenhet från Apple via OOWS.
Ska du byta glaset själv så se till att beställa ett glas som kostar minst $35-$50 inklusive digitizer och 3M-redan ditsatt.
Glöm inte att beställa den lilla svarta plastramen för den kommer du smälta eller förstöra under arbetets gång, tro mig.
iFixit's guide kommer hjälpa dig men förvänta dig inte att du bara kommer kunna värma upp och lyfta av glaset. Det är betydligt mer tidskrävande än så framför allt om glaset redan är ordentligt sprucket. Det tenderar att spricka var du än väljer att lyfta det på grund av den stora yta glaset på iPad har.
Värmepistol/hårtork framför iFixit's värmekudde, den suger nämligen rejält.
Glöm inte att vara extremt försiktig när du lyfter glaset så du inte drar av några flexkablar, på 3G/4G-varianterna är dessa ett par och väldigt enkla att dra sönder om man inte vet var man ska föra in verktygen.
Hoppas detta svaret är tillräckligt.