Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya Macbook Air middle 2013

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-14 09:41
Ursprungligen av CUBEIS:

Hur mycket mer kräm ger nya processorn jämfört med gamla icore 5 ?

Ingen alls verkar det som, såg ett test där de presterade exakt samma.
De nya har lägre klockfrekvens, men presterar bättre per MHz.

Ursprungligen av flygarn:

Det verkar inte vara så vanligt att folk uppgraderar till i7-cpun. själv tycker jag det är en ganska liten peng för något som inte går att uppgradera senare. Är det för att grundprocessorn duger bra för det en macbook air används till?

i7'an i MBA är ju inte en quad-core, den har lite högre klockfrekvens och oftast lite mer cache, så den är snabbare, men inte mycket.
Har inte sett något om de nya, men de gamla rörde det sig om ca 10%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 10:23
Ursprungligen av CUBEIS:

Kommer den verkligen att leva upp till sin nya super batteritid som Apple utlovar eller ska man ta det med en nypa salt som vanligt när det gäller utlovade batteritider upp i det blå, det är min fråga ?

Hur mycket mer kräm ger nya processorn jämfört med gamla icore 5 ?

Grafikkort intel 5000 istället för gamla intel 4000 kan man önska sig en boost där också månne

Bäst jag slutar nu för annars triggar jag upp mig till impulsköp så det bara ryker om det

Batteritiden verkar variera lite mellan olika testsidor (antar att batterikvaliten mellan olika exemplar varierar med ju högre kapacitet de har), men Engadget fick ut 12h 51m. Laptop mag fick å andra sidan ut 10h.

Haswell ger enligt Anandtech 3-8% bättre prestanda än motsvarande Ivy Bridge (förra generationen).

Intel 5000 verkar ge omkring 20% högre prestanda än 4000.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-06-15 14:18

Order lagd, blev en 13" 128 GB 8GB, valde till TB -> Ethernet adaptern
Prel leverans 25-27 juni
Skönt att väntan inte är olidlig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 14:19

Lite väl irriterad.
Beställde drygt kl 21 i måndags (i7, 8GB, 256GB), med beskedet att den skulle skickas om 2-4 dagar.

Om min matematik inte är helt fel så borde det innebära att den senast skulle skickas igår, men det har inte skett..
Nåväl, den kan ju fortfarande komma innan midsommar med en del tur.

Passade även på att beställa en 2TB Time Capsule, och den levererades i onsdags.

Håller med om att retina hade varit trevligt, men nu hade jag ett rätt akut behov -- min gamla 11" air är nere på < 1000mAh i batterikapacitet, och 15" rMBP fick åka tillbaka till tidigare arbetsgivare.

Edit: Och där kom mailet...

Citat:

Tyvärr måste vi meddela att din beställning blivit försenad. Vi räknar nu med att skicka beställningen senast den 18/06/13.

Senast redigerat 2013-06-15 15:47

Jag har nu lämnat microsoft och beställt en mac book air leverans 26-28/6 hoppas den kommer tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 20:19
Ursprungligen av tooobe:

Batteritiden verkar variera lite mellan olika testsidor (antar att batterikvaliten mellan olika exemplar varierar med ju högre kapacitet de har), men Engadget fick ut 12h 51m. Laptop mag fick å andra sidan ut 10h.

Haswell ger enligt Anandtech 3-8% bättre prestanda än motsvarande Ivy Bridge (förra generationen).

Intel 5000 verkar ge omkring 20% högre prestanda än 4000.

Rättelse: Intel 5000 ger upp till 40% bättre prestanda enligt Apple. Men jag har sett siffror runt 20% i benchmarks.

Är det bara jag, eller håller ni med om att det här är den mest signifikanta uppdateringen av Macbook Air sedan revision 2 (2008) då de rättade till alla fel första revisionen hade? Alla andra revisioner, inklusive mid-2012 känns plötsligt mycket mindre intressanta att köpa begagnade t.ex.

Senast redigerat 2013-06-16 20:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-17 18:50
Ursprungligen av tooobe:

Rättelse: Intel 5000 ger upp till 40% bättre prestanda enligt Apple. Men jag har sett siffror runt 20% i benchmarks.

Är det bara jag, eller håller ni med om att det här är den mest signifikanta uppdateringen av Macbook Air sedan revision 2 (2008) då de rättade till alla fel första revisionen hade? Alla andra revisioner, inklusive mid-2012 känns plötsligt mycket mindre intressanta att köpa begagnade t.ex.

Mycket godis för pengarna helt klart

Jag byter nog upp mig tack vare den fina batterietiden . Vem behöver en iPad nu ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-17 21:18

Fortfarande inte skickad, en vecka efter beställning
Dock uppgraderad till expressfrakt, men dom säger 18:e - 20:e... Kalla mig skeptisk

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-06-17 21:30
Ursprungligen av rylin:

Fortfarande inte skickad, en vecka efter beställning
Dock uppgraderad till expressfrakt, men dom säger 18:e - 20:e... Kalla mig skeptisk

Uppdatera gärna oss med när du får leverans, beställde själv i fredags med uppskattad leverans 25-27juni

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-17 21:44

Jag beställde min måndag natt förra veckan vid tretiden och fick idag ett sms med besked om att den är skickad. Planerad leverans 25/6. Bara att hålla tummarna.

Tydligen är den byggd i Shanghai. Det är i alla fall där den är inskannad. När jag kollar vidare på ups.se så står det att det är planerad leverans "fredag, 21.06.2013, Innan dagens slut". Man kan ju bara hoppas att det inte är en glädjekalkyl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-17 21:50
Ursprungligen av Baeckis:

Jag beställde min måndag natt förra veckan vid tretiden och fick idag ett sms med besked om att den är skickad. Planerad leverans 25/6. Bara att hålla tummarna.

Custom?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-17 21:53
Ursprungligen av rylin:

Custom?

i7/8/256

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-17 22:00
Ursprungligen av Baeckis:

i7/8/256

Jag hatar dig, och önskar dig allt ont i världen!

Samma config som jag alltså, och min har inte skeppats.
Bifogar detta som en förklaring för varför jag är otålig!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-17 22:07
Ursprungligen av rylin:

Jag hatar dig, och önskar dig allt ont i världen!

Samma config som jag alltså, och min har inte skeppats.
Bifogar detta som en förklaring för varför jag är otålig!
http://i.imgur.com/ZjGwrly.png

I can take it!
Testade samma i min och det var tydligen bättre än jag trodde.

  • Medlem
  • 2013-06-17 22:53
Ursprungligen av Baeckis:

När jag kollar vidare på ups.se så står det att det är planerad leverans "fredag, 21.06.2013, Innan dagens slut". Man kan ju bara hoppas att det inte är en glädjekalkyl.

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men... Sannolikheten att du får den levererad på midsommarafton är nog tyvärr försvinnande liten. Det är väl bara samhällsviktiga saker som polis och sjukvård som har bemanning då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-17 22:58
Ursprungligen av Dalle:

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men... Sannolikheten att du får den levererad på midsommarafton är nog tyvärr försvinnande liten. Det är väl bara samhällsviktiga saker som polis och sjukvård som har bemanning då?

Nu har jag ju inte trott att jag skulle få den på midsommarafton. Inte hemma då ändå. Räknar med att hämta den tidigast måndag efter jobbet. Det är det jag håller tummarna för i och med att den först inte skulle komma förrän den 25e.

Hade inte nya MBA haft en så kass upplösning och skärm så hade det nog blivit ett köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 14:56
Ursprungligen av Anderlind:

Hade inte nya MBA haft en så kass upplösning och skärm så hade det nog blivit ett köp.

Varför köpa en sen, när man kan köpa en nu, och en till sen?

Beställde en i7/8GB/512GB den 11/6, beräknad leverans 25/6 – ny beräknad tid för leverns 19/6 ... I MORGON! Ska bli skönt att pensionera min MBP 2010 då jag spillde nybryggt kaffe med vispgrädde över/i tangentbordet för 2 år sedan. Sådan "massa" kryper sakta över hela moderkortet m.m., m.m. vilket gjort att jag numera återstartar resp. reparerar med Skivverktyget VÄLDIGT ofta. Nu hoppas jag att UPS är lika snabba som Apple Store lovar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-18 17:22
Ursprungligen av Anderlind:

Hade inte nya MBA haft en så kass upplösning och skärm så hade det nog blivit ett köp.

Kass upplösning... Det beror väl på vad man gör med datorn gissar jag!? Jag sitter just nu och skriver på en MBP 2009 med 1280-upplösning och den funkar alldeles utmärkt för mig och jag kommer ju byta upp mig upplösningsmässigt så... Inga problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 19:47

Nu, äntligen, har jag fått meddelande om att den skickats.
Så måndag eftermiddag troligtvis. Blah!

Också lämnat PC till förmån för Mac
MacBook Air 13" 8/i5/256
Beställt 17/6
Beräknad leverans 26-28/6...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-19 15:52

Min är tydligen i HongKong.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-06-19 16:17

Haha, verkar som att vi samåker

Min följer precis samma mönster.
den skulle vara här i dag men kommer troligtvis i morgon får man hoppas.
någon som vet i fall ups kör ut på midsommar?
jag hitta denna sida

http://getmacapps.com/ ett script som installerar alla apps man vill ha eller bockar förr

Senast redigerat 2013-06-19 17:51
  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-19 20:45

Jag får min imorgon, mumma.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-20 06:43

I landet!!!

Nu blir det iväg till jobbet vänta in dator sedan hem och börja leka med den

Jag gillar det faktum att rätt många instinktivt blev besvikna på nya Macbook Air när den presenterades. Men att inställningen för var dag som gick mjukades upp. Och nu är det svårt att läsa något negativt alls! Batteritiden är fantastisk och disken vrålsnabb!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-20 19:08

En annan får vänta till på måndag pga jag bor "avlägset". Närmaste utlämningsställe UPS har är Västerås tydligen. Största problemet för mig nu är att jag jobbar 6 mil hemifrån och jag kunde inte ändra utlämningsadressen till mitt jobb utan att dom först har varit hemma hos mig en första gång. Irriterande!!! Man skulle kanske sjukskriva sig på måndag!?

Bevaka tråden