Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika IP på domän/subdomän trots synkning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan svara på varför jag har olika IP till samma domän? När jag pingar t.ex www.mindomän.nu så får jag ett IP, men pingar jag bara mindomän.nu så får jag ett annat IP. (Får korrekt IP på mindomän.nu och något annat konstigt IP på www.mindomän.nu)

I inställningarna på Loopia så har jag ställt in att den ska synca mindomän.nu med www.mindomän.nu. (Och ställt in DNS-pekning A, samt IP)

Har aldrig haft problem med detta innan..

Märkte det först nu när jag skulle ställa in Photo Station på min NAS och det inte gick att komma åt den utåt även fast jag öppnat/delat portar osv. (Här är det iofs skumt att jag inte kommer åt den överhuvudtaget oavsett om jag använder subdomän www eller ej och ej heller om jag anger externt IP, men det är ett helt annat problem som jag får ta senare)

Kanske något strul hos Loopia?
Fungerar det, kommer du dit du ska oavsett mindomän.nu eller www.mindomän.nu ?

Ursprungligen av keptang:

Kanske något strul hos Loopia?
Fungerar det, kommer du dit du ska oavsett mindomän.nu eller www.mindomän.nu ?

nej, skriver jag www.mindomän.nu så kommer jag till opendns sida där de berättar att sidan inte finns (då det är ett annat IP kopplat till det subdomän) då jag använder opendns istället för min isp för dns-ip

det som är ännu konstigare är att om jag går till mindomän.nu så blir jag av någon anledning automatiskt vidarebefordrad till mindomän.nu:5000 (som är synology DSM gränssnittets port) även fast jag har öppnat/vidarebefordrat port 80 för photo station till min NAS, som den vad jag tycker borde välja by default då det är en standard web/http-port.

så då jag har vidarebefordrat den porten (5000) för att kunna använda mig av DS Admin till iOS så kommer jag alltså rakt in till inloggningen av DSM.. (men även fast jag nu tog bort den kopplingen i airport-verktyget för min airport extreme så vidarebefordras jag till domänet med port 5000).

Låter som det laggar/är fel hos Loopia (eller att du ställt in något konstigt).
Har du möjlighet att ta en screenshot från Loopias interface så man kan se hur du ställt in?

Låter som det laggar/är fel hos Loopia (eller att du ställt in något konstigt).
Har du möjlighet att ta en screenshot från Loopias interface så man kan se hur du ställt in?

Kom på nu att Photostation använder sig av /photo, så måste ange mindomän.nu/photo (eller www. framför) för att komma till photostation. Så nu funkar det.

Vet inte vad som hände med Loopia, men tog bort inställningarna för "www." och sparade, sen la jag till dem igen och sparade.
Och nu fungerar både www.mindomän.nu och mindomän.nu till samma IP.

Det enda konstiga nu är att om jag anger www.mindomän.nu eller mindomän.nu så hoppar den automatiskt över till att ange portnummer 5000 i slutet. (t.ex www.mindomän.nu:5000)

en dns ska väl inte ens kunna vidarebefordra till en port? hur är detta ens möjligt?
har stängt av portdelningen i airport för 5000 nu. och finns inget på loopia som säger att den ska vidarebefordra någon port.

ligger det någon skum webserver i synology NAS som fångar upp och skickar vidare? (vet ju att DSM kör port 5000 på webgränssnittet)
men det borde den ju inte kunna göra då porten inte ens är vidareskickad i routern.

eller är det för att photostation använder sig av port 80, så jag har vidarebefordrat port 80 till NAS'en. och då man anger www.mindomän.nu (utan /photo) så fångar kanske NAS'en upp det och tror att man vill till gränssnittet för NAS'en och då automatiskt skickar vidare till vad den tycker är rätt port?

om så är fallet, hur löser man detta? vill inte att folk ska få tillgång till webgränssnittet utan att veta porten (5000)

Du kan vidarebefordra till en port med Loopia har jag för mig (eller så minns jag fel), längesen jag övergav Loopia så minns inte riktigt.
Har du provat i olika webbläsare? Kanske ligger cachat någonstans.

Du kan vidarebefordra till en port med Loopia har jag för mig (eller så minns jag fel), längesen jag övergav Loopia så minns inte riktigt.
Har du provat i olika webbläsare? Kanske ligger cachat någonstans.

provade på ipaden också, vart likadant där.

tydligen är jag inte ensam om detta problem heller såg jag efter läst lite forum/googlesökningar på synology nas/dsm och att den hoppar till port 5000.
men har å andra sidan inte hittat någon lösning på det.

en tillfällig riktigt ful lösning var att aktivera web station på NAS'en, då kommer jag åtminstone inte till inloggningssidan för min NAS (port 5000). nu kommer jag istället till port 80 och en välkomstsida för synology web station (personlig websida)..

inte nöjd med det, men känns åtminstone bättre tills jag hittat en riktig lösning då jag inte vill ha någon webserver utan hellre ser att det inte blir något svar alls på www.mindomän.nu om någon skulle skriva in det i sin webläsare.

Senast redigerat 2013-06-16 12:10
1
Bevaka tråden